5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > PESTRÝ TALÍŘ v těhotenství

PESTRÝ TALÍŘ v těhotenství

Autor: Anna Bílková | Datum: 20.3.2009 | Vydání: 4/2009

V období těhotenství nejíte za dva. Ale pro dva. To, co si vložíte do úst, má vliv na zdraví vašeho dítěte. Co ve stravě upřednostnit a na co si dát pozor?

Ve výživě dítěte hraje prvořadou úlohu placenta. Je to tkáň připojená k vnitřní ploše vaší dělohy. S dítětem ji spojuje pupeční šňůra. Placenta reguluje tok živin. Má za úkol dodat dítěti všechny potřebné látky nutné pro jeho vývoj. Můžeme říct, že to dělá s velkým nasazením a někdy i na úkor těhotné ženy. Vezme si z jejího organismu to, co je pro dítě důležité. Děti, kterým „v bříšku“ chyběly některé důležité živiny, totiž mají kromě jiného v dalším životě větší riziko vzniku civilizačních nemocí.

Co potřebuje těhotná žena

Jak by měla vypadat zdravá strava během těhotenství? Pokud jste se už v období před otěhotněním stravovala rozumně, žádné velké změny v jídelníčku dělat nemusíte. Základem je přijímat ve vyváženém poměru tyto potraviny: největší podíl by měly tvořit chleba, rýže, brambory, těstoviny a další potraviny s vysokým obsahem škrobu. Podíl těchto potravin by měl být přibližně třetinový.

Škrob je ve stravě těhotné ženy důležitý, protože dodává energii a řadu vitaminů, především skupiny B. Každé jídlo by měly doplňovat potraviny s obsahem škrobu. Další výhoda: mají jen nízký, maximálně střední glykemický index. To znamená, že v těle udržují vyrovnanou hladinu cukru.

Další třetinu by měly tvořit zelenina a ovoce. O jejich významu pro těhotnou ženu i nenarozené dítě není sporu. Za všechny výhody jmenujme jednu: ovoce i zelenina mají vysoký obsah vlákniny, která brání vzniku zácpy. Tento zdravotní problém je v těhotenství běžný.

Po zelenině a ovoci mají další místo v jídelníčku těhotné ženy maso, ryby, vejce, luštěniny a další nemléčné zdroje bílkovin. Ty potřebujeme, protože je obsahuje každá buňka i tkáň našeho organismu. Bez bílkovin by lidské tělo nemohlo dobře fungovat.

Mléko a mléčné výrobky jsou také nevyhnutelné. Jsou důležité pro obsah bílkovin a vápníku.

Vitaminy a minerály

Všechny vitaminy a minerály mají pro zdraví dítěte i vaše význam. Význam některých je ale naprosto zásadní.

Vitamin A
Dítě ho potřebuje pro správný růst buněk. Hodně vitaminu A obsahují vejce, máslo, sýry a pak také červené, oranžové a žluté ovoce a zelenina (papriky, mrkev, dýně), ale i špenát, brokolice nebo zelí.

Vitamin B12
Dítě ho potřebuje k tvorbě červených krvinek a základního genetického materiálu. Zdroje: maso, drůbež, ryby a mléčné výrobky.

Vitamin C
V těhotenství je nevyhnutelný, protože chrání proti infekcím. Zdrojem jsou například citrusové plody, brusinky, papriky, rajčata, brokolice nebo špenát.

Vitamin E
Významný antioxidant, který působí proti buněčnému poškození. Najdete ho v semínkách, ořechách, rostlinných olejích nebo v celozrnném chlebu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  děti a MY č. 4/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola