5000
Kompletní ročník časopisu 2016 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Nová Psychologie dnes

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Děti a my

2/2004

Zkus pokus!

15.3.2004

Má vaše dítě problémy s přírodovědou, s fyzikou, s různými dovednostmi? Zkuste mu pomoci prostřednictvím pokusů mladých debrujárů.

Celý článek

Když prvňáčkovi dochází dech

Věra Pilná, 15.3.2004

Vidina nešťastného prvňáčka, který se ráno nechce hnout od domovních dveří, je asi strašákem každého rodiče. Jak školu co nejlépe zvládat jsem se ptala PhDr. Václavy Masákové z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 2.

Celý článek

Neprovdaná matka a její práva a nároky - určení rodičovství

JUDr. Jana PosledníMarta Jedličková, 15.3.2004

Pokračujeme v tématu vycházejícího z dotazu slečny Kláry, která se rozhodla stát se maminkou, ačkoliv ji její partner opustil. Pro osamělou maminku je velmi důležité určení otcovství.První domněnka otcovství svědčí vždy manželovi matky. Zákon vychází z velmi vysoké pravděpodobnosti, že pokud se dítě narodí v manželství, zploditelem je manžel matky.

Celý článek

Tak trochu jiná školka

Blanka Strouhalováarchiv autorky, 15.3.2004

Hledáte vhodnou mateřskou školu pro své dítě? Zajímá vás dění v české předškolní pedagogice? Když jsem na podobné otázky hledala odpověď, měla jsem příležitost poznat několik netradičních způsobů práce s dětmi v předškolním věku- např. v montessoriovské mateřské škole v Praze 4-Modřanech.Skupinová práce na elipse, hlavním tématem jsou světadíly - kde která zvířata žijí. Uprostřed si děti vytvořily mandelu z přírodnin.

Celý článek

Kdo byla Maria Montessori

15.3.2004

Maria Montessori, slavná Italka první poloviny 20. století, byla na svou dobu nezvykle vzdělanou odbornicí a ženou vnitřní síly a vůle. Považte sami - před sto lety se přes svou víru rozhodla zůstat svobodnou matkou, vystudovalalékařství na vysoké škole a pracovala s postiženými dětmi. Právě s nimi udělala svou první zásadní zkušenost o velkém potenciálu každého člověka, na níž pak vystavěla celou pedagogickou teorii, kterou vehementně prosazovaladoslova po celém světě. Z Itálie ji přiměla odejít politická situace těsně před druhou světovou válkou do Indie, kde dodnes najdete velké množství jejích školek. Po válce se usadila v Holandsku, současné baště montessoriovsképedagogiky, kde sídlí i její mezinárodní asociace, s níž spolupracují už další dvě generace Mariiných potomků.

Celý článek

Nabídka Společnosti Montessori

15.3.2004

22. - 25. května 2004 tematická exkurze Montessori do škol, k výrobci pomůcek a na univerzitu do Holandska a 13. 6. seminář v ZŠ Meteorologická v Praze 4. V jarním termínu bude uskutečněna tematická exkurze do Vídně. Termínsdělí rakouský partner. Obdrželi jsme novou akreditaci MŠMT č.j. 25370/2002-25-117 pro diplomový kurz pro učitele (uděluje se vždy jen na dva roky) a pětidenního informačního kurzu Montessori pedagogika pro organizačnípracovníky, CŠI, rodiče a zájemce. Kurz nabídneme v podzimním termínu. V říjnu se bude konat v Irsku Evropský kongres Montessori. Společnost vyšle zástupce, případní zájemci se mohou hlásit na sídle společnosti. V sídleSpolečnosti, ZŠ Meteorologická Praha 4 - Libuš máme místnost pro metodické středisko, další informace na www.montessori.zde. cz, kontakt i MŠ Montessori, Urbánkova 3347, 143 00 Praha 4.

Celý článek

Jak Lence pomáhá"Pomozte dětem!"

Lenka Dvořáková, 15.3.2004

Do první třídy jsem se velmi těšila. V Rolničce, soběslavském stacionáři, byla speciální škola, ale nebylo to ono. Po ročním odkladu, který mi dodnes připadá zbytečný, jsem tedy konečně mohla nastoupit na jednu z místníchzákladních škol. Samozřejmě, že jsem musela mít asistentku. Ani nevím, jestli byl vypsaný konkurz, pamatuji si jen jednu kandidátku, zřejmě proto, že byla přijata. Rozuměly jsme si dobře. Také s třídní učitelkou jsem vycházela.Spolužáci brali mou přítomnost úplně normálně. Určitě k tomu přispěl také můj zájem o všechno, co dělají"zdraví". I kdyby se mi bývali posmívali, měla bych z toho legraci. Nesnáším však lítost a soucit. O přestávcemě asistentka nechávala ve třídě samotnou, prý abych se zapojovala. Učení mě, hlavně zpočátku, hodně bavilo, znamenalo pro mě zásadní změnu. Byla jsem nadšená snad ze všeho, o čem jsme se učili. Prostě pohoda! Zlom nastal až potřech letech při výběru nové asistentky. Vybrali mi asi pětadvacetiletou. Zřejmě si myslela, že ji musím ve všem poslouchat. Ne, že bychom se hádaly každý den, někdy jsme se spolu výborně bavily. Ale občas jsme byly vyloženě"na nože". Často jsem se kvůli tomu dokonce bála jít do školy. Možná se to někomu může zdát přehnané, ale tak jsem to tenkrát, ve svých jedenácti letech, vnímala. Nikdo netuší, jak se mi ulevilo, když v dubnu pátétřídy z osobních důvodů odešla. V květnu jsem si konečně mohla oddechnout, protože s další asistentkou se mi opět vrátila jistota. Měla jsem tedy čas přemýšlet o blížící se změně - nástupu na druhý stupeň. Čekala jsem, že budouučitelé nejistí. Přepočítala jsem se. Jestli vůbec, nejistí byli tedy jen velmi krátkou dobu. Díky třídní učitelce jsem v sobě objevila zálibu ve vlastní literární tvorbě. Ale jistě byste se rádi dozvěděli, jak vypadala výukadříve a jak probíhá dnes. Není v tom téměř žádný rozdíl, ukažme si současný průběh dne na jednom obyčejném úterku v naší ztřeštěné 9. C. Do školy chodím s asistentkou. V úterý zahajujeme literaturou. Při ní jsem obvykle dostaktivní. O knihy a jejich autory se zajímám odmalička. Následuje matematika. V téhle hodině se nikdy nenudím, ale baví mě jak kdy - záleží na probírané látce (geometrii nenávidím, aritmetika mi nevadí). Po velké přestávce násčeká největší nuda dne, zeměpis. Asistentka často při podobných hodinách odchází, aby si uvařila kávu. Není divu, učitelku nikdo neposlouchá, co chvíli padne pubertální hláška, která vyvolá salvu smíchu, zkrátka blázinec.Naopak dějepis probíhá vždy klidně. Učitel se snaží přiblížit probíranou kapitolu. Poté rychlostí blesku diktuje poznámky. Je známý po celé škole. Přírodopis se nese v podobném duchu jako matematika, protože máme stejnouučitelku, také ona se těší poměrně slušné autoritě. Občanská výchova je na tom obvykle stejně jako zeměpis. Po obědě zbývá už jen hudební výchova a jde se domů. Jedna změna proti prvnímu stupni přece jen nastala. Dřív jsemnejezdila se třídou na výlety, ale od šesté třídy jsem byla na každém. Třídní je organizuje tak, abych mohla bez problémů jet. Když je potřeba, pomůžou kluci. Spolužáci mi pomáhají i v mnoha dalších věcech. Jsem jim mocvděčná. Jistě vás bude zajímat, že v dubnu dělám přijímací zkoušky na gymnázium. Jestli to vyjde, chtěla bych pak zkusit scenáristiku. Takhle vidím integraci já. Snad si na ni, s pomocí mého článku, utvoříte vlastní názor.

Celý článek

O potřebě bezpečí

Marta DuškováMarta Jedličková, 15.3.2004

Popáté pokračujeme v rozhovorech s psychoterapeuty PhDr. Yvonnou Luckou a PhDr. Lubošem Kobrlem a společně se díváme na příčiny zranění a možnosti hojení pohledem psychomotorické terapie PhDr. Alberta Pessa a jeho ženy DianyBoyden. Následující rozhovor je věnován potřebě bezpečí.Je především na rodičích dítěti krok za krokem umožňovat, aby se setkávalo se světem bezpečným způsobem, aby se naučilo rozlišovat a pojmenovávat, kdo je ono, kdo jsou ti druzí, aby se naučilo přijímat do sebe zážitky,které jsou dobré a naučilo se rozpoznávat

Celý článek

Exotické ovoce na našem talíři

Ing. Jarmila Teplíková, 15.3.2004

Už se vám také stalo, že jste koupili plody, které jste moc neznali, nadšeně jste je nabídli k ochutnání rodině, a nesetkali jste se s úspěchem? Je to většinou proto, že méně známé druhy exotického ovoce či zeleniny neumímekonzumovat. Co s tím?

Celý článek

Vitaminy v exotickém ovoci

MUDr. Vendula Papíková, 15.3.2004

V jarních měsících, kdy většina lidí bojuje s příznaky jarní únavy, je velice důležitý dostatečný přísun vitaminů. Je nesporné, že příjem vitaminů stravou je pro zdravý organismus výhodnější než pomocí vitaminových tablet.Nabídka ovoce je v dnešní době naštěstí bohatá jak z hlediska množství, tak z hlediska pestrosti. Ovoce známé z českých zahrádek můžeme dnes běžně kombinovat s exotickými plody, které jsou zdrojem především vitaminu C, vitaminůskupiny B, provitaminu A, méně pak také vitaminu E, D a K.Vitamin C má v organismu řadu významných funkcí. Účastní se mnoha metabolických pochodů, posiluje imunitní systém, je nezbytný pro tvorbu kolagenu a má antioxidační účinky. Proto může být jeho nedostatek provázen různýmiprojevy. K nejčastějším potížím spojeným s nedostatkem vitaminu C patří náchylnost k nemocem z nachlazení, časté infekce, pomalé hojení pohmožděnin a ran, záněty dásní a únava. Mezi nejvydatnější cizokrajné zdroje vitaminu Cpatří kiwi, kvajáva, karambola, papája, tomel, citrusové plody, liči, avokádo, mango a mučenka. Menší množství tohoto vitaminu najdeme také v banánech.Vitaminy skupiny B jsou nezbytné v procesech přeměny sacharidů, bílkovin a tuků na energii. Jejich nedostatek se projeví např. poruchami nervové tkáně a chudokrevností. Vitaminy skupiny B obsahují např. avokádo, mango,banány, kvajáva, papája nebo mučenka.Vitamin C i vitaminy skupiny B se v organismu neukládají. Proto by měly být součástí naší každodenní stravy.Jako provitaminy A je označována skupina látek s antioxidačními účinky (karotenoidy, např. beta-karoten), z nichž v organismu vzniká vitamin A, který je důležitý pro správnou funkci očí a kůže a posiluje odolnost sliznicpřed infekcemi. Jeho nedostatek se proto projeví šeroslepostí, suchou a ztvrdlou pokožkou, vysycháním oční spojivky a rohovky, zvýšenou vnímavostí k infekčním nemocem, u dětí zbržděním růstu a vývoje. Z exotických plodů jsoubohatým zdrojem provitaminu A papája, tomel a mučenka, obsahuje ho také mango, avokádo, kvajáva, citrusy a banány.Vitamin E zvyšuje odolnost organismu proti virům a bakteriím, je nutný pro reprodukční funkci organismu, správný vývoj svalové hmoty, dobrý stav pokožky, krvetvorbu a antioxidační ochranu tkání. Jeho nedostatek se můžeprojevit chudokrevností nebo neurologickými potížemi, jako jsou poruchy rovnováhy a svalová slabost. Z exotických plodů najdeme vitamin E např. v avokádu.Avokádo obsahuje také vitamin D známý svým působením v oblasti metabolismu vápníku, fosforu a kostní tkáně (jeho nedostatek způsobuje křeče, křivici u dětí a osteomalacii, tj."měknutí kostí"u dospělých) a vitamin Kdůležitý pro krevní srážlivost (jeho nedostatek je spojen se zvýšenou náchylností ke krvácení).

Celý článek

Domov plný zdravého vzduchu

Ing. Jarmila Teplíková, 15.3.2004

Příroda má téměř vždy prostředky a způsoby jak vyzrát na lidské trápení. Vzpomeňme na úporné kašle, na otoky, na bolesti hlavy, na dýchací problémy, na alergie či na posílení imunity apod. Proč dnešní lidé tyto přírodníprostředky tak málo využívají? Snad z neznalosti, pohodlnosti, neinformovanosti - možná od každého trochu. V okamžiku, kdy nastanou problémy, běžíme do lékárny, do drogerie nebo do prodejny pro různé drahé léky, masti, vodičkyči filtry. Co kdybychom se jednou pokusili si pomoci sami?

Celý článek

Jarní recepty pro zdraví

Mgr. Hana Zemanová, 15.3.2004

Špenát z bršlice-kozí nohy nebo z kopřivSuroviny: Cibule, listy bršlice - kozí nohy, sezamový olej, maizena, obilné mléko (kukuřičné, ovesné, popř. sójové), česnek, (sójová omáčka Shoyu - není nutná)Postup: Na oleji osmahneme cibulku, přidáme jemně nakrájené listy bršlice - kozí nohy, osolíme (event. přidáme sójovou omáčku Shoyu), zalijeme troškou vody a dusíme doměkka. Poté vše rozmixujeme, dle potřeby zahustímemaizenou rozmíchanou v obilném mléce a dochutíme česnekem.Obměna: Špenát lze připravovat i z lebedy nebo z kopřiv. Kopřivy ale před použitím spaříme. Na oleji orestujeme cibulku se solí a přidáme trochu celozrnné mouky - lehce osmahneme. Poté přidáme nakrájené spařené kopřivy adusíme do měkka. Dle chuti přidáme vajíčko, popřípadě dochutíme česnekem nebo troškou umeocta.

Celý článek

Vyrobte si s dětmi papírové figurky

-red-, 15.3.2004

Podle šablonek učitelky mateřské školy Leony Marcinko si můžete s dětmi vyrobit mnoho figurek, nebo i celé papírové divadélko. Postavičky vystřižené z tuhého papíru stočte do kornoutku a sepněte kancelářskou svorkou. Pokudchcete figurky používat k hraní příběhů, vlepte do zadní části špejli na jejich vodění.

Celý článek

Koník

Romana Jandourková, 15.3.2004

Také se vám občas stává, že v domácnosti objevíte již dlouho nepoužívaná barevná trika, noční košile, povlečení a je vám líto je vyhodit? Jednou z možností, jak staré látky využít, je výroba hraček pro děti. Příkladem může býtkoník našeho Lukáše. A máte-li trochu prostorové představivosti, můžete si vytvořit střih na jakékoliv doma oblíbené zvířátko.

Celý článek

Nepromeškejme žádnou příležitost k radosti

PhDr. Václav MertinMarta Jedličková, 15.3.2004

Jaro je výtečná příležitost, jak oživit po zimě živelnou dětskou radost. Nevím sice úplně přesně, co ji přináší dítěti, ani nevím, jak přesně radost funguje. Přesto jsem přesvědčený, že s pomocí radosti probíhá rozvoj dítětemnohem lépe než bez ní. A koneckonců i výchova a vzdělání bývá jednodušší. Dětem stačí k radosti až překvapivě málo. A často to jsou úplně jiné věci, než si myslíme my dospělí. Například jaro přináší radost samo o sobě. Dětinevědí, jak působí více hodin světla, více sluníčka a tepla, méně oblečení, větší volnost v pohybu, ale rozhodně příznivý vliv cítí. Přestože jsou unavené následky zimy a z několika měsíců tvrdé práce ve škole, jaro jim vlijedo žil nové síly.Jaro samo o sobě přináší radost. Děti nevědí, jak působí více hodin světla, více sluníčka a tepla, méně oblečení, větší volnost v pohybu, ale rozhodně příznivý vliv cítí. Přestože jsou unavené následky zimy a zněkolika měsíců tvrdé práce ve škole, jaro jim vlije do žil nové síly.

Celý článek

A děti jsou z nebe

Helena Chvátalová, 15.3.2004

John GrayDvě audiokazety (Audio Box s.r.o., celková délka nahrávky 155 minut, namluvil Vladimír Kudla) A děti jsou z nebe obsahují zkrácenou verzi stejnojmenné knihy mezinárodně uznávaného odborníka na poli mezilidské komunikace, autorabestselleru Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše Johna Graye. Kazety (i stejnojmenná kniha) vycházejí z autorových vlastních zkušeností. Sám říká, že po prvním roce manželství byl otcem novorozeněte a dvou nádherných nevlastníchdcer a zjistil, že ve vztahu k dětem dělá přesně tytéž věci jako jeho rodiče. Některé byly dobré, jiné nefungovaly, další jednoznačně nebyly v pořádku. A uvědomil si, že pokud rodiče nepochopí potřeby svých dětí, těžko jimmohou poskytovat účinnou oporu. A že nestačí vzdát se starých metod rodičovství, musíme zavést nové metody. V průběhu času a každodenního života s dětmi zformuloval zásady pozitivního rodičovství vedoucí k výchověspolupracujících, sebevědomých a citlivých dětí. A ruku na srdce, kdo z nás by nechtěl postavit do života právě takové děti!? O jaké zásady tedy jde? Svolení být jiný, což dětem umožňuje objevovat, oceňovat a rozvíjet jejichjedinečný vnitřní potenciál a cílevědomost. Svolení dělat chyby, což dětem umožňuje opravit se, poučit se z chyb a dosáhnout většího úspěchu. Svolení vyjadřovat negativní emoce a rozvíjet vědomí sama sebe, což dětem propůjčujesebevědomí, schopnost pochopit okolí a spolupracovat s ním. Svolení chtít víc dětem pomáhá rozvíjet zdravý smyl pro to, co si zaslouží i schopnost počkat si na uspokojení. Jsou schopné chtít víc a přesto být šťastné s tím, comají. Svolení říct ne dětem umožňuje procvičit si svou vůli a určit skutečné a pozitivní vědomí sama sebe. Tato svoboda posiluje dětskou mysl, srdce i vůli a rozvíjí hlubší vědomí toho, co děti chtějí, cítí a myslí. Totosvolení vzdorovat autoritě tvoří základ všech metod pozitivního rodičovství. Každá z těchto pěti zásad podporuje rozvoj silného vědomí sebe sama a dovolí dítěti maximálně uspět - ovšem zároveň zůstat citlivým a vnímavým kpotřebám nejen svým, ale i svého okolí. Naučí-li se rodiče zvládat dětský vzdor pozitivně, udrží si vrch, i když v dítěti zůstane pocit větší svobody. Ale největší přínos teorií Johna Greye cítím v poznání, že"děti jsou znebe"a už v sobě mají všechno, co k růstu potřebují. My jako rodiče máme za úkol tento proces pouze podporovat.

Celý článek

Máte neklidné dítě?

Anežka Koutníková, 15.3.2004

Nessia LaniadoVšichni rodiče někdy zažívají situace, kdy je dítě náladové, umíněné, panovačné, neurvalé k ostatním dětem. Všichni rodiče občas zažijí situaci, kdy je dítě neposlouchá, křičí a vzteká se, a připadají si bezradní. U některýchdětí se takové chování objevuje velmi často a rodiče si pak mohou klást otázku, zda se jedná o přechodné problémy chování nebo o nějakou psychickou poruchu, kterou je třeba léčit. Nessia Laniado ve své knize Máte neklidné dítě?(Portál, Praha 2004) nabízí rodičům pomoc. Předkládá čtenářům názory odborníků a výsledky nejnovějších průzkumů a příběhy mnoha rodičů, kteří měli podobné problémy s dětmi. Psychiatr Stanley Turecki z Centra pro těžkozvladatelné děti říká:"Obtížně zvladatelné děti jsou zcela normální - netrpí poškozením mozku, emočními potížemi ani psychickými chorobami. Na tom, jaké jsou, nenesou vinu rodiče, je to otázka temperamentu."Tatotvrzení podložená dlouholetým vědeckým zkoumáním mohou být pro rodiče velkým povzbuzením. Existují způsoby jak se naučit obtížně zvladatelnému (autorka raději říká náročnému) dítěti rozumět a jak mu pomáhat. Je možné krůček pokrůčku omezovat střety, aniž bychom ztratili autoritu, a svému malému a milovanému"zlobiči"pomoci objevit a posílit nejlepší stránky jeho povahy. Kniha ukazuje cestu jak na to - jasně a konkrétně: Jak se bránitproti vydírání? Jak se naučit odmítat? Co když si nedá říci? Co dělat, když dítě v noci vstává, nechce se mýt nebo oblékat? Jak dítě pokárat, aniž by pochybovalo o naší lásce? Na všechny takové otázky najdeme v knize konkrétníodpověď. Základem však pro autora zůstává změnit přístup k dítěti, jednat s dítětem laskavě, jemně, s velkou úctou, nevidět především to špatné, ale dávat důvěru v to nejlepší, co v dítěti je, bezpodmínečnou láskou. Text knihyje stručný, důležité skutečnosti jsou zdůrazněny v krátkých heslech. Problémy a jejich řešení jsou vysvětleny na mnoha příbězích ze života. Přestože titul knihy oslovuje rodiče dětí neklidných, domnívám se, že kniha může býtpomocí, povzbuzením a inspirací pro rodiče všech dětí. Vždyť každé dítě potřebuje cítit, že je chápáno a milováno.

Celý článek

Kreslíme, zpíváme, počítáme

-ir-, 15.3.2004

Nová knížka pro děti zpěvačky Inky Rybářové a výtvarnice Renaty Frančíkové je zpracovaná do podoby pracovních listů, kde si děti od 4 do 9 let mohou vyzkoušet své logické přemýšlení, představivost a soustředění. Každou stranuknihy děti mohou vybarvit a na každé je několik úkolů. Od počítání, grafických doplňovaček, rozumových obrázkových dotazů a hlavolamů, které jsou výtvarně zpracované do milých zvířátkových a věcných podob, které děti znají,nebo se s nimi takto seznamují. Knížka je obohacena o texty a notové podklady k písničkám Inky Rybářové s akordy a značkami pro klávesy a klavír. Je vítanou pomůckou nejen pro rodiče, ale hlavně do školek i škol.

Celý článek

Medvěd se diví

-chv-, 15.3.2004

v půvabné drobné knížce německého autora Wolfa Erlbrucha Medvědiv (Scientia, Praha 2003), která v Německu obdržela v roce 1993 cenu za literaturu pro mládež. Čemu se diví? Divu divoucímu - jak se stát medvětátou. Medvěd, kterýse probudil ze zimního spánku zatoužil po medvědítěti, a vydal se zjistit, kde by mohl nějaké medvědítě získat. Zajíc mu poradil, aby hledal na řepných polích, straka, aby si snesl vajíčko... Když už byla dobrá rada drahá,potkal medvěd toužící stát se medvětátou pěknou medvědámu, která se zatoužila stát medvěmámou...

Celý článek

Zpívejte si s dětmi!

Josef Beránek, 15.3.2004

Bývalý ministr školství profesor Jan Sokol opakovaně při různých příležitostech říkal, že kultura není ani tak to, co může vidět ve večerním zpravodajství, jako spíš to, co děláme sami z vlastní vůle a jaksi navíc, všechno toskautování, chalupaření, ochotnické hraní divadla, zpívání. Teenageři rádi napodobují populární hvězdy, kupují si notové záznamy jejich písní, jiní rádi zpívají folkové a lidové písničky ze zpěvníků Já písnička (Paseka 1995).Ovšem zpívání baví děti odmalička, přesněji řečeno kolem pátého roku citlivě vnímají nuance zvuků a tónů, právě tehdy je můžeme pro zpívání a hudbu nadchnout."Má-li dítě možnost slyšet ve škole nebo doma častěji hudbu azpěv, nejlépe v živém podání, brzo si samo zanotuje písničku, zopakuje krátká nápěv nebo si jej samo vytvoří,"píše v úvodu knížky Lidové písničky a hry s nimi (Portál 1999) psycholog Josef Langmeier."Muzikálnostdítěte, její rozvoj a praktické uplatňování má mnohem širší souvislosti s jeho životem, než se dosud uvádělo. Smysl pro tempo, rytmus, intonaci a pro zabarvení hlasů a tónů dítěti pomáhá po celý život umět se vnitřně vyladit,zharmonizovat své prožívání a vztahy k ostatním a lépe jim rozumět."Právě tento zpěvník lidových písniček pomáhá rodičům a vychovatelům uvést děti do tajů zpívání. Stovku písniček s notami a akordy pro kytaru doplňujínápady pro dramatické či taneční ztvárnění, náměty k zamyšlení či rozhovoru. Celou knihu pak uvádí trocha teorie zpěvu (včetně praktického návodu k transponování tónin). Autoři, zkušení hudebníci a pedagogové, Zdeněk Šimanovskýa Alena Tichá zdůrazňují, že dětem často chybí správný hlasový vzor (který nenahradí kazety dospělých profesionálních zpěvaček a zpěváků), mnohem přirozenější je, když děti napodobují hlas matky."Dítě napodobuje matčinzpěv a do paměti si přitom ukládá jednoduché melodické struktury, jež se stávají základem pro jeho další hudební rozvoj."Dále rozebírají, jak můžeme učit děti správně dýchat, vyslovovat a zpívat čistě. Tento zpěvník jevhodný pro zpívání s dětmi od tří let. Pro předškolní a školní děti je určen zpěvník Písničky a jejich dramatizace (Portál 2000), který připravili titíž autoři spolu s Věrou Burešovou. Oproti předchozímu zpěvníku rozšiřujedoprovod písní o Orffovy nástroje a klade větší důraz na možné dramatické ztvárnění, resp. na rozvedení písně do příběhu. Část písniček z těchto dvou zpěvníků je také možné zakoupit na kazetách Lidové písničky s doprovody I. aII. (Portál 2000). Naopak tanečnímu ztvárnění lidových písniček se věnuje kniha zkušené hudební a taneční pedagožky Evy Kulhánkové Písničky a říkadla s tancem (Portál 1999). Knížka rozvíjí hudebně pohybové dovednosti dětí odtří let, je jednoduše rozčleněna podle ročních období, je přehledná a praktická díky přesnému popisu pohybových cvičení či choreografií her. Svým zaměřením ale zaujme spíš učitelky či vychovatelky, hodí se spíš do mateřskéhocentra či školky než do domácí knihovničky. K domácímu muzicírování se víc hodí chystaný zpěvník Lidové písničky a koledy (Portál 2004) od folkloristky a hudební pedagožky Evy Beránkové. Knížka s dvěma stovkami písní vosvědčených, dětem přístupných tóninách i s kytarovými akordy se na pultech knihkupectví objeví letos na podzim.

Celý článek

1 2 3 
6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola