5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Hračky vybírejme s láskou, ale obezřetně

Hračky vybírejme s láskou, ale obezřetně

Autor: Miriam Kubíčková | Datum: 24.9.2008 | Vydání: 5/2008

Děti a hračky patří k sobě, co svět světem stojí. Hračky jsou krajinou zábavy, fantazie a učení, bez které děti nemůžou být dětmi a bez které se nestanou zdravými dospělými lidmi.

Pořídit dětem kvalitní měkké textilní nebo osvědčené dřevěné či bezpečné plastové hračky, na vzniku kterých se podílejí odborníci na dětský vývoj (lékaři, psychologové, pedagogové), znamená investovat do zdravého vývoje a dětské spokojenosti. Ne-li až do štěstí dítěte. Dítě se chce dívat a rozhlížet, chce a potřebuje vnímat tvary a barvy, slyšet zvuky. Jedním slovem objevovat svět. Později se dostává k tomu, že s hračkou začne samo „pracovat“ – ukazovat, co všechno dokáže (poskládat, postavit, rozebrat a dát zase dohromady). Hra je nevyhnutelné učení, nevyhnutelný pokrok.

Hračky pro všechny smysly

Hračky rozvíjejí všechny smysly dítěte. Zdárný vývoj dítěte podporují vizuální vjemy: jak narůstá rozvoj zraku, dítě se naučí sledovat předměty v pohybu. Hrazdičky a kolotoče jsou osvědčení kamarádi v dětských postýlkách. Další součást vývoje dítěte představuje sluch a zvukové podněty: děti přitahují různé typy zvuků, proto výrobci do hraček pro nejmenší děti vkládají cinkání, jemné pískání, šustivé zvuky a podobně. Později dítě ocení hračky rozvíjející hudebný cit a smysl pro vnímaní rytmů. Existují úžasné dětské xylofony nebo přímo speciální hrající hračky s nahranými tóny a melodiemi.

Dalším pro dítě nepostradatelným smyslem je hmat a dotykové dovednosti: i doteky slouží k důležitému poznávání světa kolem, k uvědomování si prostoru a okolí. Hračky předních výrobců respektujících dětský vývoj oplývají strukturovanými povrchy. Hned za doteky patří rozvoj motoriky: dítě se natahuje za hračkou, uchopuje ji do ruky, obrací ze všech stran, tahá za její části.

V období, kdy dítěti rostou první zoubky, potřebuje bezpečnou hračku, kterou si může strčit do pusy, olizovat a okusovat ji, co je mu jednak příjemné proti bolesti a jednak ještě tímto způsobem poznává tvary, ale i například tvrdost nebo měkkost.

Mám rád svého medvídka

Dítěti bychom měli poskytnout i takové hračky, ke kterým si může vytvořit citový vztah: medvídek nebo jiné zvířátko (pejsek, žirafka, koníček, opička, možností je spousta). Avšak plně respektujme výběr dítěte a nevnucujme mu naši představu. Posléze dítě vyroste do období, kdy potřebuje hračky na rozvoj logických, asociačních a tvořivých dovedností. Dítě si začne uvědomovat vztah mezi příčinou a důsledkem, hledá a nachází řešení vzniklých situací a napodobuje víc a víc svět dospělých.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  děti a MY č. 5/2008
nebo v On-line archivu.

Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola