5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

3/2013

Motivace žáků efektivní komunikací

Marie Těthalová, 8.3.2013

Nedávno jsem navštívila jednu mateřskou školu, a než jsem se do ní vydala, hledala jsem na jejím webu kontaktní informace.

Celý článek

Motivace žáků efektivní komunikací

Zahraniční dobrovolníci děti vždy obohatí

Marie Těthalová, 8.3.2013

Mnozí čeští studenti vyjíždějí jako dobrovolníci do evropských zemí i do Asie nebo Afriky. O tom, že i naše školy mohou hostit zahraniční dobrovolníky, jsem nevěděla do chvíle, kdy jsem navštívila soukromé zařízení Dětské integrační centrum a mateřskou školu v Praze 4.

Celý článek

Zahraniční dobrovolníci děti vždy obohatí

Stokrát nic umořilo osla aneb Přetížené děti

Daniela Kramulová, 8.3.2013

Kromě školky, z níž odcházejí po odpolední svačině, chodí ještě do výtvarného kroužku pro předškoláky, na dětský aerobik, hrají na flétnu, na jaře nejspíš ještě přibude fotbalová přípravka a možná i angličtina, protože ve školce jsou hodiny málo intenzivní… Mnozí rodiče se tak svědomitě a usilovně snaží rozvinout schopnosti svého potomka, že výsledkem je pasivní, přetížené dítě.

Celý článek

Stokrát nic umořilo osla aneb Přetížené děti

Škola v přírodě? Tam se vždycky těšíme!

Marie Těthalová, 8.3.2013

Mnohé třídy mateřských a základních škol vyrážejí během jarních měsíců na školu v přírodě. Vyplatí se věnovat pozornost především dětem, které jedou na školu v přírodě poprvé. Pokud se totiž něco nevyvede tak, jak by mělo, možná příště zůstanou doma.

Celý článek

Škola v přírodě? Tam se vždycky těšíme!

Legislativa - Odpovídáme na vaše dotazy

MŠMT ČR, 8.3.2013

Dítě s diabetem v MŠ

Celý článek

Legislativa - Odpovídáme na vaše dotazy

Velikonoční tvoření

Alena Isabella Grimmichová, 8.3.2013

Kraslice z papíru S malými dětmi si můžeme vytvořit jednoduchou dekoraci do oken. Potřebujeme červenou čtvrtku, papírovou podložku pod dorty, nůžky a lepidlo na papír. Ze čtvrtky vystřihneme velké vajíčko. Vejce si buď předkreslíme od ruky, nebo - pokud máme oválné mísy -, můžeme využít jejich tvar a obkreslit je. Papírovou krajku rozstříháme na proužky, které nalepíme napříč přes vajíčko. Ze zbytků krajky vystříháme drobné vzory, kterými doplníme volná místa na kraslici. Na závěr nalepíme nebo zavěsíme vajíčko na okno, případně ho i jinak využijeme k velikonoční výzdobě. Miniatury takovýchto vajíček mohou posloužit jako přáníčka. Tisk voskem S většími dětmi si vyzkoušíme tisk korkem a vykrajovátky na cukroví. Budeme potřebovat hedvábí Crépe de Chine 16, kovová vykrajovátka na cukroví, drát, korkovou zátku, kleště nebo nůžky, transparentní zažehlovací barvy na hedvábí (kaštanová, zlatá, karamelová, žlutá, oranžová, bronzová, zelená a červená), Jar, plochý a kulatý štětec, včelí vosk, parafín, papír na pečení, staré noviny, žehličku, papírové utěrky. Vyprané a vyžehlené hedvábí vypodložíme papírem na pečení. Včelí vosk a parafín rozehřejeme v poměru 1 : 1 ve vodní lázni. Vykrajovátka na cukroví vložíme do misky s horkým voskem a necháme chvíli zahřát. Horký plech se dá velmi dobře chytit staršími nůžkami, případně kleštěmi. Tiskneme opačnou stranou vykrajovátka (vznikne tím výraznější otisk, než kdybychom tiskli jeho ostrou stranou). Před samotným tiskem z něj odklepneme přebytečný vosk. Vybíráme si různé tvary, formy můžeme tisknout částečně i přes sebe tak, aby vznikl dojem plochy posypané cukrovím. Korkovou zátku napíchneme na drát, namáčíme do horkého vosku a tiskneme s ní kulaté „bonbóny“. Po zatuhnutí vosku upevníme hedvábí do rámu a přetřeme zředěnou světle hnědou barvou nebo obarvíme barvami za studena. Barvu necháme dobře uschnout. Nyní cukroví vybarvíme pestrými odstíny - žlutou, oranžovou, červenou, měděnou. Barvy necháme dobře zaschnout a poté přetřeme celou plochu voskem, abychom vytvořili barevné krakelování. Vosk po vychladnutí rozlámeme a do prasklinek zatřeme někde červenou a někde zelenou barvu smíchanou s trochou Jaru. Opět necháme dobře zaschnout. Vosk opatrně odloupeme a zbytek odžehlíme.

Celý článek

Jak si uděláme zeměkouli

Jana Pokorná, 8.3.2013

Milena Lukešová, ilustrace Katarína Ilkovičová Praha, Portál 2012

Celý článek

Přijde jaro, přijde zas

Alena Kulhánková, 8.3.2013

Beránci S příchodem jara se probouzí příroda, tedy zvířátka i rostliny. Na jaře se rodí většina mláďat a to v přírodě i doma. My si vyrobíme z lepenkových krabic beránka a ovečku. Vyzdobíme si s nimi jarní koutek v družině. Potřebujeme kreslicí karton, anilinové barvy, štětec, misku na vodu, nůžky, lepidlo na papír, tuš, zmizík, tužku, mycí houbu, pro každého beránka (ovečku) lepenkovou krabici na tělo, dvě menší krabice na nohy, jednu menší krabici na krk a rovnou desku z lepenkové krabice na hlavu. Nejdříve si připravíme kreslicí karton, kterým polepíme krabice, z nichž vyrobíme části těla beránka. Na karton nanášíme pomocí houby vodu, do které zapouštíme anilinové barvy, v našem případě odstíny modré. Až karton uschne, nakreslíme na něj zmizíkem kudrnatou vlnu - my jsme k výtvarnému vyjádření použili spirálky. Polepíme lepenkovou krabici představující tělo. Pomalovaný karton nalepíme na krabici tak, aby v části představující břicho beránka byl delší než použitá krabice. Tento karton pak zastřihneme do obloučků. Dále pak polepíme krabice, které použijeme na krk a nohy. Nohy dokreslíme tuší a domalujeme kopýtka. Na zadní straně krabice představující tělo přilepíme ocásek. Vyrobíme ho ze zbytku kartonu pomalovaného anilinovými barvami. Karton nastřiháme na 1 cm široké proužky, které na tužce natočíme do spirálek a přilepíme k tělu. Hlava beránka (ovečky): na lepenkovou desku nalepíme z obou stran bílý karton. Barvami namalujeme hlavu beránka nebo ovečky. Vystřihneme a přilepíme na krk. Hrátky se zvířátky Pexeso: Zahrajeme si stolní pexeso se zvířátky. Vždy když otočíme kartičku, snažíme se správně pojmenovat zvířátko na obrázku. Živé pexeso: Dvě děti, které budou proti sobě soutěžit, odejdou z místnosti, aby nevěděly, jaké páry budou tvořit pexeso. Děti, které zůstaly v družině, vytvoří páry. Každý pár si domluví nějaký pohyb, nebo zvuk, který bude symbolizovat nějaké zvíře. Jeden pár dělá medvěda a bude tedy při vyvolání bručet jako medvěd; jiný pár dělá kočičku - bude se tedy při vyvolání protahovat a mňoukat jako kočka a podobně. Děti se promíchají. Zavoláme do družiny soutěžící dvojici. Soutěžící střídavě vyvolávají vždy dvě děti, které mu předvedou smluvený pohyb nebo zvuk. Úkolem soutěžících je najít co nejvíc shodných dvojic. Platí stejná pravidla jako při stolním pexesu. Malované zvířecí hádanky: Potřebujeme kartičky se jmény zvířat, stopky. Jedná se soutěž pro týmy. Děti se rozdělí do týmů. Každý tým vyšle jednoho svého člena kreslit. Ten si od vedoucího hry vytáhne kartičku, na které je napsáno jméno zvířete. Jeho úkolem je do 20 vteřin toto zvíře nakreslit a úkolem jeho družstva je do 15 vteřin toto zvíře poznat. Časové limity upravíme podle věku dětí. Týmy se střídají až do vyčerpání kartiček. Které družstvo poznalo více zvířat, vyhrává. Závody pro skokany: Vedoucí hry vytyčí například kuželkami start a cíl. Úkolem soutěžících je překonat dráhu co nejmenším počtem skoků snožmo. Nesoutěžíme na čas. Můžeme soutěž připravit pro jednotlivce, nebo pro týmy. V případě soutěže pro týmy se sečte počet skoků všech členů týmu dohromady. Který tým má nejméně skoků, vyhrává. Had: Vyznačíme start a cíl. Děti vytvoří týmy. Postaví se do zástupu za sebe. První z týmu si dá ruce do pasu. Každý další soutěžící v zástupu chytí soutěžícího před sebou za pas. Na znamení začnou utíkat k metě. Pokud se had roztrhne, musí se vrátit na start a začít znovu. Který had bude v cíli první? Hbitá kočka: Jedná se o soutěž pro týmy. Židle postavíme za sebou do řady ve vzdálenosti asi 50 cm od sebe. Úkolem soutěžících je co nejrychleji zdolat židle tak, že jednu židli podlezou a druhou přelezou. Počet židlí zvolíme přiměřeně k věku dětí a velikosti hrací plochy. Myslím si zvířátko: Vedoucí hry si v duchu myslí nějaké zvířátko. Úkolem soutěžících je zjistit jaké. Děti to zjišťují tím způsobem, že vedoucímu hry pokládají otázky. Otázky mohou být formované pouze tak, aby se na ně dalo odpovídat slovy ano, ne, nevím. Děti se nemohou zeptat: „Jakou barvu má?“, ale otázku musí položit takto: „Má to zvířátko hnědou barvu?“ Kdo pozná, o jaké zvířete jedná, v příští hře si myslí zvířátko.

Celý článek

Hrajeme si s míčem

Mgr. Veronika Bílková, 8.3.2013

Když dáte dítěti do ruky míč, hned ví, co si s ním počít. S míčem se dá zažít spousta legrace. Každý z nás si pamatuje třeba známou školku s míčem, házenou nebo vybíjenou. Tyto hry děti bavily a baví dodnes.

Celý článek

V naší školce se nikdo nenudí

Václava Kunická, 8.3.2013

Naše školka je zapojena do tří velkých celonárodních projektů, do kterých se aktivně zapojují i naši rodiče. Projekt Celé Česko čte dětem se snaží v dětech nenásilnou formou probouzet lásku ke knihám pravidelným každodenním předčítáním (minimálně 20 minut denně v jakoukoliv denní dobu), takových knížek, které děti baví a zajímají, a příběhů, které si pak samy rády zahrají. Šikovní rodiče navštěvují děti ve svých třídách a předčítají či vyprávějí celému kolektivu dětí své oblíbené knihy z dětství. Spolupracujeme také s paní knihovnicí ze sousední Kamenice Bohunkou Roubíčkovou, babičkou našich dvou dětiček. Druhý projekt se nazývá Nechci kazy školka. Jak napovídá název, je zaměřen na prevenci a správnou dentální hygienu a péči o zoubky. Paní učitelky, ale i děti (a rodiče) prošly školeními s názornými ukázkami, jak správně čistit zoubky. Budete se divit, ale dozvěděli jsme se mnoho nových a zajímavých informací. Například to, že kartáčky se mají vyměňovat každé dva měsíce (ve školce tak činíme, zejména díky spolupráci rodičů) a že zubní pasty při čištění není třeba, důležitější je správný kartáček. Posledním třetím projektem je Recyklohranní a s ním spojené třídění odpadu ve školce. Jakmile v naší třídě předškoláků zmizí velká taška na papíry (tašky na tříděný odpad nám zařídila naše šikovná maminka paní Jirešová ve spolupráci s Fondem životního prostředí), děti hned hlásí, že nemají kam házet odstřižky či nepovedené kresby. Čekají, až jim náš pan údržbář Ivo Šmehlík opět prázdnou vysypanou tašku přinese. Díky sponzoringu Pražských služeb máme ve školce k dispozici celoroční odvoz popelnic na papír a plast. Abych se ale vrátila k samotnému smyslu Recyklohraní, kdy rodiče přinášejí do školky staré, nepotřebné a vysloužilé drobné elektrospotřebiče, my sbíráme body (nejvíce máme za televize a počítače); tím šetříme naše životní prostředí, dětem rozšiřujeme obzory a navíc ještě obdržíme výtvarné pomůcky pro děti. Děkuji všem rodičům, sponzorům a přátelům naší školky za jejich aktivní přístup a finanční a materiálovou pomoc.

Celý článek

Poznej a chraň!

Martina Růžičková, 8.3.2013

Naše mateřská škola se zaměřuje na ekologii, je členem celostátní sítě Mrkvička a vyhrála soutěž Zelená škola Olomouckého kraje. Za získanou finanční odměnu se na školní zahradě vybudovala osmiúhelníková dřevěná lavička a zakoupil se strom katalpa, který byl na Dni Země slavnostně zasazen dětmi z mateřské školy. Vznikl tak přírodní kout s víceúčelovým využitím - nabízí učení v přírodě i odpočinkové posezení. V tento den se také konaly aktivity s ekologickou tematikou. Na školní zahradě se nacházela místa nazvaná Třídění odpadu, Proč je zajíček smutný aneb Co (ne)patří do lesa, Zkoumání drobných bezobratlých v krabičkové lupě, Individuální tvoření „obydlí“ larvy chrostíka… Rádi bychom poděkovali Technickým službám města Olomouce za zapůjčení plastových nádob a také Zahradnictví Zmeškalovi - Kožušany za odborné poradenství. Poděkování patří i ochotným rodičům, kteří nám pomohli celou akci zrealizovat. Loňský Den Země se i díky nim vydařil. Mnohé dnešní děti vyrůstají v dokonalém domácím pohodlí s lákavým virtuálním světem, v němž příležitost k přímému kontaktu s přírodou chybí. Nám se podařilo vybudovat zázemí, které umožní učení vlastní prožitou zkušeností. Při překonání vlastní pohodlnosti i s trochou námahy mohou děti samy odhalovat přírodní zákonitosti s orientací na přirozený roční rytmus.

Celý článek

Den ptactva

Bc. Iveta Pilařová, 8.3.2013

Děti z MŠ Olgy Havlové přivítaly jaro ve čtvrtek 29. března 2012 oslavou Mezinárodního dne ptactva. Ze zahrady mateřské školy se ozýval veselý smích a zpěv. Kdo šel kolem, musel se zastavit a podívat co se děje. A k vidění toho bylo opravdu hodně. Hlavní výchovně-vzdělávací cíl akce směřoval k rozvoji dětí v enviromentální oblasti. Snahou bylo, aby se děti zapojily metodou prožitku do péče o přírodu, aby se alespoň malými kroky zapojily do péče o ptáčky a prožily zajímavý a nevšední pobyt na čerstvém vzduchu. Děti se v komunitních kroužcích seznámily s tím, co je to Mezinárodní den ptactva, proč je potřeba myslet na ptáčky v přírodě, co pro ně můžeme udělat a co je účelem dění. Programem akce bylo rozvěšení ptačích budek v části školní zahrady zvané „lesík“. A protože šplhání po stromech není pro každého, s ochotou nám při zavěšování budek do vzrostlých stromů pomohli kadaňští hasiči. Děti osobně připínaly ptačí domky do karabin a za spontánního potlesku a skandování pozorovaly s napětím šplhání a slaňování profesionálního hasiče. Ptáčkům jsme popřáli klidné bydlení a společně si pod stromy zazpívali, zatančili a připili jim na zdraví.

Celý článek

Naše přírodní zahrada“

Mgr. Kateřina Šporiková, 8.3.2013

Loňské jaro bylo v naší mateřské škole spojeno především s budováním nové zahrady. Záměrem celého projektu bylo vytvořit zahradu, která by dětem umožňovala lépe poznávat přírodu a která by jim nabídla rozmanitá zákoutí pro jejich tvořivou hru, experimentování a objevování. Na základě toho došlo k přeměně naší zahrady v „přírodní zahradu“. Inspirací byl šířící se trend budování „přírodních zahrad“ zejména v Německu, Rakousku a skandinávských zemích. Cílem těchto zahrad je především dát dětem možnost pohybovat se v rozmanitém přírodním prostředí, seznamovat se s různými elementy, které jsou součástí přírody (půda, voda, kameny, písek), zdolávat různé překážky a tím rozvíjet jejich samostatnost, obratnost, motoriku, představivost. Dětem je tak dána možnost „zažívat“ přírodu a od přírody se také učit. Celková realizace zahrady probíhala ve dvou etapách. První etapa byla již zahájena předešlého školního roku, kdy došlo k úpravě celkového terénu zahrady. Zbudovány byly terénní vyvýšeniny v podobě valů se zabudovanými tunely. Druhá etapa pak probíhala ve zmíněném období jara loňského školního roku. V této fázi byly terénní vyvýšeniny obohaceny o skluzavky a následné dopadové plochy pod nimi v podobě písku. Součástí svahů se staly také terénní dřevěné lavičky (mosty). Dále bylo na zahradě MŠ vybudováno jezírko, kde mají děti možnost pozorovat vodní rostliny, hmyz i vývoj žabiček či jiných živočichů. Doufáme, že se brzy stanou jeho součástí. Již v současné době tráví děti u jezírka nejvíc času a se zájmem se šplouchají ve vodě a pozorují nedávno objevené pulce. Součástí zahrady jsou také nové výsadby v podobě dřevin, trvalek a bylinek. U „bylinkové spirály“ se děti učí poznávat různé bylinky a jejich použití, učí se péči o rostliny. Mobiliář zahrady byl obohacen o vrbová teepee obehnaná vrbovým plůtkem, která dětem nabízejí určité soukromí k různým námětovým hrám i příjemné útočiště v období slunečných dnů. Vzhledem k tomu, že naše MŠ se ve výchově a vzdělávání zaměřuje na environmentální výchovu, je pro nás pedagogy i děti samotné zahrada velkým přínosem. Těšíme se z toho, když vidíme, jak se děti spontánně o zahradu zajímají, jak objevují, zkouší a při péči o ni radostně přidávají ruku k dílu. A za to patří náš dík především ing. Mileně Zapletalové, jejímž dílem zahrada je, dále rodičům, kteří se na její tvorbě podíleli a také našemu panu řediteli Mgr. Mojmíru Chytilovi a Magistrátu města Olomouce, že nám tato realizace zahrady byla umožněna.

Celý článek

Malí zahradníci a Den Země

Miroslava Zapletalová, 8.3.2013

V naší mateřské škole se s dětmi zaměřujeme na ekologickou a environmentální výchovu. Jsme přesvědčeni, že právě v předškolním věku je velmi důležité vytvořit základy správného vztahu k přírodě, naučit se nebýt lhostejní k prostředí, ve kterém žijeme. Registrace v celostátní síti mateřských škol Mrkvička nám poskytuje hodně nápadů a námětů pro různorodé činnosti. Také jsme se zapojili do soutěže Plastožrout. Celoročně s dětmi sbíráme plastové vršky od lahví, které pak předáme k dalšímu zpracování a za získané peníze si uděláme malý výlet ke koním na farmu do blízkých Polkovic. Největší radost však máme z toho, když vidíme, že děti opravdu baví sázet hrášek na záhonek na školní zahradě, vypěstovat si řeřichu do pomazánky, starat se o kytičky, chodit na vycházky, pozorovat stromy a keře. Žádným rokem nezapomínáme oslavit Den Země. Loni mohly být děti obzvlášť pyšné, zasadily dva stromy, tak jim přejme, ať jim smrčky na školní zahradě i přímo před školkou krásně rostou…

Celý článek

Motivace žáků efektivní komunikací

Mgr. Marie Těthalová, 8.3.2013

Marta Mešková Praha, Portál 2012

Celý článek

Právní vědomí a odpovědnost pedagoga

Mgr. Marie Těthalová, 8.3.2013

Přestože hlavní pracovní náplň pedagogů tvoří výchova a vzdělávání dětí, které docházejí do mateřské školy nebo školní družiny, měli by učitelé i vychovatelé vědět, jaké právní normy v České republice existují a jak se vztahují k jejich profesi. Ostatně neznalost zákona neomlouvá.

Celý článek

1 2 
6666