Portál.cz > Aktuality > BRAŇTE SE PSYCHICKÉMU NÁTLAKU aneb Knižní poradna, část 19.

BRAŇTE SE PSYCHICKÉMU NÁTLAKU aneb Knižní poradna, část 19.

Datum: 27.3.2013

Partner nebo rodič, který vyvíjí psychické či fyzické násilí, působí na svoji rodinu zhoubně. Je to i případ vaší rodiny? Naučte se, jak se takovému nátlaku postavit. Správnou cestu vám ukáže kniha Psychický nátlak v rodině, kterou dnes nakoupíte se slevou 50 %!

pictureprovider

JAK SE POSTAVIT UTLAČUJÍCÍMU A PŘEŽÍT – NEZBYTNÁ PRAVIDLA

  • Řekněte si, že stojíte proti hodně malému zlostnému dítěti. Pomůže vám to překonat strach.
  • Nebojte se tvářit, že jste silnější než on. Udělá to na něj dojem.
  • Prosazujte svá rozhodnutí a názory a na nic se ho neptejte.
  • Pokud vás slovně napadne, reagujte stejně výrazně. Udržíte si respekt.
  • Zareagujte jinak, překvapujte nečekaným chováním oproti vašim obvyklým reakcím.
  • Vydírá-li vás křikem, mluvte hodně nahlas, stůjte si na svém a nenechte se zastrašit.
  • Když domluvíte, odejděte z pokoje.
  • Prohlubujte zjevnost odloučení pomocí „klidné síly“.
  • Získejte zpět svou moc nad dětmi (jednejte s nimi v klidu a přísně) a nad bankovním kontem.
  • Udržujte kontakty s okolím vně rodiny. Prolomíte tím svou izolaci. Konzultujte s psychoterapeutem.

POCITY VINY A JAK SE JICH ZBAVIT

Heslo dne: Detoxikační kúra škodlivého dlouhotrvajícího vztahu. Mýt a drhnout vší silou. Vyčistit si svou parcelu, odklidit nosné zdi rozbité budovy a zamést stavební suť – to je nutné mít na paměti.

Měj rád sám sebe jako svého bližního
První krok spočívá v naplnění rčení: „S dobročinností začni u sebe.“ Opakujte si následující věty jako mantru – je to dobrý prostředek k tomu, abyste se na sebe dívali pozitivně. „Už nemám strach. Unikl/a jsem jeho/jejímu vlivu. Už si neubližuji. Zabývám se sám/sama sebou. Dělám si radost. Prospívám sám/sama sobě. Odvažuji se jít dál. Beru na sebe promyšlená rizika, když si dělám radost.“

Myslete na sebe
Odměňujte se. Chovejte se k sobě jako „hodná maminka“, jen tak můžete jít dál. Co byste udělali, kdybyste byli svoje vlastní matka? Je také třeba jednat a neobviňovat se. Naučte se prospívat sám/sama sobě – to musí být každodenní práce. Naučte se nový jazyk zaměřený proti sebeobětování. Když člověk dává příliš mnoho, znamená to, že hledá uznání a lásku. Naučte se mít se rádi, myslet na sebe, být sami se sebou spokojení. Pomůže vám to vyhnout se setkání s dalšími destruktivními narcistními osobnostmi. Znamená to přijmout myšlenku, že nikdo není k ničemu předem odsouzen a že je možné se vydat jakoukoli cestou. Znamená to odmítnout postavení doživotní oběti, věčné neštěstí nebo smůlu. Vydejte se znovu vstříc životu a staňte se aktérem své vlastní historie. Jakmile se člověk naučí rozpoznat osoby, které kolem sebe šíří neklid, začne se vyvíjet pozitivním směrem.

Julie prohlašuje: „Našla jsem ztracenou rovnováhu a vypořádala jsem se s těžkou nemocí. Umím rozpoznat destruktivní osoby a vyhnout se jim.“ Umět poznat, co člověku může uškodit, je znakem dobrého psychického zdraví...

Co skutečně znamená „starat se o sebe“?
Právě to, co mnoho lidí, kteří se setkávají s problémy, vůbec nedělá. Péče o sebe vychází z vnitřního rozhodnutí, po kterém musí následovat konkrétní činy – rozhodneme se pro konzultaci s lékařem nebo terapeutem a přijmeme jeho péči, pokud je to potřeba. Dovolíme si pustit se do osobních aktivit, utratíme peníze pro sebe, za oblečení nebo tělesný vzhled – jako bychom tím chtěli vyjádřit své vnitřní změny. Jinými slovy, konáme ve svůj prospěch, místo abychom dělali totéž pro druhé. Neschopnost být sám se sebou spokojen je spojena s malou sebedůvěrou, někdy podvědomou.

Klára to přesně shrnuje: „Zpočátku, než jsem odešla, mě ovládla nezkrotná touha nakupovat oblečení. Dopřávala jsem si všechno, co jsem dosud nikdy neměla, i když pocit viny ještě úplně nevymizel. Pak se věci urovnaly, protože jsem se vnitřně posunula. Hlavně jsem pochopila, že realizovat se v něčem, co si sama vyberu, stojí za všechny peníze.“

Šaty sice možná nedělají člověka, ale mohou mu pomoci, aby se odměnil a ocenil – kromě dalších počinů, které člověka smiřují s myšlenkou, že je třeba udělat si radost.

Péče o vlastní tělo vede k duševnímu zdraví
„V zdravém těle zdravý duch“ je velmi pravdivé rčení. Být hodný sám na sebe znamená také péči o vlastní tělo. Člověk tak získá novou sílu. „Oběti“ se musí dát dohromady po tělesné i psychické stránce. Jsou vyčerpané a na pokraji sil – jako by je vysál upír. Umrtvené. Je vhodné pracovat na obnovení energie se specialistou, objevit dýchací techniky, cvičit jógu. Pak rozhýbat znovu tělo sportem – chůzí, plaváním, cvičením. To jsou cesty, které mohou pomoci postarat se o sebe po tělesné stránce. Pohyb umožní nabýt ztracenou rovnováhu a podpoří životní síly. Je třeba se denně věnovat nějaké fyzické aktivitě, aby tělo začalo znovu správně fungovat. Konec narušeného vztahu bude konstruktivní, pokud dokáže bývalá oběť znovu navázat na pozitivní tělesný image. Musí se tedy naučit své tělo respektovat.

Ukázka z knihy: Yvonne Poncet-Bonissol: Psychický nátlak v rodině


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0