5000
Předplatné jako dárek Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

8/2012

Otcem i po rozvodu

Jana Pokorná, 3.10.2012

Ze statistik lze vyčíst, že přibližně polovina manželství v České republice končí rozvodem. A i když se u nás pomalu „zabydluje“ model střídavé nebo společné porozvodové péče o děti, mnozí lidé a dokonce i někteří odborníci považují stále za ideální model, kdy děti po rozvodu „připadnou“ matce a k otci jezdí jednou za dva týdny na víkend a pak třeba na část letních prázdnin.

Celý článek

Otcem i po rozvodu

Legislativa

MŠMT ČR, 3.10.2012

Plošné snížení platu, Rozhodnutí o přijetí k předškolnímu vzdělávání, Počet dětí ve třídě

Celý článek

Psychotest Barvy života – dobrý nástroj, nebo šarlatánství?

Václav Mertin, 3.10.2012

Na jednom semináři pro učitelky mateřských škol jsem slyšela chválu na test Barvy života. Prý nám pomůže s autoevaluací i s diagnostikou učitelského sboru a samozřejmě dětí. Slyšela jsem ale také, že jde o neověřenou metodu. Nechce se mi investovat do metody, která nemusí vést k přesným výsledkům. Proto by mě zajímal názor zkušeného psychologa, který se zabývá diagnostikou. Můžete jej zprostředkovat?

Celý článek

Psychotest Barvy života – dobrý nástroj, nebo šarlatánství?

Školní družina, prostor pro relaxaci i pro zajímavé projekty

Marie Těthalová, 3.10.2012

Družina je školské zařízení, které veřejnost někdy chápe jen jako sociální službu, hlídání dětí po vyučování. Ano, ve školní družině je opravdu o děti postaráno, ale nejen to. Vychovatelky jim nabízejí zajímavé činnosti, na něž se děti většinou velmi těší.

Celý článek

Školní družina, prostor pro relaxaci i pro zajímavé projekty

Naučit se přijímat odlišnosti je základem soužití s druhými lidmi

Marie Těthalová, 3.10.2012

K tomu, abychom mohli žít s druhými lidmi, potřebujeme poznat sami sebe, znát své hranice a možnosti. Respekt k druhým je další zásadní předpoklad pro to, abychom mohli vytvořit opravdové společenství, myslí si Hana Perglerová.

Celý článek

Naučit se přijímat odlišnosti je základem soužití s druhými lidmi

Informatorium 3-8 č.8/2012

Marie Těthalová, 3.10.2012

Jak se z jednotlivců stává fungující společenství? V rozhovoru s psycholožkou Hanou Perglerovou najdete odpovědi na otázky týkající se budování komunit, společného soužití a tolerance a vzájemného pochopení. V hlavním článku čísla se zaměřujeme na školní družiny a jejich vzdělávací program. V naší poradně odborníka psycholog Václav Mertin vysvětluje, jak je to s diagnostickou metodou Barvy života. Je to věda, nebo šarlatánství? Dočtete se u nás. Nezapomněli jsme samozřejmě na právní poradnu ani na knižní tipy. Přejeme pěkné čtení!

Celý článek

Informatorium 3-8 č.8/2012

Světýlka do zahrady

Alena Isabella Grimmichová, 3.10.2012

Podzim je spojen se světýlky. Zapalujeme je jako vzpomínku za zemřelé či na oslavách Haloweenu, který se u nás začíná zabydlovat, ale i jen tak pro potěšení a prosvícení tmavých večerů. Na jednoduché lampionky, které si dnes vyrobíme, nebudeme potřebovat moc času ani materiálu. K práci si můžeme přizvat děti a strávit tak příjemně společné chvíle. Potřebujeme barevné nebo pevné balicí papíry, izolepu, nůžky, tvarové nůžky, ozdobné děrovačky (lze koupit v papírnictvích a na internetu), čajové svíčky, papírové krabičky velikosti lampionů a zavařovací sklenice. Vytvoříme si dva druhy světýlek a začneme jednodušším. Vezmeme si papír takové velikosti, aby po jeho srolování vznikl dostatečně velký lampion. Ideální je, pokud se do lampionu vejde zavařovací sklenice. Svíčka v ní ukrytá na větru nezhasne ani nehrozí zapálením papíru. Tvarovými nůžkami vystřihneme ozdobný okraj. Pokud nemáme tvarové nůžky, pomůžeme si nůžkami rovnými a vystřihneme do okraje zuby nebo třeba vlnovky. Ozdobnými děrovačkami dozdobíme okraj papíru. (Opět, ozdobné děrovačky lze nahradit kancelářskými.) Lampion vytvarujeme pomocí krabičky. Papírem obalíme krabičku tak, jako kdybychom ji chtěli zabalit. Dno i bok zpevníme izolepou. Ozdobný okraj ponecháme na vršek lampionu volný. Vytvoříme si takto sáček s plochým dnem, do kterého vložíme sklenice se svíčkou. Je hezké mít světýlka z různě barevných papírů. Další typ lampionů vytváříme zpočátku podobně. Vystřihneme okraj, ale již nevytváříme ozdobné dírky. Lampion slepíme a vzniklý sáček v horní části stlačíme podle obrázku. Děrovačkami nyní ozdobíme nejen vršek, ale i boky sáčku. Dírky děláme co nejblíže vedle sebe. Sáček nyní rozevřeme kolmo na původní sklad. Tím nám v přední a zadní části lampionu vzniknou dva pruhy vykrojených vzorů, které posléze svíčka krásně prosvítí. Do lampionu zase vložíme sklenici a zapálíme svíčky.

Celý článek

Vyrovnávání se dítěte se ztrátou a odloučením

Mgr. Marie Těthalová, 3.10.2012

Julia Sorensen Praha, Portál 2012

Celý článek

Ten můj drak vyletěl až do oblak

Alena Kulhánková, 3.10.2012

Obrázek draka Potřebujeme tři kreslicí kartony bílé barvy, anilinové barvy, bramborový škrob, štětec, nůžky, bílou lepicí pastu, tužku, razidla na papír, zmizík, misku s vodou, molitanovou houbičku a barevné papíry. Na první karton namalujeme obláček. Škrob uvaříme podle návodu na krabičce a necháme ho vystydnout. Pak jej obarvíme temperovými barvami nebo barvou Duha. Můžeme použít i anilinové barvy. Škrob naneseme na papír a prsty malujeme mráčky. Lze použít i hřebeny apod. Z druhého kartonu vytvoříme podklad pro nalepení vystřiženého draka. Na kreslicí karton naneseme z misky houbičkou nebo pomocí většího štětce vodu tak, aby výkres byl hodně vlhký. Štětec namáčíme do anilinových barev a tvoříme do mokrého podkladu skvrny, které se do sebe zapouštějí. Vybíráme barvy, které patří k podzimu – červená, hnědá, žlutá, oranžová ale i trošku zelené atd. Necháme zaschnout. A nakonec vytvoříme dráčka. Na bílý kreslicí karton si načrtneme obrázek draka. Nejdříve vystřihneme hlavu draka a nalepíme ji na druhý karton pomalovaný anilinovými barvami. Postupně přilepujeme oči, pusu atd. Když je celá hlava nalepená na podkladu, vystřihneme ji a nalepíme na modrý mráček. Dále budeme přidělávat ocas. Můžeme si ho vystřihnout z bílého kartonu nebo barevného papíru, popř. ze zbytku kartonu pomalovaného anilinovými barvami. Stejně tak i mašličky na ocásek. Dráčka můžeme ozdobit pomocí razidel na papír, popřípadě použít k dokreslení zmizík. A protože podzim je plný krásných barev, využijeme zbytky druhého kartonu, nastříháme si několik kousků a polepíme mráček kolem draka. Pokud máme razidla na papír ve tvaru listů, narazíme si lístečky a přilepíme kolem dráčka. Dračí hra Potřebujeme deku nebo čtverec látky z tenčího materiálu (aby se nám v průběhu hry dobře skládala), CD přehrávač a CD s písničkami z pohádek. Na koberec položíme deku, která představuje zámek. V okolí království se potuluje drak, který chce zámek a jeho obyvatele zničit. Našim úkolem je zachránit se před ním a to tak, že při povelu „drak“ se ukryjeme na zámku-dece. Vedoucí hry pustí hudbu s písničkami z dětských pohádek. Děti tancují okolo zámku a zpívají si. Vedoucí hry vypíná v průběhu hry hudbu. Pokud zvolá „drak!“, děti vstoupí na zámekdeku, kde jsou před drakem v bezpečí. Pokud se někdo na deku nevešel, vypadává ze hry. Pokud vedoucí hry vypne hudbu a zvolá jméno nějaké pohádkové bytosti, děti nesmějí vstoupit na území zámku. Pokud tak udělají, vypadávají ze hry. Pokud vedoucí hry vypne hudbu a zvolá „přilétá čarodějnice“, děti se rozutečou po místnosti a schovají se v prostoru družiny tak, aby je vedoucí hry neviděl z místa, kde stojí. Pokud někoho uvidí, vypadává ze hry. Když zvolá „čarodějnice odlétá“, mohou se děti vrátit k zámku. Po každém vypnutí hudby, dříve než pustíme opět písničky, se území zámku-deky zmenšuje tím, že část deky přeložíme, protože toto území již obsadil drak. Opět pustíme hudbu. Vyhrávají poslední dvě děti, kterým se podařilo udržet se na zbývajícím prostoru deky. Obvykle končíme hru, když deka má velikost asi 30 × 30 cm. Před zahájením hry vysvětlíme dětem, jak je důležité v průběhu hry, když se území zámku zmenšuje, vzájemně si pomáhat a podržet se, aby se nás na území zámku vešlo co nejvíce. Náměty na další činnosti Výraz „drak“ nepoužíváme jen pro draka na obloze, ale i pro pohádkovou bytost. Jaký je drak v pohádkách? V průběhu týdne přinášíme do družiny knížky s pohádkami o dracích. Každý den si jednu přečteme a podíváme se na ilustrace draků. Čteme pohádky o zlém drakovi, ale i o líném, hodném atd. Zkusíme si vymyslet jméno pro pohádkového draka a povídáme si o tom, jací draci v pohádkách byli, které vlastnosti se nám na nich líbily a které ne a proč? Také vymyslíme jméno pro dráčka, kterého jsme vyrobili.

Celý článek

Nestarej se, ženo má

Ludmila Battěková, 3.10.2012

Lidovou písničku Nestarej se, ženo má mají rádi malí i velcí. Můžeme ji doprovodit jednoduchými tanečními kroky. Děti stojí čelem do kruhu, mají předem domluvené dvojice, na předehru si podají ruce do vázaného kruhu. V 1.–4. taktu první sloky děti otáčejí kruh chůzí vpravo, v 5.–6. taktu se každý sám zatočí čtyřmi kroky vpravo jednou dokola, v 7. taktu provede dva dupy a v 8. taktu dva tlesky. Na předehru druhé sloky se předem domluvené dvojice natočí proti sobě do postavení bokem do kruhu a podají si ruce do upažení mírně vpřed. V 1.–2. taktu provedou dvojice tři cvalové kroky stranou do přinožení směrem do kruhu, ve 3.–4. taktu tři cvalové kroky do přinožení opačným směrem (ven z kruhu), v 5.–6. taktu se každý sám zatočí čtyřmi kroky vpravo jednou dokola, v 7. taktu provede dva dupy a v 8. taktu dva tlesky proti sobě ve dvojici. Tanec můžeme doprovodit hrou na bubínek nebo tamburínu.

Celý článek

KNÍŽKY PAVLA JURKOVIČE

3.10.2012

Knížka Jak počítají koťata obsahuje téměř 60 zhudebněných básniček Jiřího Žáčka, některých již známých, jiných zcela nových. Písničky jsou provázeny půvabnými ilustracemi Stanislava Dudy. Kniha je doprovázena hudebním CD, které příznivcům hravého světa básní a melodií obou autorů nabízí nahrávku písní z knihy v podání dětských sborů Radost a Pueri Gaudentes.

Celý článek

Podzim v naší školce

Zdeňka Macháčková, Marie Kutalová, 3.10.2012

Naše mateřská škola ve Zvoli (okres Šumperk), je jednotřídní vesnická mateřská škola rodinného typu pro děti ve věku 3–6 let. Ve vzdělávacím programu se snažíme zaměřit na seznamování dětí s přírodou a světem kolem nás, s tradicemi a zvyky, umožňujeme dětem poznávání nejbližšího okolí v jednotlivých ročních obdobích ve vztahu k rostlinám a živočichům. Proto jsme se snažili hravou a zábavnou formou prožít s dětmi i podzimní období loňského roku. Celým podzimem nás provázel skřítek Podzimníček, kterého si děti vyrobily z přírodních materiálů. Do jeho klobouku přinášely dárky – potravu na zimu – jablíčka, oříšky, kaštany, šípky, mrkev apod. Skřítek Podzimníček nám také pomáhal při uspávání ježečka, mravenečků a broučků. Na zahradě děti vyrobily Podzimníčkovi kamaráda, stromového skřítka, který nám všechny broučky, ježečky a mravenečky pomůže do jara hlídat. Aby mu v zahradě nebylo smutno, rozhodli jsme se s dětmi vyrobit dýňová strašidýlka, a to společně s rodiči. Na pracovní schůzku Dýňování se dostavili nejen rodiče našich dětí, ale také babičky a sourozenci. Tatínkové ochotně pomáhali při manipulaci s velkými dýněmi, děti pomáhaly s vymýšlením obličeje a podoby strašidýlek. Nakonec jsme dýně zdobili různými přírodninami – šípky, kaštany, žaludy, lýkem. Při práci vládla velmi příjemná atmosféra a především radost dětí ze společné práce. Hotové výrobky jsme již za tmy odnesli na zahradu a rozmístili kolem stromu se stromovým skřítkem a zapálili je. Kouzelný pohled na rozsvícené dýně byl pro všechny tou největší odměnou. Všechna dýňová strašidla jsme zapalovali každý den v podvečer, aby rozsvícená zahrada potěšila nejen nás, ale i všechny kolemjdoucí. A že naše strašidýlka je potěšila, jsme se dozvěděli z jejich pochval a obdivu v rozhovorech. Vyvrcholením tohoto období byla společná akce s dětmi naší ZŠ, která v rámci výuky angličtiny nás seznámila se svátkem Halloween a halloweenskou koledou v angličtině. Děti, paní učitelky i s paní ředitelkou za námi přišli v maskách strašidel a v programu – módní přehlídce, soutěži o nejsympatičtější strašidlo, nejlepší škleb a společné diskotéce jsme s nimi strávili veselé dopoledne. Rozloučili se s námi strašidelnou pochvalou. Takto jsme si ten letošní podzim u nás zpříjemnili opravdu kouzelně a s úsměvem na vše vzpomínáme při obědě s halloweenkem neboli kompotem z dýní, kterému takto teď naše děti říkají.

Celý článek

Knihomůlci u řeky Berounky

Iva Hudečková, Jana Ulrichová, Mgr. Jana Kovářová, 3.10.2012

Naše mateřská škola se od školního roku 2011/2012 zapojila do kampaně Celé Česko čte dětem. S knihami a čtením souviselo i motivační téma pro daný školní rok – Obrázková knížka pro kluky a holky aneb Čteme dětem a s dětmi. Vstupem do kampaně jsme se zavázali ke každodennímu předčítání v délce alespoň 20 minut. Čtení a předčítání dětem bylo vždy součástí denní činností, ale nebylo cíleně zaměřené. V rámci tématu školního roku jsme se na čtení a práci s knihou ještě více zaměřili, a to nejen na poslechové činnosti, ale také na vyprávění, na různé druhy literárních žánrů, na dramatické činnosti. Téma knih a čtení nás provázelo celým školním rokem – nejen běžné denní aktivity a činnosti, pravidelná setkávání s rodiči a spolupráce s nimi, spolupráce s Městskou knihovnou Rakovník, ale také vlastní výstava v Muzeu T. G. Masaryka v Rakovníku s názvem Naše obrázková knížka. Vyvrcholením tématu knih a čtení se na konci školního roku, především pro starší děti, stal pětidenní pobyt ve školce v přírodě ve Šlovicích nedaleko řeky Berounky. Téma knih a čtení nás provázelo i zde, a to nejvíce kniha Milana Zimmermanna a Marcela Alfonso „Pohádky z roztržené kapsy“. V průběhu týdne děti, Knihomůlci, díky vzkazům od lesních skřítků plnily různé úkoly, které postupně vedly k vysvobození Knihožrouta. Kdo byl Knihožrout? Tato pohádková postava velmi nešetrně zacházela s knihami, vytrhávala stránky z knih, trhala listy, jedla písmenka. Knihožrout již však nechtěl být zlý, a proto každé ráno nechával dětem vzkaz – rozházená písmenka na chodbě, na pokoji. Při večerní hře se nakonec podařilo Knihožrouta pomocí osvětlené stezky najít a pomocí zaklínadla ho vysvobodit. Odměnou byla pak dětem perníková písmenka a kniha „Dobrodružství Nad starým mlýnem“, a především slib Knihožrouta, že již s knihami bude zacházet opatrně, nebude krást písmenka, a naopak, knihy si sám v knihovně bude půjčovat a číst. Kromě přeměny Knihožrouta na Knihomůlka děti prožily i další jiná dobrodružství – vyrobily si svoji vlastní květinovou encyklopedii, ozdobily si vlastnoručně trička, našly zlatou rybku, po řece poslaly lodičku z kůry, připravily šipkovanou pro mladší kamarády, zatančily si na karnevale. Pro radost si každý den několikrát zazpívaly i o skřítcích Knihomůlcích. Ke společně stráveným a pohodovým chvílím přispěla především krásná jarní příroda.

Celý článek

Výlov rybníka

Renata Formánková, 3.10.2012

Děti z mateřské školy Lipová na Cihelně se každý rok těší na podzimní výlet do Úštěka na výlov rybníka Chmelař. Ani letos tomu nebylo jinak. Natěšené děti ze třídy Berušek vyrazily se svými učitelkami hned po ránu na vlak. Každé dítě mělo batůžek s nezbytnou svačinkou, pitím a pláštěnkou, kterou naštěstí ani nepotřebovaly. Sluníčko se sice neukázalo, ale obávaný déšť také ne. U rybníka už bylo živo. Rybáři byli v plné práci a děti mohly dobře pozorovat, jak se činí. Líbil se jim nejen lov do sítí, ale hlavně transport ryb do kádí na nákladních autech, která je odvážela. Děti se smály, že kapři jsou na klouzačce. Prohlédly si i prodej ryb, na který už stála dlouhá fronta. Když se dost vynadívaly, prošly se ještě kolem rybníka, posvačily a pohrály si v areálu opuštěného koupaliště. Výlet byl pro děti pěkným zážitkem. Odpoledne nadšeně líčily své dojmy rodičům a druhý den si ve školce postavily loď a na rybáře si hned zahrály.

Celý článek

Grafomotorický trénink

Jana Jurková, 3.10.2012

Již delší dobu se potýkáme s problémem nesprávného úchopu kreslícího náčiní, ztuhlostí kloubů ruky a křečovitým držením a manipulací jak tužky, tak např. nůžek u dětí předškolního věku, zvláště u nastupujících prvňáčků. V letošním roce jsme nabídli dětem a jejich rodičům možnost zapojit se do intenzivního třítýdenního tréninku grafomotorických dovedností. Rodiče tuto možnost uvítali, a tak v březnu probíhala tato netradiční aktivita s překvapivým zaujetím všech zúčastněných. Rodiče byli informování o cíli akce na nástěnce, osobně i informačním letáčkem. Samozřejmá byla i denní konzultace s učitelkou. Denně jsme prováděli s dětmi dvoufázový trénink složený z uvolňovacích cviků kloubů ruky, včetně prstů a z grafi ckého vyhotovení pracovního listu. Na tento trénink navazovala třetí fáze domácího opakování. Děti tak denně třikrát cvičily, samozřejmě s vhodnou motivací říkadel a hry a vytvořily tři stejné pracovní listy. Všechny práce byly dětem zakládány do složek a děti sledovaly svoje výsledky na hodnotícím listu. Dbali jsme nejen na lehkost grafi ckého vyjádření, ale i na správné držení těla, natočení listu, vizuomotorickou správnost a koordinaci, držení kresebného náčiní a uvolnění během grafické práce. Zapojily se všechny děti přítomné po čas aktivity ve velkém oddělení a jejich rodiče. Velmi nás překvapil nejen zájem rodičů a dětí, ale také jejich zodpovědný přístup a poctivost domácí přípravy. Vyhodnocení bylo krásným zážitkem pro děti. Byly dekorovány stužkou absolventa grafomotorického tréninku, dostaly omalovánky a sladké odměny, které si domů odnášely se složkou svých prací.

Celý článek

Čím budu, až vyrostu?

Jitka Tomsová, 3.10.2012

Touto otázkou jsme začínali téma naplánované podle třídního vzdělávacího programu. Během dvou týdnů jsme seznámili děti s profesemi dospělých. Naučily se tak poznávat význam lidské práce a získat k ní kladný vztah. Děti již uměly pojmenovat povolání svých rodičů a dokonce je předvést pantomimou. Získané znalosti využívaly i při hrách na lékaře, na kadeřnictví, na obchod, na dopravu a podobně. Aby učení bylo co nejvíce prožitkové, požádali jsme o spolupráci rodiče dětí. Ti nám zajistili návštěvu sokolovské záchranné stanice a požární zbrojnice. Děti tak měly možnost nahlédnout do zákulisí dvou profesí. U záchranářů si prohlédly interiéry zásahových vozů, vyzkoušely si přepravu zraněného na pojízdných vozítkách. Prohlídku zpestřilo pronikavé houkání a dokonce i skutečný výjezd vozu do terénu. Rozloučili jsme se a spěchali na druhou prohlídku. U hasičů nás přivítala ukázka výsuvného žebříku, na kterou jsme se naštěstí dívali pouze zezdola. Poutavé vyprávění jednoho z hasičů a názorné ukázky výbavy hasičského auta děti velmi zaujala. Dozvěděli jsme se, jak správně postupovat při vzniku požáru, vyzkoušeli si evakuaci z místnosti plné kouře, převlékli se do speciálních obleků. Nakonec jsme si zopakovali společně důležitá telefonní čísla, vyfotili se s hasiči a neradi nasedli do autobusu, který nás odvezl zpět do mateřské školy. Děti si o svých zážitcích ještě dlouho povídaly a my věříme, že nám všem toto setkání pomůže i v situacích, které mohou potkat každého z nás.

Celý článek

Skřítek Podzimníček

Zdeňka Šimáková a Petra Tušová, 3.10.2012

Na setkání se skřítkem Podzimníčkem se v naší školce nejvíce těšíme. Loučíme se s létem a oslavujeme vládu podzimu. Pozorujeme změny v přírodě a učíme se pojmenovat všechny přírodniny, které se nám podařilo společně s dětmi i rodiči nashromáždit. Vytváříme tak v dětech povědomí o sounáležitosti s přírodou, rozvíjíme tvůrčí aktivity a jejich představivost. Na zahradě naší MŠ jsme si vybrali stromy a pustili se do práce. Použili jsme trávu, kukuřici, listí, šišky, navlečené šípky a jeřabiny. Na naší zahradě pak vyrostli nádherní stromoví skřítci. Ti na oplátku poradili dětem, aby do školky pozvaly své rodiče, prarodiče a sourozence. A tak jedno loňské říjnové odpoledne byla třída opařanských předškoláků plná k prasknutí. Všichni společně vyráběli skřítky a panenky z březových polínek. Tatínkové vydlabávali dýně. Děti své rodiče pohostily bylinkovým čajem, který krásně provoněl celou školku. Pro naše děti to byla příležitost ukázat, s čím si ve školce nejraději hrají a co je baví. Rodiče měli možnost si prohlédnout nový nábytek, kterým je naše mateřská škola od loňského září vybavena. Bylo to moc krásné odpoledne.

Celý článek

Sedmikráskové rýmování

Věra Pouzarová, 3.10.2012

Když už naše mateřská školka nese květinový název Sedmikráska, tak proč si nezahrát s dětmi třeba Na básníky. Nápad vznikl na začátku minulého školního roku a tenkrát mě ani nenapadlo, že z toho bude celoroční projekt, do kterého se postupně zapojí všechny děti s učitelkou a rodiči. První básničku o sedmikrásce jsme tvořili společně s nejstaršími předškoláky. Hledali jsme vhodné rýmy k různým slovům. A pak to začalo. Děti poprosily rodiče a pak doma společně vymýšlely básničky o sedmikrásce. Většinou v nich vyznávaly lásku ke své mateřské školičce, jiné zas opěvovaly skromnou kytičku sedmikrásku chudobku. Básničky přinesly napsané do školky, a my k nim hned začali malovat sedmikrásky technikou kresby tuší kolorovanou bretonem. Výtvarné práce se dětem moc povedly. A tak vznikla „Kniha o Sedmikrásce“. Každé dítě v ní mělo svojí vlastní báseň i vlastní ilustraci. Tato kniha byla umístěna v šatně dětí k nahlédnutí všem. Jak se začal blížit konec školního roku, napadlo mně „sedmikráskové básně“ předvést rodičovské veřejnosti na zahradní slavnosti. Děti si veršíky poctivě opakovaly a už se těšily na svá sólová vystoupení. Když nastal den „D“ a děti předvedly svůj program, proběhlo i slavnostní rozloučení s budoucími prvňáčky. Na závěr celé akce bylo každé dítě obdarováno „Knihou o Sedmikrásce“. Jsem přesvědčená, že to pro ně bude ta nejlepší vzpomínka na předškolní léta strávená v mateřské školce Sedmikráska.

Celý článek

LEGISLATIVA

3.10.2012

PLOŠNÉ SNÍŽENÍ PLATU

Celý článek

Otcem i po rozvodu

Jana Pokorná, 3.10.2012

Peter Ballnik Praha, Portál 2012

Celý článek

1 2 
6666