5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Do angličtiny s nemluvnětem?

Do angličtiny s nemluvnětem?

Autor: Scarlett Wilková | Datum: 22.4.2009 | Vydání: 5/2009

Podle odborníků by mělo dítě získat základy cizího jazyka co nejdříve

Všichni rodiče mají jasno: chceme, aby naše děti uměly cizí jazyky. Horší už to je, když se mají rozhodnout, kdy s výukou začít. Kdy je příliš brzy a kdy naopak pozdě?

  Dnes nemůžu, jdeme s Františkem do angličtiny.
  Cože? Vždyť Franta ještě nemluví!
  To nevadí, chodíme do kurzu už měsíc.
  Takový hovor mezi maminkami není nijak výjimečný. Těch, které se snaží učit své dítě cizím jazykům co nejdříve, přibývá. Je maminka, která vodí do kurzu angličtiny ročního Františka přehnaně ambiciózní pečlivka, nebo naopak chytrá žena, která se vyzná v nových trendech?
  „Rodiče se mě v poradně často ptají, od kdy mají děti cizí jazyky začít učit. Většinou jim říkám, že od narození,“ vysvětluje dětská psycholožka Tamara Cenková. Stejně jako řada dalších odborníků to zdůvodňuje tím, že dětem se kolem věku dvou let vytvářejí v mozku takzvaná jazyková centra, a tudíž jsou už v tom věku schopny si cizí jazyk zafixovat tak, aby si ho pamatovaly. Čím jsou starší, tím to jde hůře.

Car je red

  Jenže málokterý problém vzbuzuje mezi učiteli, psychology a rodiči tak rozporuplné názory jako debaty o tom, kdy je začít učit dítě další jazyk nejvhodnější. Jak změříme, že se dvouleté dítě opravdu něco v kurzu naučí a že nejde jen o vytahování peněz bláhových rodičů? A navíc, ono je sice hezké, když tříleté dítě na ulici ukáže na auto a prohlásí, že tohle „car je red“, ale otázkou zůstává, zda je také v češtině schopno srozumitelně vyslovit, že auto má červenou barvu. „Občas mám pocit, že rodiče ve snaze naučit dítě co nejdříve anglicky zapomínají učit dítě mluvit spisovně a srozumitelně česky,“ říká učitelka angličtiny Gabriela Holíková. „Umět anglicky je sice nezbytné, ale když se na to nejde správně, může to v dětské hlavičce udělat velký zmatek, který se vymstí v hodinách češtiny,“ upozorňuje.

Angličtina pro tříměsíční mimina

  Od roku 2004 pracují v České republice centra Helen Doron, což je síť středisek, která vyučují angličtinu děti v různých zemích světa. Když zakladatel prvního českého centra v Opavě Marek Halfar začal lákat rodiče do kurzů pro nemluvňata, mnozí nedůvěřivě kroutili hlavami. Jenže zároveň se objevila řada zvědavých rodičů. Výsledek? Už v roce 2005 společnost otevřela další centra v Olomouci, v Teplicích a v Ostravě. Zanedlouho přibyla Praha a nyní kurzy probíhají už v sedmadvaceti městech. Společnost Helen Doron také připravuje krátké kurzy pro Českou televizi, které se vysílají v pořadu Dobré ráno na ČT2. Ve svých centrech nyní pořádá i kurzy určené nejmenším ve věku od tří do dvaadvaceti měsíců.
  Ano, zní to přehnaně až šíleně, ale do těchto kurzů skutečně chodí rodiče s tříměsíčními nemluvňaty. V podstatě vše probíhá tak, že si rodiče hrají s dětmi a poslouchají říkanky a písničky v angličtině. Ty jim pak na cédéčku pouštějí i doma. Zdánlivě jednoduchý program je však podle Halfara pečlivě připraven týmem odborníků tak, aby se děti učily angličtinu ovládat se správným přízvukem, gramatikou a slovní zásobou, jako by se jednalo o jejich mateřský jazyk. Neučí se formou překladu, proto není důležité, že zatím neovládají ani svůj mateřský jazyk. Vše funguje na podobném principu, jako když je jeden z rodičů cizinec a dítě vyrůstá v dvojjazyčně hovořící rodině.

Děti se do kurzu těší

  „Zpočátku jsme se setkávali s nedůvěrou, protože jsme byli první, kdo vyučoval tak malé děti,“ říká Marek Halfar, který s kurzy Helen Doron v Česku začal. „Teď k nám vodí děti rodiče, kteří sami dobře mluví anglicky, ale i ti, kteří anglicky neumí,“ vysvětluje. Podobně jako další učitelé malých dětí se setkává s tím, že rodiče chtějí vědět, jak si mají ověřit, že kurz opravdu k něčemu je. Tedy že se dítě jazyk opravdu učí.
  „Je to problém, jak chcete zkoušet tak malé dítě? Proto naše kurzy neprobíhají tak, že bychom se s dětmi zavřeli do místnosti. Naopak, požadujeme, aby rodiče byli přítomni. Děti jsou zpravidla po půlhodině tak unavené, že rodičům pak usínají při oblékání. Opravdu se vyřádí. Zároveň rodiče říkají, že na nich vidí, jak se do dalšího kurzu těší. Pořádáme besídky, představení, což je spolu s tím, že jsou rodiče v hodinách, nejlepší možností udělat si názor, zda kurz k něčemu je. Zatím jediným takzvaně hmatatelným výsledkem je, že děti, které s námi absolvovaly první kurzy před pěti lety, teď už jsou školáci a nemají ve škole s angličtinou absolutně žádné problémy,“ tvrdí Marek Halfar.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  děti a MY č. 5/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola