Portál.cz > Aktuality > Školní zralost a připravenost – projděte s dětmi celým rokem

Školní zralost a připravenost – projděte s dětmi celým rokem

Datum: 6.9.2016

Nedávno jsem vedla v jedné mateřské školce pravidelnou předškolní přípravu. Před první hodinou mne paní učitelka seznamovala s dětmi a děti se seznamovaly se mnou. Paní učitelka říkala: „Tak děti, teď už jsou z vás předškoláci.“ Jeden chlapeček mne pozoroval, poslouchal, co paní učitelka říká, a pak se rozplakal. Ptaly jsme se, co se stalo. On naříkal: „Já nechci být předškolák. To už pak nebudu Vašík Novák.“

školní zralost a připravenost

„Úsměvná historka má své pravdivé jádro, takže pojďme tedy společně připravit všechny předškoláky na první třídu tak, aby nemuseli přestat být Vašíky, Maruškami, Jituškami či Tadeášky,“ píše hned v úvodu knihy Mgr. Hana Otevřelová, speciální pedagožka, která pomoc a podporu dětem před zahájením školní docházky.

Její kniha je praktickou příručkou pro učitelky v mateřské škole o tématu již nesčetněkrát popsaném. Kromě nových poznatků nás v ní však od začátku provázejí děti z fiktivní minitřídy. Jejich příběhy, dovednosti a rozdílnost pomáhají témata jako spolupráce s rodinou, pozornost nebo zralost vnímat komplexně i díky souhrnným otázkám na konci každé kapitoly.

Knihu můžete koupit zde

Ukázka

Pokusme se myslet pozitivně i při plnění úkolů. Berme chyby jako kamarády, kteří nám pomáhají zjistit, co ještě můžeme zlepšit. Některé děti mají z výkonu strach, často se ptají, jestli nevadí, že budou dělat chyby nebo nebudou umět odpovědět správně. Posilujte u dětí radost z výkonu a správných odpovědí.

Řekněte, co vidíte u následujících příkladů?

2 + 2 = 4

3 + 1 = 5

1 + 2 = 3

Chvíli přemýšlejte.

Co vás napadlo jako první? Hodně lidí hned napadne, že je v jednom příkladu chyba. Naše společnost je na chyby zaměřená. Není taky pravda, že jsou dva příklady správně? To je už jiný pohled, co říkáte? Tentokrát pozitivnější.

Autorky se poznaly v jeslích a napsaly knihu o vzdělávání dětí do dvou let

Určitě by bylo příjemné, pokud by do školky chodily děti, které jsou šikovné, hodné, poslouchají, jsou aktivní, pozitivně naladěné, komunikativní, autority respektující, navíc samostatné přiměřeně věku, kamarádské… a nevím co ještě. Takové děti bychom jistě chtěli také doma. Jaké děti budou doma, závisí na rodině. Jaké vztahy si vytvoříme s dětmi ve školce, ovlivní učitelky, které se o děti starají. Nelze si vztah nevytvořit. K pozitivnímu vzájemnému vztahu bychom měli přispět. Pomůže nám naše erudovanost, empatie pro pochopení dětí a lidskost.

Otázky k zamyšlení:

  • Co ovlivňuje vztahy ve třídě?
  • Jak k dítěti přistupujeme, co všechno náš pohled na děti ovlivňuje?
  • Jak jsme na práci s dětmi připraveni?
  • Známe vývojový potenciál dítěte?
  • Jaký druh dopomoci konkrétní dítě potřebuje, aby se mu dařilo v přípravě na školu?
  • Daří se nám skupinová práce s dětmi?
  • Můžeme si vytvořit časový prostor pro děti, které potřebují větší podporu či individuální přístup?

Nové nápady pro tvořivé děti v MŠ – Ruce v hlíně


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0