5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

6/2011

Nová cesta k léčbě šikany

Marie Těthalová, 8.6.2011

„Já bych s nimi zatočil.“ „Jsou to jen legrácky, nic na tom není.“ „Správný kluk musí něco vydržet.“

Celý článek

Nová cesta k léčbě šikany

Who took the cookie?

Iva Hennová, 8.6.2011

Úroveň: pokročilí; organizace: všechny děti sedí venku v prostoru pískoviště nebo na lavičkách

Celý článek

Jaké nemoci na nás „číhají“ v létě?

Marie Těthalová, 8.6.2011

Bezstarostná dovolená se může vinou zdravotních nepříjemností zkomplikovat. Místo abychom si užívali zasloužené dny odpočinku, trápí nás nejrůznější potíže. Řadě z nich se dá předejít. A pokud vyrazíme na cesty s dobře zásobenou lékárničkou, s lecčím si poradíme sami.

Celý článek

Jaké nemoci na nás „číhají“ v létě?

Malí a velcí dohromady, nebo raději zvlášť?

Daniela Kramulová, 8.6.2011

Šestiletá Verunka pomáhá o tři roky mladšímu Járovi zapnout sandálky, společně s Janičkou bleskově vybojují vítěznou bitvu nad zipem mikiny a vyrážejí na zahradu. Jára už nadšeně běží ke skupince v pískovišti, kde pětiletý Pavlík zrovna zahajuje stavbu nového tunelu.

Celý článek

Malí a velcí dohromady, nebo raději zvlášť?

Učitelé v roli žáků

Marie Těthalová, 8.6.2011

Měli by učitelé studovat? Potřebují to vůbec? Podle Evy Svobodové, která na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích vzdělává budoucí (i současné) předškolní pedagogy, a podle samotných studentů určitě ano. A jistě ne jen kvůli „tomu papíru“.

Celý článek

Učitelé v roli žáků

Informatorium 3-8 č.6/2011

Marie Těthalová, 8.6.2011

Červnové Informatorium 3-8 uzavírá další školní rok. A o témata v něm není nouze. Zaujme například článek o studiu učitelů; najdete v něm nejen argumenty, proč studovat, ale také jak sladit studium s prací a péčí o rodinu. V rubrice věnované mezilidským vztahům nabízíme článek o malých a velkých dětech v jedné třídě neboli o heterogenních věkových skupinách. Léto přináší nejen odpočinek, ale někdy také specifické zdravotní komplikace. I tomu se věnuje předprázdninové vydání Informatoria 3-8. Nezapomněli jsme na oblíbený námět pro výuku angličtiny u předškoláků a také na knižní tipy. Tak pěkné čtení a po prázdninách nashledanou.

Celý článek

Informatorium 3-8 č.6/2011

Filcovaný míček

Alena Isabella Grimmichová, 8.6.2011

Filcování jehlou je poměrně nová tvořivá technika. Je snadná, krásné výrobky vytvoří i začátečníci. Opakovanými vpichy jehlou do „chuchvalce“ vyčištěného a vyčesaného vlněného vlákna vznikne pevný materiál. Během zpracování se jednotlivá vlákna do sebe „zaháknou“ a utká se tak stabilní textura. Jehly mají na sobě protiháčky podobné těm, které jsou na harpunách. Podle počtu vpichů vznikne jemný vzdušný nebo pevný hustý materiál. Vlněná vlákna se po zafi lcování již nedají od sebe oddělit nebo rozmotat. S dětmi si vyzkoušíme filcování na polystyrenové formě. Formy jsou běžně k dostání ve výtvarných potřebách (kde lze také koupit rouno i jehly), v potřebách pro kutily i v květinářstvích. Takto si vytvoříme lehký barevný míček. Potřebujeme polystyrenovou kouli, vlněné rouno různých barev, filcovací jehlu a fix. Na kouli si fixem nakreslíme požadovaný vzor a natrháme vlněná vlákna. Nejprve si vezmeme bílou vlnu, neboť ta tvoří na kouli největší plochu. Polystyren poklademe vlnou v místě vzoru. Vpichy filcovací jehlou provážeme vlněná vlákna k sobě i k polystyrenu (pohyby jehlou napodobujeme šicí stroj). Postupujeme vpichy vždy od okraje vzoru k jeho středu. Další část koule vyplníme postupně růžovou a zelenými vlnami. Je třeba opatrně postupovat v místech, kde se jednotlivé barvy dotýkají, aby linie mezi nimi byly rovné. Pokud pracujeme s menšími dětmi, je lepší vytvářet vzory jednodušší, tak aby barvy mohly přecházet volně do sebe, případně přes sebe. Hotová koule musí mít všechna vlněná vlákna pevně provázaná jak mezi sebou, tak s podkladem.

Celý článek

Who took the cookie?

Mgr. Iva Hennová, 8.6.2011

Úroveň: pokročilí; organizace: všechny děti sedí venku v prostoru pískoviště nebo na lavičkách; aktivita: procvičovací, rytmická; cíl: jazyk - nácvik rytmické říkanky, propojení s hrou „na tělo“, nová slovní zásoba: butter, sugar, fl our, bowl, jar, cookie, bake, put; čas: 20-30 minut; příprava: obrázek „cookies“ (sušenek) nebo „bábovičky“ a písek. Náměty pro práci s dětmi Hello children, let’s bake some cookies for our party! Do you like cookies? I like them… They’re delicious! Yummy, yummy… Učitelka předvádí na pískovišti nebo předvádí fiktivní přípravu na pečení sušenek… (kreslí nebo předvádí pantomimou). Put some butter, sugar and fl our in the bowl… Mix… Now put it in the small bowls… Vše se „zamíchá“ a „nalije“ (přesype) do menších báboviček. Bábovičky se mohou ozdobit… Decorate them… small eyes… and a nose and a mouth… That’s a happy cookie!… Bake!… And now taste! Yummy, yummy, they’re delicious…! Put them in the jar… (sklenice). Učitelka sklenici „schová“ (vymění za jinou, vysype obsah)… Oh, there’s nothing in it!… Who took the cookie from the cookie jar?… Učitelka s dětmi nacvičí rytmickou říkanku o tom, kdo sebral sušenky ze sklenice… (klasická anglická říkanka). Říkanka Všichni: Who took the cookie from the cookie jar? Učitelka: Peter took the cookie from the cookie jar! Petr: Who me? Všichni: Yes, you! Petr: Not me! Všichni: Then who?… Who took the cookie from the cookie jar? Petr: Michael! Všichni: Michael took the cookie from the cookie jar! Michal: Who me? Všichni: Yes, you!… (Poznámka: Jména dětí v básničce nahradíme jmény dětí v naší skupině.) Hra na tělo Učitelka nacvičí s dětmi rytmickou hru na tělo: 1x plesknutí do kolen a 1x tlesknutí. Vše se rytmicky opakuje. Následně přidá v rytmu říkanku. Děti po celou dobu jenom tleskají (pleskají do kolen), postupně se přidávají a střídají se v odpovědích. Je nutný delší nácvik. Hopscotch Úroveň: začátečníci, pokročilí; organizace: skupinky dětí (4-6) v prostoru zahrady, který je vhodný na označení křídou; aktivita: opakovací, pohybová; cíl: jazyk - opakování jakékoli slovní zásoby; čas: 20-30 minut; příprava: „panák“ nakreslený křídou na zem a s obrázky nebo obrázky na kartičkách (fl ashcards) se slovní zásobou na opakování. Náměty pro práci s dětmi Učitelka nakreslí panáka a do jednotlivých polí dokreslí (vloží) obrázky na opakování slovní zásoby. Děti vhazují na určená pole podle daného pořadí kamínek. Každé dítě musí pojmenovat jednotlivá pole podle obsahu anglicky (nebo jenom to jedno určité -záleží na pravidlech, která si určí sama učitelka). Označené pole musí přeskočit, ale ještě předtím z něj musí při zpáteční cestě sebrat kamínek. Pokud dítě neumí pojmenovat obrázek, nastoupí na jeho místo další v pořadí. Vyhrává ten, kdo projde všechna políčka jako první. Variace V případě, že učitelka použije kartičky, může slovní zásobu neustále obměňovat a doplňovat. Potom by vítězem bylo dítě, které nasbíralo nejvíce kartiček… Další variace si může učitelka vymyslet sama (sbírání všech kartiček, které dítě umí pojmenovat…).

Celý článek

Wir lieben Spiele

Mgr. Iva Ťupová, 8.6.2011

Úroveň: začátečníci, pokročilí; organizace: všichni, individuální práce; pomůcky: obrázky s letními činnostmi a letní tematikou, pastelky; aktivita: seznamovací, procvičovací, rytmizační, důraz na dobrou výslovnost, hry; cíl: osvojení nové slovní zásoby, zopakování již známé, relaxace a výuka při hrách, písnička; jazyk: Sommer und Sommeraktivitten; čas: 30-45 minut. Náměty pro práci s dětmi Učitelka ukazuje dětem obrázky letních aktivit, děti opakují a fixují slovní zásobu. Was ist das? Das ist der Sommer. Was machen wir? Wir spielen Fu§ball. Wir schwimmen. Wir besuchen Oma und Opa… Děti stojí u okna a vítají léto: Hurra! Hurra! Der Sommer ist da! Hurra! Hurra! Ferien sind da!… Fu§ball ist da… Schwimmen ist da… Pantomima Učitelka motivuje děti a ty dramaticky ztvárňují letní činnosti: Kinder, was machen wir im Sommer? Zeigt mir das! Wir spielen Fu§ball, schwimmen, fahren mit dem Auto zur Oma… Dopis babičce Děti si sednou do těsného kruhu, každé má před sebou kamarádova záda. Vzájemně si píší na záda prstem dopis babičce. Učitelka: Kinder, setzen wir uns auf den Teppich! Jetzt schreiben wir einen Brief: ...Liebe Oma, Punkt. (Při slovech Punkt uděláme kamarádovi do zad tečku, nejlépe na místo, kde to lechtá.) Ich komme bald zu Dir, Punkt. Ich nehme auch meine Katze, Punkt. Die Katze kratzt (nyní budou děti předvádět, co dělá kočka: děti trošku poškrábají kamaráda před sebou na zádech) und bei§t (děti prsty naznačí, jak kočka kouše), zieht an Haaren (děti se zatahají za vlasy), zieht an Ohren (zatahají se za ucho. Děti opět píší na záda:) Ich schicke Dir einen Ku§ (děti pošlou pusinku), Punkt. Tschüs (děti zamávají a napíší na záda rozloučení)! Dein(e) …! Punkt!... Při psaní dopisu na záda se zažije mnoho legrace. Proto se mohou děti otočit na druhou stranu a psát znovu, třeba dopis tetičce: „Liebe Tante, Punkt…“ Léto je čas volna, odpočinku, zábavy. Pojďme si zahrát! (Zlatá brána otevřená…) Goldenes Tor ist gegešff net. Mit goldenem Schlüssel ge- gešff net. Wer durch das Tor geht, der verliert den Kopf! Blšd! (Rybičky, rybáři jedou!) Vorsicht, Fische, Fischer kommen! (Cukr, káva, limonáda, čaj, rum, bum.) Zucker, Kaff ee, Limonade, Tee, Rum, bum. Aby si děti odpočinuly a zklidnily se, vybarvují obrázek. Učitelka jim může určovat v němčině barvy, které mají použít. Děti mohou také při volném vybarvování opakovat německé písničky, básničky. Nakonec se děti naučí písničku. Děti stojí v kruhu, drží se za ruce a tančí do rytmu. Učitelka: Zum Schluss lernen wir ein schšnes Lied.

Celý článek

Když jsem šel z hub

Amálie Křepelková, 8.6.2011

Celý článek

Těšíme se na prázdniny

8.6.2011

Kam v létě pojedeš? K babičce, na chalupu, nebo dokonce k moři? Pojedeš autem nebo vlakem či autobusem, nebo poletíš letadlem? Ať tak či tak, na každou dovolenou a prázdniny je potřeba zabalit si pár věcí. Prohlédni si kufr na obrázku a dokresli věci, které si děti zabalily na prázdniny. A můžeš i dokreslit, co si s sebou na své cesty vezmeš ty.

Celý článek

Trempíci

Hana Dohnalová, 8.6.2011

V loňském roce jsme s kolegyněmi vypracovaly tříletý projekt Trempíci, který plníme s předškoláky z oranžové třídy. Hlavní náplní tohoto projektu je přiblížit dětem co nejvíc přírodu, její proměny, faunu a fl óru. Každý rok se vydáváme ve čtyřech ročních obdobích na stejné místo v lokalitě honitby Hovězí, kde sledujeme proměny přírody. Vloni to byla Skalka, v letošním roce Kapitánka. Příští rok to bude údolí Brdek. V zimním období nosíme zvěři do krmelců, sledujeme stopy zvěře ve sněhu, na jaře slavíme Den Země, kdy čistíme přírodu od odpadků, na podzim slavíme Den stromů, v létě sbíráme bylinky, chodíme na vycházky za divokými prasátky v oboře. Zakoupili jsme spoustu obrázkového materiálu, tiskátka stop zvěře, tiskátka stromů-listů a jejich plodů. Občas dětem v přírodě zatroubím na lesnici - především při oslavě Dne Země a Dne stromů. Celou naši činnost máme zdokumentovanou v kresbách a fotografi ích. Spolupracujeme s mysliveckým sdružením Vsacko Hovězí. Jsem členkou tohoto mysliveckého spolku. V zimním období nám již druhým rokem myslivci připravili povídání nad trofejemi a shozy a dětem povyprávěli zážitky z lesa a na čekané. Tento den byl pro nás opravdovým svátkem. Mí dobří kamarádi myslivec Josef Kovář a MVDr. Jiří Durmon starší poutavě vyprávěli své historky, které v lese prožili, a děti jim se zájmem naslouchaly. Také jsme navázali spolupráci s Muzeem Velké Karlovice, kde plníme ekologické programy vázané na oblast Beskydy. Je to pouze nástin naší činnosti; snažíme se o to, aby děti přírodu neničily, neplnily ji odpadky, prostě ji chránily a zároveň si uchovaly znalosti a vzpomínaly na to, co jsme společně v přírodě prožili. A věřte, že je opravdu na co vzpomínat.

Celý článek

Tábor školních družin

8.6.2011

Děti ze školních družin škol ve Kvasicích, Hulíně, Holešově a Otrokovicích v loňském srpnu společně prožily krásné dny na táboře v Podhradní Lhotě. Chlapci a děvčata během šestidenního pobytu vytvořili díky bohatému, pestrému a výborně organizovanému táborovému programu sehraný kolektiv. Ve výtvarných oddílech si děti vyzkoušely různé výtvarné techniky včetně malby obrázku na dřevo, oddíly „Všehochuť“ zase získávaly a upevňovaly vědomosti pomocí her ve všech odvětvích. Díky zkušenému a osvědčenému Igorovi, který měl na starosti táborový program, se mohlo každé dítě věnovat činnosti, která mu byla blízká, byla pro něj přitažlivá a bavila ho. V náplni celého týdne nechyběli psovodi z Dobrotic s ukázkou výcviku psů (děkujeme metodikovi Radimu Greplovi), celodenní výlet do jeskyní v Teplicích, táboráky, karneval a vskutku podařená stezka odvahy se „světluškami“, jak nazvaly děti svítící balonky a náramky, které každý odvážný a statečný účastník obdržel v cíli. O tom, že v letním táboře Školní družiny Holešov, Kvasice a Hulín pro 82 dětí zářil jen dětský úsměv, svědčí i to, že sedm nejmenších předškoláčků opouštělo táborový příbytek bez slziček se slovy „pojedeme zas“.

Celý článek

Kočičí družina by

Jitka Urbanová, 8.6.2011

Tak

Celý článek

Po stopách starých řemesel

8.6.2011

V naší mateřské škole jsme se v rámci společného integrovaného bloku přenesli v čase o pár století zpátky do dob, kdy řemeslník byl „někdo“. Snažili jsme se dětem přiblížit rčení „řemeslo má zlaté dno“. A tak se prostředí tříd proměnilo v řemeslné dílny, šikovné paní učitelky v hrnčíře, písaře, pekaře, košíkáře…, a děti tak měly jedinečnou příležitost seznámit se s hodnotou lidské práce a zručnosti. Školku provoněly čerstvě upečené rohlíky a perníčky, pobavili jsme se výrobou dřevěných loutek, zkusili jsme psát inkoustem a brkem, „podojit krávu“ a mnoho dalších zajímavých činností. Díky výborné spolupráci s rodiči jsme na konci čtrnáctidenního bloku uspořádali výstavu starých předmětů denní potřeby a pídili se po způsobu jejich použití. Slavnostním zakončením řemeslných ukázek byl všemi očekávaný jarmark, na kterém malí řemeslníci v dobových kostýmech předvedli výsledky své práce a zároveň si mohli své originální výtvory „vykoupit“ zpět za vlastnoručně ražené hliněné mince. Do celoškolkového jarmarečního shonu se neváhali zapojit ani provozní zaměstnanci, takže o zábavu a dobrou náladu bylo postaráno, zvláště když jarmark přišel navštívit i sám pan král! Už se moc těšíme na příští rok, kdy ve školce barvíř rozvěsí své ručně barvené šátky, tkadlena utká bílé plátno, sedlák vymlátí obilí a písař vše pečlivě zaznamená a zapečetí voskem.

Celý článek

Život ve vlnách

Monika Kovalská, 8.6.2011

Měsíc červen se červená nejen jahodami a třešněmi, ale červenožlutými paprsky slunce, které se opírají do naší zeměkoule. Léto bylo na spadnutí a počasí nádherné. Což takhle spojit příjemné s užitečným, napadlo paní učitelky. Osmého června se totiž připomíná Světový den moří a oceánů, a my jsme si chtěli připomenout důležitost vody na naší planetě. Děti již vědí a pokusy to ověřily, že vodu máme nejen sladkou, ale i slanou. A že jsou důležité obě. Moře a oceány tvoří zhruba dvě třetiny povrchu naší planety a skoro každé dítě již s rodiči u moře bylo, takže ví, jak rozsáhlá plocha vodní hladiny to je. My jsme další poznatky s dětmi sbírali celý týden, během něhož jsme se tomuto tématu věnovali. Prozkoumávali jsme dno moří a oceánů, život uvnitř hlubokých i mělčích vod, prohlíželi jsme encyklopedie, hledali jsme fotky mořských živočichů na internetu a také obrázky k havárii ropné plošiny v Mexickém zálivu, zkoušeli jsme znečistit vodu různými oleji, benzinem a naftou, aby děti názorně viděly důsledky takovéto havárie. Nad obrázky zvířat a ptáků uvězněných v ropném mazutu se dětem v obličejích zračila obrovská lítost. Abychom zjistili, jaký život je ve vodách jihoamerických pralesů, vypravili jsme se do obřího akvária v Hradci Králové. A pak jsme vyhlásili Plážový den, protože k mořím a oceánům neodmyslitelně patří lodě a námořníci. Děti se na zahradě školky nalodily na obrovskou loď sestavenou z laviček a za zpěvu písně Už vyplouvá loď John B. vypluly na moře. Poté dopluly na ostrov zábavy, kde na ně čekaly mořské úkoly: zápas s (nafukovacím) krokodýlem, slalom s ploutvemi a šnorchlem, hod kruhu tonoucímu, vynášení vody z paluby a další. Po jejich zvládnutí všechny námořníky čekal křest vodou, který se setkal s největším ohlasem. Na závěr si všichni námořníci dali zmrzlinu. Po celý týden byla v mateřské škole pro rodiče i děti připravena informační nástěnka o všech oceánech a zajímavosti z mořských hlubin. Celý projekt v rozsahu jednoho týdne jsme si všichni užili a těšíme se již na další oslavy významných přírodních svátků.

Celý článek

DÍTĚ-CIZINEC V MŠ

8.6.2011

Jak správně postupovat při přijetí nebo nepřijetí dítěte cizinců, které nemá uzavřené zdravotní pojištění? Neuzavřené zdravotní pojištění není důvodem pro nepřijetí dítěte. Je možné na ministerstvu zdravotnictví ověřit, zda u nezaopatřeného dítěte-cizince není plátcem pojistného stát (tam se posuzuje, o jaký druh pobytu cizinců jde; pokud by za dítě stát pojistné platil, není důvod jej u některé pojišťovny nepřihlásit). V případě, že by dítě nebylo pojištěné, mohla by mít MŠ problémy např. v případě, pokud by nešlo vyloženě o akutní případ, nepodařilo by se sehnat rodiče nebo rodiče by nesouhlasili s odvedením dítěte k lékaři, a ředitelka MŠ by přesto lékařské ošetření považovala za nezbytné, mohlo by zdravotnické zařízení poskytnutí péče odmítnout. Dlužné částky za ošetření musí být vymáhány pouze na zákonných zástupcích dítěte. MŠ není v tomto případě žádným ručitelem. Učitelům, kteří hledají cesty, jak optimálně zapojit do skupiny dítě-cizince, pomůže mimo jiné zajímavý projekt organizace Meta, o. s., jejíž web www.inkluzivniskola.cz nabízí inspiraci i metodickou podporu.

Celý článek

NÁVRAT DO PRÁCE PO RODIČOVSKÉ DOVOLENÉ

8.6.2011

V květnu 2012 mám nastoupit zpět do zaměstnání jako učitelka MŠ, kde jsem před nástupem na rodičovskou dovolenou pracovala. Ředitelka školy mi dnes ohlásila, že pro mě nemá místo, chce se mnou rozvázat pracovní poměr, nebo nabídla jiné řešení, že mohu nastoupit až v září 2012, kdy pro mě bude mít již pracovní zařazení. Jak se bude kvalifi kovat moje tříměsíční pauza? Jsem hodně zklamaná, nikdy jsem se s tímto nesetkala, práce s dětmi mě nesmírně baví. Prosím dokázali byste mi poradit? Pokud pro vás ředitelka „nemá pracovní místo“, může vám dát výpověď pro nadbytečnost. V takovém případě máte nárok na odstupné. Ona „tříměsíční pauza“ je pravděpodobně způsobena tím, že ředitelka uzavřela pracovní smlouvu o „zástupu za rodičovskou dovolenou“ na dobu určenou datem, nikoli jako „po dobu rodičovské dovolené“, a nyní nemůže se zastupující/m rozvázat pracovní poměr. To je však její pochybení, vy na své místo máte nárok.

Celý článek

1 2 3 
6666