5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

4/2013

Kamarádi z abecedy

Marie Těthalová, 9.4.2013

Abeceda, písmenka… Většinu dětí písmena fascinují, už v předškolním věku je zajímá, jak se například píše jejich jméno, a některé vstupují do první třídy s tím, že už umějí přečíst i napsat několik slov.

Celý článek

Kamarádi z abecedy

Legislativa - Odpovídáme na vaše dotazy

MŠMT ČR, 9.4.2013

Kvalifikace učitelky MŠ

Celý článek

Legislativa - Odpovídáme na vaše dotazy

Pohybové hry s padákem

Veronika Bílková, 9.4.2013

Výbornou cvičební pomůckou nejen pro mladší děti je padák (kruhová plachta střídajících se barev). Tato netradiční, velice oblíbená pomůcka, pomáhá rozvíjet jemnou i hrubou motoriku, orientaci v prostoru a umožňuje blízký kontakt dětí v kruhu.

Celý článek

Pohybové hry s padákem

Důvěra

Václav Mertin, 9.4.2013

Malé děti určitě nevědí, co je důvěra, ani nejsou s to pochopit, co znamená. Přesto se jejich důvěra v dospělé fakticky a zcela přirozeně projevuje tím, že jsou rády v jejich přítomnosti, samy se jich drží za ruku, skočí jim bez obav do náručí ze schodů.

Celý článek

Důvěra

Cizí jazyk otevírá dveře do světa

Marie Těthalová, 9.4.2013

Malé děti všechno nové vstřebávají přirozeně. Jsou zvídavé a mají radost ze všeho, co se jim povede. Podle Mgr. Ivy Hennové stojí za to začít se seznamováním s cizím jazykem už v předškolním věku.

Celý článek

Cizí jazyk otevírá dveře do světa

Dítě s ADHD - „oříšek“ pro učitele i kamarády

Mgr. Marie Těthalová, 9.4.2013

Podle odborníků se porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou, což je termín skrývající se za zkratkou ADHD, týká tří až sedmi procent dětí. Při práci s malými neposedy pomáhá trpělivost, realistická očekávání a tolerance.

Celý článek

Kolíčková batika

Alena Isabella Grimmichová, 9.4.2013

Ubrus v jemných modrých tónech vytvoříme pomocí kolíčkové batiky. Velmi snadné techniky, kterou zvládnou i úplní začátečníci. Kolíčková batika je technika, při které jako rezerváž používáme obyčejné kolíčky na prádlo ve spojitosti se sklady použité látky. Látka musí být z naprosto přírodního materiálu - bavlny, hedvábí, vlny nebo lnu. Na ubrus se nejlépe hodí bavlna a len. Potřebujeme bílý čtvercový plátěný ubrus, barvy na bavlnu v prášku (Cheds nebo Chevas) světle a tmavěmodrou, kolíčky na prádlo. Ubrus složíme nejprve na polovinu, dále na čtvrtinu a skládáme stále dále, až vytvoříme nejmenší čtverec, jaký si přejeme a jaký ještě lze sepnout kolíčky. Náš ubrus má velikost 90 x 90 cm a složili jsme ho tak, že nám celkově vzniklo 16 čtverců o velikosti 22,5 x 22,5 cm. Každý sklad, který vytvoříme, pečlivě zažehlíme. Jakmile máme sklady hotové, vezmeme vzniklý čtverec a sepneme ho po stranách kolíčky na prádlo. Kolíčky upevňujeme v pravidelných rozestupech. V místech, kam je dáme, vzniknou světlé stopy. Podle návodu na barvách rozděláme světle a tmavomodrou lázeň. Čtverec plátna vložíme jedním cípem do světlé barvy a šikmo namočíme, aby se obarvil trojúhelník (šikmá polovina čtverce). V lázni ponecháme 30 minut, vyjmeme, dáme odkapat a poté namočíme látku opačným cípem do tmavé barvy a postupujeme stejně. Obarvené složené plátno nejprve trochu vymácháme, poté odstraníme kolíčky a tentokrát rozložíme a pořádně vymácháme. Ubrus vyžehlíme a máme hotovo. Vzor ubrusu je tvořen přechody světlejších a tmavších trojúhelníků s pravidelnými bílými vzory, které vznikly rezerváží kolíčky. Na detailu je dobře vidět bílá stopa po kolíčku. Stejné vzory lze vytvořit na polštáře, závěsy nebo třeba dětské oblečení. Barvené plátno udržujeme tak, že je pereme ve vlažné vodě do 40°C, nesušíme na přímém slunci, barvy tak vydrží dlouhodobě.

Celý článek

Ptáci už ves ele zpívají!

Alena Kulhánková, 9.4.2013

Houpací ptáček Potřebujeme lepenkovou krabici, bílý kreslicí karton, křídy, klovatinu, štětec, lepidlo na papír, nůžky, tužku, tuš, špejle. Nejdříve vyrobíme tělo ptáčka. Bílý kreslicí karton formátu A1 přehneme na polovinu, tužkou si předkreslíme tělo ptáčka a vystřihneme. Přední a zadní díl je spojený v části a hlavy a ocasu. Štětcem namočeným v klovatině kreslíme na tělo ptáčka vzory, můžeme ho též pouze klovatinou pokapat. Práci necháme dobře zaschnout. Po zaschnutí klovatiny nanášíme a roztíráme křídy. Poté práci vymýváme pod tekoucí vodou tak dlouho, dokud není klovatina odstraněná. Necháme uschnout a dokreslíme černou tuší. Nalepíme na rozloženou lepenkovou krabici a vystřihneme. Stříhání lepenkové krabice je poměrně náročný úkon, proto je třeba, aby ho provedly starší děti nebo vychovatelka. Stejným způsobem postupujeme při výrobě křídla. Křídlo z jedné strany nastřihneme, abychom ho mohli nasadit na tělo ptáčka. Hlavu ptáčka též nastřihneme pro zasunutí křídla (viz obrázek). Připravíme si i šablonu, která se velikostí vejde na karton A4. Děti, které nevyrábějí velkého ptáčka z lepenky, si mohou vyrobit malého houpacího ptáčka z kreslicího kartonu. Ozdobí ho pastelkami. Práce s odpadovými materiály - ptáčci z plakátu Potřebujeme reklamní plakáty z obchodu, nůžky, lepidlo, stužku na zavěšení, barevné papíry, černý fix, staré noviny, sešívačku. Pro děti připravíme šablonu. Má tvar vejce - když je přehneme, získáme tělo ptáčka. Tělo ptáčka je vyrobeno ze starých reklamních letáků z obchodu. Výhodou těchto letáků je, že jsou vyrobeny z pevného papíru a mají pěkné barvy. Nevýhoda pak je jejich lesknutí a špatná přilnavost barev. Vystřihneme si tělo ptáčka a přehneme na polovinu. Nastříháme si z barevných papírů barevná brka do ocasu ptáka, oči, červený zobák a vše přilepíme do vnitřní části těla ptáčka. Na jednu polovinu naneseme na kraj lepidlo a přilepíme k druhé části. Uprostřed „břicha“ ponecháme neslepený kraj, kterým budeme vycpávat bříško ptáka starými namačkanými novinami. Tuto část slepíme až po vycpání těla. Na hřbet ptáčka přilepíme nebo přišijeme sešívačkou stuhu na zavěšení. NÁMĚTY K DALŠÍM ČINNOSTEM Poznáváme hlasy ptáků Využijeme možností internetu a pokusíme se vyhledat obrázky našich nejznámějších ptáků i se záznamy zvuku jejich hlasů. Orel v kleci Potřebujeme šátek na zavázání očí. Děti se rozdělí do čtyř skupin. Každá skupina představuje jeden druh ptáků (sýkory, vlaštovky, kosi, vrabci apod.). Postaví se na kraje koberce, popř. na vymezené místo v tělocvičně, na hřišti. Uprostřed koberce stojí dítě se zavázanýma očima (orel) a snaží se z této klece dostat tím, že někoho chytí. Volá: „Vylétají vlaštovky a vrabci.“ Tito vyvolaní ptáčci si tedy musejí vyměnit místa a orel uzavřený mezi nimi se snaží někoho chytit. Podaří-li se mu to, vymění si s ním místo. Výstavka Uděláme si výstavku z obrázku našich ptáčků. Během týdne mohou děti nosit do družiny obrázky ptáků z časopisů, pohlednic, knih. Mohou to být ale i obrázky na oblečení, keramice apod. Pokusíme se sehnat i knížky a leporela s obrázky Josefa Lady, kde jsou i krátké říkanky o ptácích. Dále můžeme využít omalovánky, které si můžeme vymalovat. Využijeme knížek, které děti donesou, a po dobu výstavy si každý den přečteme jednu pohádku z ptačí říše - Kuřátko a obilí od Františka Hrubína, Pohádka ptačí od Karla Čapka z knihy Devatero pohádek atd. Pírko - hra pro dvojice Dvě děti se posadí ke stolu naproti sobě. Uprostřed stolu leží pírko. Foukáním do pírka s ním děti pohybují. Snahou každého hráče je, aby pírko zůstalo na straně soupeře, popř. spadlo na zem na soupeřově straně. Jarní hry dětí Soutěž v malování na chodníku: Vyhlásíme soutěž v malování na chodníku. Budeme potřebovat barevné i bílé křídy. Můžeme dětem zadat téma, na které budou malovat nebo ponechat na jejich fantazii, jaký námět si ke své tvorbě zvolí. Nejlepší obrázky vyberou samy děti tak, že se po skončení soutěže postaví k obrázku, který se jim nejvíce líbí. Cvrnkání kuliček: Na zahradě si uděláme důlek a naučíme se cvrnkat kuličky do důlku.

Celý článek

Pohybové hry s padákem

Mgr. Veronika Bílková, 9.4.2013

Výbornou cvičební pomůckou nejen pro mladší děti je padák (kruhová plachta střídajících se barev). Tato netradiční, velice oblíbená pomůcka, pomáhá rozvíjet jemnou i hrubou motoriku, orientaci v prostoru a umožňuje blízký kontakt dětí v kruhu.

Celý článek

Výlet do Čapího hnízda podzim pořádala MŠ Sluníčko

9.4.2013

Na podzim pořádala MŠ Sluníčko Sulice- Želivec celodenní výlet do ekocentra Čapí hnízdo. Sluníčko od rána hřálo a slibovalo krásný slunečný den. Ráno jsme vyrazili na cestu. Děti byly v autobusu moc hodné, pozorovaly podzimní přírodu a než jsme se nadáli, dorazili jsme do cíle. Ekocentrum na nás velmi mile zapůsobilo hned na první dojem. Vše bylo upravené, útulné a čisté. Kousek za hlavní bránou nás přivítaly ovečky, kozy kamerunské, slepičky a vietnamské prasátko. Po malém občerstvení a odpočinku si nás rozdělily čtyři zkušené a velice příjemné lektorky, které nás provedly areálem ekocentra. Celý výukový program jsme začali prohlídkou hospodářských zvířat z farmy a dále jsme pokračovali do „Labyrintu“, ve kterém se nacházejí expozice volně žijících živočichů, pocházejících ze Stanice pro zraněné živočichy Ochrany fauny ČR. Jedná se o trvale hendikepované živočichy, které již nebylo možné navrátit zpět do volné přírody. Expozice obsahuje sovu pálenou, kalouse ušatého, výra velkého, puštíka obecného, poštolku obecnou, káně lesní, volavku, orla mořského, kavku a především čápa bílého a vzácného čápa černého. Ze savců jsme viděli vydru říční, lišku obecnou, prase divoké a daňka skvrnitého v říji. Po prohlídce labyrintu jsme zamířili na rozsáhlé pastviny, kde jsme se seznámili s alpakami, lamami a s krásnými koňmi plemenných haflingů. Po procházce pastvinami jsme si v malé hospůdce dali oběd a už byl čas rozloučit se s milým a příjemným prostředím farmy Čapí hnízdo. A protože nám počasí opravdu přálo, rozhodli jsme se, že se cestou domů zastavíme na zámku Konopiště. Na parkovišti pod zámkem jsme nastoupili do tří mašinek, které nás vyvezly až k zámku. Prošli jsme se krásným podzimně zbarveným parkem, prohlédli jsme si zámek a dokonce jsme zahlédli i pestrobarevné hrdé pávy. Celý den se vydařil, děti, paní učitelky, ale i tety byly z výletu nadšené a věřím, že na něj budeme všichni dlouho vzpomínat.

Celý článek

I ptáčci mají svátek

9.4.2013

Děti z MŠ Olgy Havlové přivítaly loňské jaro 29. března oslavou Mezinárodního dne ptactva. Veselý smích a zpěv se ozýval ze školní zahrady mateřské školy. Kdo šel kolem, musel se zastavit a podívat, co se děje. A k vidění toho bylo opravdu hodně. Hlavní výchovně-vzdělávací cíl akce směřoval k rozvoji dětí v enviromentální oblasti. Snahou bylo, aby se děti zapojily metodou prožitku do péče o přírodu, aby se alespoň malými kroky zapojily do péče o ptáčky a prožily si zajímavý a nevšední pobyt na čerstvém vzduchu. Děti se v komunitních kroužcích seznámily s tím, co je to Mezinárodní den ptactva, proč je potřeba myslet na ptáčky v přírodě, co pro ně můžeme udělat a co je účelem dění. Programem akce bylo rozvěšení ptačích budek v části školní zahrady zvané „lesík“. A protože šplhání po stromech není pro každého, s ochotou nám při zavěšování budek do vzrostlých stromů pomohli kadaňští hasiči. Děti osobně připínaly ptačí domky do karabin a za spontánního potlesku a skandování pozorovaly s napětím šplhání a slaňování profesionálního hasiče. Ptáčkům jsme popřáli klidné bydlení a společně si pod stromy zazpívali, zatančili a připili jim na zdraví.

Celý článek

Návštěva Tiché kavárny

9.4.2013

Jak si řekneme, co chceme, když nás neslyší?“ takové a podobné otázky pokládaly děti učitelkám v době, kdy se chystaly do Tiché kavárny, ve které obsluhují neslyšící. Návrh ukázat na vybranou položku v jídelním lístku prstem zamítla Karolínka slovy: „Ale my přece ještě neumíme číst!“ Pro hru ve třídě tak vznikl dočasný malovaný jídelní a nápojový lístek, ale takový v kavárně ve skutečnosti nemají. Děti tedy vymýšlely jiné způsoby jak sdělit myšlenku jinak než slovy, obrázkem nebo písmem. Bylo objeveno ukazování a později i znakování. Vybaveni základními dovednostmi znakování (pozdrav, prosba, poděkování) jsme přijeli do Tiché kavárny. Přivítal nás pan provozní se slečnou z kolektivu neslyšících zaměstnanců. Společně nám vysvětlili způsob přivolání obsluhy prostřednictvím barevného válečku a naučili nás znaky pro dva druhy nápojů. Výběr, prosby i poděkování znakovým jazykem zvládli všichni, přitom si pochutnávali na dortíku a vybraném nápoji. Závěrečné loučení přešlo ze znakování do hromadného spontánního mávání, kterému rozuměli úplně všichni. Samozřejmě, vždyť mezi námi nebyl skoro žádný rozdíl…

Celý článek

Malí zahradníci a Den Země

9.4.2013

V naší mateřské škole se s dětmi zaměřujeme na ekologickou a environmentální výchovu. Jsme přesvědčeni, že právě v tomto věku je velmi důležité vytvořit základy správného vztahu k přírodě, naučit se nebýt lhostejný k prostředí, ve kterém žijeme. Registrace v celostátní síti mateřských škol Mrkvička nám poskytuje hodně nápadů a námětů pro různorodé činnosti. Také jsme se zapojili do soutěže Plastožrout. Celoročně s dětmi sbíráme uzávěry od plastových lahví, které pak předáme k dalšímu zpracování a za získané peníze si uděláme malý výlet ke koním na farmu do blízkých Polkovic. Největší radost však máme, když vidíme, že děti opravdu baví sázet hrášek na záhonek na školní zahradě, vypěstovat si řeřichu do pomazánky, starat se o kytičky, chodit na vycházky, pozorovat stromy a keře. Žádným rokem nezapomínáme oslavit Den Země. Loni mohly být děti obzvlášť pyšné, zasadily dva stromy, tak jim přejme, ať jim smrček na školní zahradě i přímo před školkou krásně roste…

Celý článek

Co by mělo zvládat dítě od 5-6 let - 1. část

9.4.2013

Období 5.-6. roku života dítěte je obdobím přípravy na práci ve škole. Příprava je nezbytná k dosažení úrovně, kterou vyžaduje základní škola. V této době se u dětí mohutně rozvíjí poznávací procesy, tj. vnímání, představy, pozornost, obrazotvornost, myšlení a paměť. Rozvíjejí se jednoduché myšlenkové procesy - porovnávání, třídění, určování vztahů a souvislostí mezi předměty. V jazykové výchově se rozvíjejí slovní zásoba. Dítě by již mělo správně vyslovovat většinu hlásek, ale u některých dětí přetrvává nesprávná výslovnost. Většinou děti nezvládají správnou výslovnost c, s, z, č, š, ž, r, ř. Rodiče by měli zajistit pro tyto děti pravidelnou logopedickou péči a doma denně procvičovat správnou výslovnost hlásek. Důležité je, aby většina dětí před vstupem do základní školy správně vyslovovala všechny hlásky. Při komunikaci děti používají okolo 3000 slov, koncem předškolního období má být dítě schopné souvisle, správně a srozumitelně se vyjadřovat a dorozumívat se s dětmi i s dospělými. Dítě by mělo znát básničky a písničky a nebát se je přednést na veřejnosti. Důležité je, aby dítě dokázalo rozkládat slova na slabiky a hlásky, určit první a poslední slabiku a hlásku. V tomto věku dochází též k rozvoji základních matematických představ, dítě by mělo umět spontánně počítat v číselné řadě minimálně do šesti, určovat, co je více, méně, stejně. Umět přiřadit číslo ke správnému počtu. Samozřejmostí je, že dítě zná své jméno, příjmení, věk, adresu bydliště a mateřské školy. Dokáže vyjmenovat nejbližší členy své rodiny, ví, kde pracují rodiče, zná jména a příjmení svých kamarádů a dětí ve třídě mateřské školy a svých učitelek. Důležité je, aby dítě znalo cestu z domova do mateřské školy a zpět, do obchodu, k lékaři, umělo se orientovat v místě svého bydliště. Samostatně a tvořivě využívá různé hračky, konstruktivní hry a stavebnice, je schopno vytvářet složitější útvary podle předlohy i podle vlastní fantazie. Bezpečně dítě dokáže poznat a pojmenovat barvy a postupně rozlišovat jejich odstíny, umí rozeznat a pojmenovat kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník. Postupně dítě zvládá vyjmenovat názvy dnů v týdnu. Umí poznat, pojmenovat a rozlišit několik domácích, hospodářských a lesních zvířat a jejich mláďata. Zvládá pojmenovat části lidského těla a na svém těle ukázat různé detaily (stehno, koleno, lýtko, chodidlo, prsty), vyjmenovat nejméně pět částí hlavy, pojmenovat prsty na ruce. Dítě by mělo postupně rozlišovat pravou a levou stranu vzhledem k vlastní osobě i vzhledem k jinému objektu. Dále by dítě mělo správně řadit předměty podle velikostí, délky, šířky, výšky. Projekt Zdravý životní styl nabízí rodičům předškolních dětí zdarma odborné přednášky a rady přímo v mateřských školách. Dále nabízí rodičům písemné odpovědi na konkrétní problémy při výchově předškolních dětí. Své dotazy posílejte na: www.zdravyzivotnistyl-zatec.cz. Projekt realizuje Občanské sdružení Vzdělávací centrum Podkrušnohoří Žatec.

Celý článek

LEGISLATIVA

MŠMT ČR, 9.4.2013

KVALIFIKACE UČITELKY MŠ

Celý článek

Dítě jako neřízená střela

PhDr. Daniela Kramulová, 9.4.2013

Lítá splašeně po třídě, znenadání bouchne dítě, které si vedle něj klidně hraje, nedodržuje pravidla, nereaguje na pokyny učitelky - zdá se, že je vůbec nevnímá nebo je vůči nim v opozici už jaksi „z principu“.

Celý článek

Kamarádi z abecedy

Mgr. Marie Těthalová, 9.4.2013

Celý článek

1 2 
6666