5000
Rodina a škola 2014 Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Co žije a roste na zahradě

Portál.cz > Časopisy > Děti a my > Ukázky > Podpořte dětskou imunitu

Podpořte dětskou imunitu

Autor: Ivana Závozdová | Datum: 21.11.2007 | Vydání: 6/2007

Co můžeme udělat, aby naše dítě bylo odolnější vůči zimním nemocem.

Zima je pro lidský organismus zátěží. Dny jsou krátké, světla a sluníčka je málo, zato tmy a mrazu dost, a to většině z nás na náladě nepřidá. Konzumujeme méně čerstvé zeleniny a ovoce, což znamená nižší přísun vitaminů. Zatímco v létě trávíme spoustu času venku, v zimě jsme zavření v přetopených a přesušených místnostech. Přitom suchý a teplý vzduch je nepřítelem našich sliznic, které pak neplní svou obrannou funkci. Prochladnutí, které v zimě hrozí častěji, zpomaluje metabolismus a snižuje prokrvení tkání, což také ochromuje obranné reakce sliznic. Těm nesvědčí ani škodliviny, kterými je nasycen zimní smog. Navíc, teploty kolem nuly jsou ideální pro šíření virů. Sečteno a podtrženo, odolají jen ti nejsilnější! Kteří to jsou? Většina odborníků se shoduje na tom, že infekci se nejlépe ubrání odpočatý člověk, který je v dobré fyzické a duševní kondici a jehož imunitní systém funguje, jak má. Jenže co děti, zejména ty nejmenší, jejichž imunita se teprve buduje? Můžeme jim nějak pomoci?

Nic se nemá přehánět

Protilátky proti základní skupině virů si tělo vytváří už v raném dětství. Jak se imunitní systém setkává s mikroby či alergeny, učí se je rozeznávat. Platí tedy rovnice, že čím častěji je dítě v raném věku nemocné, tím lepší bude mít imunitu? Bohužel, tato přímá úměra funguje jen do jisté míry, připouštějí lékaři. Pokud je totiž malé dítě nemocné příliš často, jeho organismus to oslabuje a imunitní systém se nerozvíjí. Proto se doporučuje dítě před opakovaným onemocněním raději chránit:

* Pokud to je možné, v době epidemií omezte pobyt v kinech, divadlech, hypermarketech či hromadné dopravě.

* Když dítě onemocní, nechte ho, aby se do kolektivu vracelo úplně zdravé. Riziko opětovné nákazy tak bude nižší.

* Pamatujte, že některé infekce je třeba léčit antibiotiky. Ničí sice užitečné slizniční bakterie, ale větší škody na sliznicích zanechá neléčená bakteriální infekce.

* Nepřehánějte to se smýčením domácnosti. Imunitní systém zdravého dítěte nemá ve sterilním prostředí mnoho možností „poprat se s nepřítelem“.

* Proti některým infekcím lze nechat děti očkovat.

Otužování

Zachmuřené a krátké dny příliš nelákají ven, přitom právě pobytem na zdravém vzduchu se děti otužují. Denně by měly strávit venku tři hodiny, samozřejmě když není extrémní mráz nebo smog. Doma nepřetápějte a pravidelně větrejte. Na noc zmírněte topení tak, aby teplota nepřesáhla 20 stupňů. Pokud máte v místnostech suchý vzduch, pořiďte si zvlhčovač nebo aspoň na topení položte vlhký ručník. Ke zvýšení odolnosti přispívá také denní sprchování vlažnou vodou, případně saunování, ovšem pokud je dítě zdravé. Oblečení by mělo být přiměřené, nejlépe vrstvené, aby si dítě mohlo odložit. Hlava a krk jsou náchylné k prochladnutí, proto je chraňte čepicí a šálou, při teplotách pod nulou jsou už vhodné rukavice. Doma by dítě nemělo běhat bosé.

Pohyb, ale také odpočinek

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu  děti a MY č. 6/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Objednejte si starší čísla Děti a my Rodina a škola