5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Chci otěhotnět!

Chci otěhotnět!

Autor: Gabriela Bachárová | Datum: 21.11.2007 | Vydání: 6/2007

Zvyšte svoje šance na početí. Vsaďte na zdravou výživu, pohyb a relaxaci. Udělejte si čas i na návštěvu gynekologa.

Nestačí jen zhasnout v ložnici a přitulit se k partnerovi. I když bez toho to samozřejmě nepůjde. Současný životní styl početí nepřeje, problémy s plodností má podle statistik každý pátý až sedmý pár. Sami můžete udělat mnoho, abyste se do těchto statistik nedostali.

1. Zdravá strava

Pokud chcete v nejbližších měsících otěhotnět, upravte svůj jídelníček. „Strava by měla být bohatá na vitaminy a mléčné výrobky. Vhodným doplňkem jsou vitaminové preparáty se zvýšeným obsahem kyseliny listové, která se také doporučuje během prvního trimestru těhotenství,“ radí pražská gynekoložka MUDr. Helena Součková. Je ale důležité zlepšit celé stravování a nevyhýbat se žádné složce potravy.

Zkuste si oblíbit biopotraviny. Některé pesticidy, které se používají v konvenčním zemědělství na hubení škůdců, se podezírají ze snižování plodnosti. Biopotraviny sice také mohou pesticidy obsahovat (působením větru nebo znečištěním spodních vod), máte ale záruku, že obsah škodlivin bude výrazně menší.

Před početím se také nedoporučuje držet drastické diety, hrozí ztráta menstruace. Také se raději zdržte popíjení kávy. Několik výzkumů naznačilo, že pití dvou až čtyř šálků kávy může oddálit početí. O vlivu kofeinu na otěhotnění se ale stále diskutuje a závěry nejsou jednoznačné.

2. Vhodný pohyb a relaxace

Pohyb prokrvuje organismus, více krve se dostává také do reprodukčních orgánů. To ulehčuje otěhotnění. V této souvislosti se často mluví o speciálních cvicích, které posilují a prokrvují svaly pánevní oblasti. Jde o cvičení známé pod názvem metoda paní Mojžíšové. Ženy si v kurzech procvičují a protahují pánevní svalstvo, učí se, jaké je správné postavení pánve. Mnohým z nich se už podařilo otěhotnět, i když předtím bylo jejich úsilí dlouhé roky marné. „Obecně je cvičení na posílení pánevního dna jedině ku prospěchu,“ potvrzuje doktorka Součková.

Sportujte ale s mírou. Vrcholové sportovkyně mají často problémy otěhotnět, protože jim vynechává nebo zcela mizí menstruace. Podle jednoho výzkumu každodenní trénink v trvání více než jedné hodiny způsobuje nepravidelnou ovulaci.

Neméně důležité je zbavit se napětí a stresu. Irští vědci už před dvaceti lety zjistili, že ženy s vysvětlitelnou neplodností mají často v krvi zvýšenou hladinu prolaktinu. Je to hormon, který se vyplavuje ve stresových situacích. A může zabraňovat ovulaci. „Nepravidelnou menstruaci či její úplné vynechání lékaři často zaznamenali po závažném podnětu, jako je válka, věznění v koncentračním táboře, ale i při dlouhodobějším působení mírného stresu, jako je nespokojenost v zaměstnání či v partnerském vztahu. K otěhotnění pak někdy stačí podání placeba, antidepresiv, anxiolytik (léků na úzkost) či psychoterapeutická léčba,“ popisuje Součková.

3. Odstranění vnějšího rizika

Někdy těhotenství navzdory úpravě životního stylu nepřichází. Pak je nutné zamyslet se nad věcmi, které nás obklopují a na početí mohou mít zhoubný účinek. Jde například o chemikálie používané v zemědělství nebo v průmyslu. Naše byty či pracoviště jsou plné nebezpečných látek, které mají neblahý vliv na reprodukční zdraví. Jistě, většina lidí se nemůže odstěhovat do roubenky v horách nebo pracovat v ekologicky nezávadném prostředí.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  děti a MY č. 6/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola