5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Iva Dolínková: Cvičíme s kojenci a batolaty

Iva Dolínková: Cvičíme s kojenci a batolaty

Autor: Jana Chvátalová | Datum: 28.8.2006 | Vydání: 4/2006

"Žhavou novinkou"letošního léta z nakladatelství Portál je kniha zkušené fyzioterapeutky Ivy Dolínkové Cvičíme s kojenci a batolaty.

Kniha je přehledně rozdělena podle jednotlivých fází vývoje dítěte (0-3 měsíce, 4-6 měsíců, 7-9 měsíců, 1-3 roky, nad 3 roky). V každé části najdete jednak stručný přehled vývoje dítěte (co se v jednotlivých obdobích učí aco by již mělo zvládnout), jednak užitečné rady, jak můžete dítěti pomoci, aby se všestranně rozvíjelo.

V každé části jsou přesně popsány konkrétní cviky, které můžete od daného období s dítětem vyzkoušet. Není však nutné, aby dítě zvládalo všechny cviky odpovídající jeho věku. Pokud se stane, že některý cvik odmítá,vyzkoušejte jiný. Knihu berte spíše jako návod, jak můžete s dítětem pracovat. Důležitá je motivace a pozitivní emoční ladění - cvičení by mělo dítě bavit!

Ke správnému provedení cviků jistě pomůže přesný popis, barevné fotografie a schematický náčrtek včetně upřesnění, čeho se snažíme dosáhnout a jaké mohou nastat chyby, kterých si musíme všímat a vyvarovat se jich, abychomneposilovali patologii a nepodporovali chybné stereotypy. Na tomto místě musím upozornit, abyste se nezapomínali řídit popisem cviku a jeho náčrtkem a nesoustředili se víc na doprovodné fotografie. Autorka sama v úvodu píše, žeděti cvičily některé cviky poprvé, takže chybičky se vloudily...Zdá se mi však, že na některých fotografiích jsou to spíš chyby než chybičky a že by mohly vést i k nesprávnému provádění cviku, pokud by se rodiče soustředilipouze na ně (například kulatá záda holčičky na míči na str. 90 nahoře, přílišné prohnutí v zádech a hlava v záklonu na str. 69 a 91).

Jednotlivá cvičení by neměla být příliš dlouhá (u nejmenších dětí maximálně 5 minut, u starších můžete dobu cvičení postupně prodlužovat). Všímejte si reakcí a motivovanosti dítěte (pokud je již unavené, nedokáže daný cviksprávně provést a snižuje se jeho pozornost).

Některé rady můžete samozřejmě aplikovat i mimo dobu určenou ke cvičení - např. při hře podpořit dítě, aby sáhlo po hračce, uchopilo ji a následně ji prozkoumalo všemi smysly včetně procítění v dutině ústní. Pokud chcetepodpořit přirozený pohybový vývoj dítěte (například přetočení ze zad na bříško), můžete je vhodně motivovat hračkou.

Na konci knihy najdete také informace o rehabilitační Vojtově metodě. Mějte na paměti, že každé dítě je individualita a"tabulkám"neodpovídají zdaleka všechny. Pokud dítě prochází všemi vývojovými stadii, jentrochu pomaleji, neznepokojujte se a nechte mu jeho vlastní tempo. Pokud však máte podezření, že opravdu není něco v pořádku, neváhejte vyhledat odborníka, který dítě vyšetří a navrhne terapii. Můžete tak předejít problémům dobudoucna, nebo je aspoň zmírnit.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola