Portál.cz > Aktuality > Chrápání a jak si s ním poradit

Chrápání a jak si s ním poradit

Datum: 25.9.2013

Chrápání je nezdravé jak pro toho, kdo chrápe, tak pro jeho partnera. Vede k poruchám spánku, poškozuje imunitní systém, může způsobit srdeční obtíže, problémy krevního oběhu, stres. Čínský lékař Wu Li však zná řešení. Ve své knize Chrápání a jak si s ním poradit seznamuje čtenáře s pravidly zdravého spánku. Upozorňuje na hlavní příčiny chrápání a představuje způsoby, jež ho výrazně omezují.

chrapani

Chrápání je rachot o hlasitosti až 90 decibelů, což odpovídá hluku projíždějícího nákladního vozu. Chrápání zanechává následky na zdraví. Lidé ráno nevstávají odpočatí, ve spánku byli vystaveni problémům s dýcháním, nedostatku kyslíku a hluku. Důsledkem chrápání jsou pak nemoci srdce a krevního oběhu, nadměrná únava přes den, přibírání na váze, sexuální poruchy, stres, vztahové problémy či deprese.

Hlavním přínosem knihy Chrápání a jak si s ním poradit je nabídka postupů, jak zlepšit svůj spánek. Nejprve je vhodné projít si časté příčiny chrápání. Těmi bývají nadváha, ztížené dýchání nosem či užívání alkoholu a léků. Wu Li uvádí mnoho kroků, které každý může aplikovat samostatně: úprava jídelníčku, boj s nadváhou, nastavení vhodné polohy při spaní, zavedení rituálů před spaním apod. Autor také radí nechat si spaní „změřit“ ve spánkové laboratoři. Netrpěliví čtenáři si mohou přímo v knize vyzkoušet test „Je moje chrápání chorobné?“.

Odborný lékař zase pomůže s výběrem vhodné pomůcky, jež může chrápání významně upravit. Čtenáři se seznámí s tím, co je např. protruzní pružina nebo Dragon Pearl. Dalším vhodným postupem je speciální terapie, např. TNI nebo radiofrekvenční terapie. Wu Li zmiňuje i to, co obnáší případný chirurgický zákrok.

Kniha také vysvětluje, jaký je rozdíl mezi v zásadě neškodným primárním chrápáním, nebezpečným apnoickým chrápáním a přechodnou fází mezi nimi, tzv. upper-airway-resistance-syndromem (UARS).

Zdravý spánek je totiž tou nejlepší medicínou. Posiluje imunitní soustavu. Délka a kvalita spánku má význam pro tělesnou váhu. Ve spánku se zbavujeme přebytečného balastu a současně si upevňujeme naučené vědomosti. Hluboký noční spánek je nepostradatelný i pro obranu proti každodennímu stresu.

Každý člověk prospí ročně přibližně 3000 hodin, což je asi 24 let života. Dva ze tří mužů přitom ve spánku chrápou a každá druhá žena začíná chrápat v letech přechodu. Pro postižené se spánek stává stresem. Přicházejí o nejdůležitější zotavovací fázi dne.

Kniha Chrápání a jak si s ním poradit pomůže nejen těm, kteří chrápáním trpí. Vhodné možnosti, jak postupovat, v ní najdou i jejich partneři a blízcí.

O autorovi:
Wu Li
je profesorem na Univerzitě Jűn-nan a na University of East-West-Medicine v USA. Je členem asociace pro přírodovědný výzkum v Číně, členem představenstva čínského lékařského svazu Huang-Han a vedoucím Výzkumného institutu přírodní léčby v Mnichově. Na kontě má několik odborných publikací na téma čínské přírodní medicíny. Od roku 1997 pracuje jako léčitel s vlastní praxí v Mnichově. Více o knize Wu Liho Chrápání a jak si s ním poradit včetně ukázek.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0