5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Narovnej se!

Narovnej se!

Autor: Barbora Matyášová | Datum: 1.8.2007 | Vydání: 4/2007

České děti se hrbí. Špatně stojí i sedí. U puberťáků se dokonce uvolněný postoj a shrbená záda staly módou. Zdaleka si přitom nezadělávají jen na problémy s páteří. Špatné držení těla působí na celý organismus, a dokonce i na naši psychiku.

Všechny poruchy držení těla vedou postupně k pravidelným bolestem. S prevencí a nápravou je proto obzvlášť důležité začít už v dětství. I proto, že vadný postoj těla utlačuje vnitřní orgány, hlavně břišní a dýchací. To může vést k celé řadě zdravotních problémů, například ke špatné funkci střeva nebo k nedostatečnému okysličování organismu. Děvčátka by měla mít pevná a rovná záda, aby mohla v budoucnu bez problémů donosit dítě. S oslabenou páteří hrozí v těhotenství velké bolesti. Podle některých studií dokonce pevná páteř a s ní související pevné břišní a pánevní svaly ulehčují vznik gravidity. Držení těla ovlivňuje i psychiku. Děti rovné jako pravítko jsou obvykle sebevědomé a optimističtější než ty, které chodí shrbené. Vzpřímená a uvolněná páteř navíc umožňuje lepší proudění energie v těle, takže děti jsou méně unavené.

Ideální je plavání

Většina problémů s páteří se naštěstí dá buď odstranit, nebo alespoň významně zmírnit pomocí vhodného cvičení. Zvlášť v případě dětí je dobrou prevencí nesprávně se vyvíjející páteře sport. Na vědomí ale musíme vzít, že přílišné přetěžování může být stejně škodlivé jako zahálka u počítače. Podle odborníků není vhodné vybírat dětem konkrétní sport moc brzy. Vzniká tak jednostranná zátěž, což se týká především sportů, jako je fotbal nebo tenis. Ani cyklistika nemusí být pro zdravý vývoj páteře to pravé. Pokud už dítě takový sport provozuje, měli bychom dbát na to, aby se zátěž kompenzovala - například rehabilitačním cvičením nebo plaváním. Z hlediska pohybového aparátu je nejvhodnějším sportem vůbec plavání. Zvlášť holčičky ale často tíhnou k úplně jinému druhu pohybu - baletu a různým tanečním kurzům. I ty lze podle odborníků doporučit, pokud ovšem malá baletka netrénuje denně. V opačném případě vede balet a taneční výchova u děvčat k správnému a sebevědomému držení těla.

Správná aktovka

U školáků je potřeba dát pozor na výběr správné aktovky. Ta by měla mít široké popruhy přes ramena a pevnou zadní část, nejlépe anatomicky tvarovanou. Na levné exempláře z tržiště je v tomto případě lepší zapomenout, stejně jako není dobré podléhat žadonění dětí, které chtějí jedině tašku s „barbínou“ nebo „spidermanem“, pokud neodpovídá anatomickým nárokům. Myslete také na to, že dětmi oblíbené batohy s nezpevněnou zádovou částí nejsou vůbec vhodné pro školáky prvního stupně základních škol.

Čím vyšší ročník základní školy váš potomek navštěvuje, tím se zvyšuje i hmotnost jeho aktovky. Potřebuje stále více a více učebních pomůcek, což se může projevit právě bolestmi zad. Rozhodně tento fakt nepodceňujte. Zkuste se ve škole domluvit, aby si mohl některé těžké učebnice a pomůcky nechávat tam. V některých školách mají k tomuto účelu speciální skříňky, které se mohou někdy přednostně přidělovat dětem se špatným vývojem páteře. Kromě toho můžete dítěti pořídit dvoje učebnice - jedny má pak doma, druhé si nechává ve škole.

Koutky s žebřinami

Samotné sezení ve školních lavicích může také představovat problém. U školáků bývá velký rozdíl ve výšce a vašemu potomkovi pak nemusí vyhovovat velikost židle a lavice, které jsou zhotoveny pro průměrně vysoké dítě. Pro dítě přesahující o hlavu své spolužáky pak může být dodržování zásad zdravého sezení - vzpřímeně a s koleny v pravém úhlu - téměř nemožné. O to důležitější pak je, aby dítě nezůstávalo sedět v lavici i o přestávkách. Takže pokud jste obligátní otázku „co bylo ve škole“ dosud vztahovali jen na výuku, zkoušení a známky, začněte se nyní zajímat i o to, jak dítě tráví přestávky. Na některých školách mají speciální koutky s žebřinami, žíněnkami nebo třeba i pingpongovým stolem, kde se mohou děti o přestávkách odreagovat pohybem. Pomůže ale i to, když se váš potomek o přestávce aspoň projde a trochu se protáhne.

Velmi důležitá je i správná výživa. Odborníci doporučují v období rychlého růstu obohatit dětskou stravu o některé vitaminy a stopové prvky, především o vápník a vitamin A. O vhodném přípravku se poraďte s pediatrem nebo ortopedem.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  děti a MY č. 4/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola