5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

10/2013

Slovní zásoba se rozvíjí už v raném dětství

Mgr. Marie Těthalová, 6.12.2013

Tvrdí to zkušené učitelky PaedDr. Eva Schneiderová a PaedDr. Marie Hanzová, CSc. Tvrdí, že mít rozvinuté komunikační schopnosti neznamená mluvit dlouho a o ničem, ale umět přesně a jasně vystihnout to podstatné.

Celý článek

Slovní zásoba se rozvíjí už v raném dětství

Kvalitní, uvolněný učitel hraje v organismu třídy významnou roli

Mgr. Marie Těthalová, 6.12.2013

Umět relaxovat a zároveň prožívat svůj život „tady a teď“, najít si způsob, jakým mohu opravdu odpočívat. Témata, o nichž jsem si povídala s psychologem Janem Svobodou.

Celý článek

Kvalitní, uvolněný učitel hraje v organismu třídy významnou roli

Strach a úzkost nás provázejí odedávna

Mgr. Marie Těthalová, 6.12.2013

Tvrdí to psycholožka Mgr. Anna Klimešová. Říká, že u dětí roste úzkost v obdobích, jako jsou rozchod rodičů, stěhování, změna školy nebo šikana.

Celý článek

Přáníčka a jmenovky na dárky

Alena Isabella Grimmichová, 6.12.2013

NÁMĚTY PRO TVOŘIVOU PRÁCI

Celý článek

Těšíme se na Vánoce

Alena Kulhánková, 6.12.2013

O Vánocích mám moc ráda, když sníh k zemi tiše padá, když zem je přikrytá peřinkou a já si hraju s tátou a maminkou.

Celý článek

Pohybové hry s netradičními pomůckami

Veronika Bílková, 6.12.2013

Hrát si s provázkem, peříčkem, houbičkami či obrázkem…? Proč ne? Nemusíme přece používat jen náčiní, které máme běžně v tělocvičně. Vyzkoušejme zajímavé pomůcky, které osvěží sportovní činnost.

Celý článek

Dopravní výchova

Bc. Kateřina Husáková, 6.12.2013

V Mateřské škole K. H. Borovského v Děčíně proběhla v minulém školním roce ve spolupráci s rodiči a jejich dětmi od března do poloviny června akce zaměřená na dopravní výchovu. Bylo připraveno 10 lekcí zaměřujících se na jednotlivé problémy v dopravě, jako jsou například přecházení přes přechod řízený světelnou signalizací i bez světelného semaforu, správná chůze po chodníku a bezpečný pohyb na silnici. Hravou formou jsme si s dětmi vysvětlili, kde a jak si můžou bezpečně hrát. Děti se také učily, jak se správně chovat ve vlaku a v autobuse. Všechny lekce probíhaly nejprve teoreticky, poté při příznivém počasí i prakticky. Správné chování ve veřejných dopravních prostředcích si děti vyzkoušely při výletu do muzea železnice v Trmicích. V jedné z dalších lekcí se děti setkaly s policistou, který vyzkoušel jejich znalosti a seznámil je s dalšími důležitými informacemi k bezpečnosti v dopravě. Se záchranářem, který při další lekci navštívil naši MŠ, se učily poznávat základy první pomoci, obvázat a ošetřit jednoduchá zranění. Na názorném pokusu s malým plastovým autem a syrovým vejcem, které nebylo v autě připoutané, jsme si ukázali, proč je důležité se v autě poutat a používat dětskou autosedačku. Po nárazu autíčka do překážky, kdy vejce vypadlo a rozbilo se., si děti uvědomily důležitost bezpečnostních pásů. Při jedné z víkendových akcí jsme přespali v MŠ. Snažili jsme se dětem přiblížit, proč je důležité na sobě nosit pestré oblečení a k čemu slouží reflexní prvky. Večer jsme podnikli tajuplnou cestu po odrazkách za pokladem. Při předposlední lekci jsme si ukázali a povídali o tom, co má obsahovat správně vybavené kolo a jak správně nosit helmu. Na další setkání jsme společně s rodiči připravili pro všechny děti a rodiče z MŠ Dopravní den v Základní škole Boletice nad Labem. Škola nám zapůjčila svůj areál, kde je již zakreslené vodorovné dopravní značení a připevnili nám i svislé dopravní značky. V bezpečném prostředí si tak všechny děti mohly vyzkoušet bezpečnou jízdu na kole, odrážedle či koloběžce. Zopakovali jsme si, proč je důležité nosit helmu, a to pomocí pokusu s melounem v cyklistické přilbě. Meloun jsme připevnili do přilby a pustili na zem – meloun se nerozbil. Následně jsme pak meloun pustili bez přilby – roztříštil se. Děti si při této akci také mohly vyzkoušet různě připravená stanoviště, například chůzi na dřevěných chůdách, skládání rozstříhaných dopravních značek, reakce na světelný semafor, hru na postřeh – pozor auto atd. Při závěrečné lekci děti společně s rodiči vyplnily obrázkový test, děti si zajezdily na ponících a pro velký úspěch se zopakoval pokus s melounem. Úplně v závěru děti dostaly osvědčení o absolvování jednotlivých lekcí. Všem zúčastněným děkuji za příjemně strávená odpoledne a věřím, že naučené dovednosti pomohou dětem v lepší orientaci v dopravním prostředí.

Celý článek

Naše cesta k Lukovi

Věra Motlová a Marcela Pavelková, 6.12.2013

V rámci prohlubování EVVO jsme s kolegyní na třídě dostaly nápad, že bychom mohly dětem pořídit zvířecího kamaráda. Promýšlely jsme, jaké zvířátko vybrat, aby s ním děti neměly žádný zdravotní problém, a shodou náhod jsme se na chovatelské výstavě v Žirči potkaly s rodiči našich svěřenců Pavlíka a Lukáška, kteří zde vystavovali morčata. Kromě běžných druhů tam měli i morčátka skinny, která jsou bez srsti a díky tomu hypoalergenní a ideálně vhodná k našim dětem do školky. Od odborníků jsme tedy získaly všechny potřebné informace. Zbývalo nadchnout pro naši myšlenku všechny rodiče dětí ve třídě a také je požádat o finanční i materiální podporu. Vše se nám podařilo, a tak máme Luka. Je moc hezký, hebký na dotek a hřeje. Je velký asi jako běžné morče a vážit může až jeden kilogram. Je krotký, nechá se hladit i vzít do náruče a nosit. Má šedočernou barvu a místo chlupů má hebkou a jemnou kůži. Pár chloupků přece jen má, a to na čumáku a tlapkách. Jeho kůže je citlivá a suchá. Musí se proto pravidelně potírat dětským olejíčkem. Každé tři týdny mu jsou potřeba zastřihnout drápky. Přes den sice převážně odpočívá, ale nechá se vzbudit. Spí hlavně v noci. Morčata plemene skinny pocházejí z několika laboratoří v Kanadě, na počátku byla spontánní genetická mutace. Plemeno bylo poprvé představeno v roce 1982, bylo vyšlechtěno jako pokusné zvíře pro studium dermatologie. Stále spolupracujeme s rodiči, kteří mu občas přinesou něco ke krmení a chodí se na něho dívat do třídy. Luk musí mít teplo, dostatek potravy a hlavně vody. Protože nemá srst, musí hodně jíst, čímž si vytváří energii a teplo. Děti mu stále z domu nosí nějaké dobroty. Nejraději má okurku, rajče, tvrdý chléb a mrkev. Je stále pod dohledem zkušeného chovatele pana Nývlta. Luk je u nás spokojený. Dává nám to najevo svou radostí, kterou projevuje tím, že skáče, běhá dokolečka a píská. Když je mu smutno, umí si pískáním přivolat děti, které ho hned pohladí. On jen sedí a je spokojený. Děti si ho také často berou ke svým hrám. Staví mu různé domečky, překážky a pozorují ho, jak se chová. Luk je klidný, neutíká. Nechává se chovat a náležitě si to užívá. Děti ho mají moc rády. Je to náš kamarád. Za celý školní rok měly děti také mnoho příležitostí pomáhat s péčí o Luka, takže kromě radosti získaly i zážitky a dovednosti, jak je třeba o živé zvířátko pečovat – což nás velmi těší.

Celý článek

Zdobení perníčků

Jitka Zachová, 6.12.2013

Na tuto akci se v družince dlouho připravujeme a těšíme. Každý rok právě v tomto adventním čase pořádáme akci zdobení perníčků, na které zveme i rodiče našich dětí. Perníčky nám vždy krásně provoní celou družinu a atmosféru nadcházejícího adventu nám dotváří také rozsvícené svíčky a poslech vánočních koled. Dětem i rodičům jde práce pěkně od ruky a za chvíli jsou stolky plné krásně nazdobených perníčků. Musíme je vždy nechat chvilku zaschnout, abychom si je mohli odnést domů, a tak někteří využívají tento čas ke společným stolním hrám, které v družině máme. Některé maminky si popovídají u dobrého čaje a užívají si tak klidu a pohody v předvánočním shonu, který jim právě nastává. Přicházejí mezi nás i tatínkové, kterým se perníčky také vždy úžasně povedou.

Celý článek

Barevný týden ve školce

Niké Slabová, 6.12.2013

Naše školka je barevná po celý rok – máme spoustu barevných hraček, barevný nábytek a s barvičkami si každý den kreslíme i malujeme. V květnu jsme všem těm barvám dali trochu jiný smysl a řád. Na počátku byla prostá myšlenka, že se oblékneme v určitý den všichni do jedné barvy. To byl základ. Další nápady přicházely samy. Barvy jsme si nakonec vybrali čtyři – na pondělí červenou, na úterý žlutou, na středu připadl státní svátek, ve čtvrtek jsme pokračovali zelenou a v pátek modrou. A tak naše školka žila celý týden každý den jinou barvou. Nejen všechny děti, ale i paní učitelky a paní kuchařky pečlivě volili garderobu, aby co nejvíce odpovídala danému dni. Mnozí rodiče dokonce i něco do barvy honem koupili nebo vypůjčili, někteří se sami do barev oblékali, aby své dítko podpořili. Oblečení do tónu byli i mnozí sourozenci, kteří do školky sami ani nechodí. Ale pozor – tím to nekončí! Paní učitelky ve třídách si s dětmi následně oblečení v komunitním kruhu pojmenovaly, probíraly různé detaily, rozlišovaly jednotlivé odstíny. Děti hledaly správně barevné hračky, vzpomínaly na jídlo v dané barvě, na zvířátka, kytičky. Samozřejmě se ten den vždy barevně i malovalo. Barev jsme si všímali i při procházkách obcí. Barvy jsou totiž docela všude – na fasádách, na záhonech, na autech, ve výlohách, na letadlech… Zkuste si to sami, třeba s červenou! Uvidíte svět úplně novýma očima. Při tom všem se děti hravou formou učí nejen samotné barvy, ale rozšiřují si slovní zásobu v mnoha různých oblastech, třídí, rozlišují, vyhledávají. Navzájem se svými postřehy obohacují, učí se komunikativním dovednostem (vyjadřovat se, ale i naslouchat druhým). Zkrátka takové jedno docela obyčejné téma má široký výchovně-vzdělávací záběr. A o to nám šlo, aby děti učení bavilo. Barevný týden měl (podle došlých ohlasů) úspěch u dětí i rodičů, a tak jej s chutí v příštím školním roce zopakujeme.

Celý článek

Putování za Ježíškem

Kamila Novotná, 6.12.2013

Vánoční čas a těšení se na Ježíška si děti začaly užívat již začátkem adventu v projektu Putování do Betléma. Atmosféru blížících se Vánoc navodily dopolední procházky po chomutovském náměstí, kde nejen vánoční trhy zvou na zimní rozjímání, ale také zpěv dětí z mateřských škol, zvonění na zvonec, živí beránci, betlémská okénka, vyzdobená opět dětmi z chomutovských mateřských škol. V rámci rozvíjení předčtenářské gramotnosti děti ze třídy U čmeláčků MŠ Radost navštěvují každý týden dětské oddělení Městské knihovny, kde si společně s učitelkami vyprávějí a prohlížejí knihy s vánoční tematikou. Do projektu se zapojili i rodiče dětí. Maminky i babičky ušily látkové zvonečky na školní stromeček, které děti posléze domalovaly a ozdobily jimi stromek, který reprezentuje Mateřskou školu Radost na chomutovském náměstí. Zapojily se také do celoškolkové soutěže o nejnápaditějšího vánočního kapříka, přinesly ozdobičky na živý stromek, který provoněl celou třídu. Zpívání zimních písní a vánočních koled, spojené s pohybem a tancem, říkadla, seznámení s tradicemi a zvyky, ale také tvořivá dílnička, zdobení třídy, výroba přáníček pro své blízké se staly vyvrcholením vánočního rozjímání pro děti a rodiče. Na konci této cesty za Ježíškem děti vytvořily živý Betlém. Seznámily se tak i s biblickým příběhem a společně s kamarády se při závěrečném pohoštění pustily do ochutnávání vánočních cukrátek. Projekt Putování do Betléma spojený s mnoha činnostmi, vánočními dárky a pohodou je pro celou třídu U čmeláčků, rodiče i učitelky příjemně stráveným vánočním časem.

Celý článek

LEGISLATIVA

6.12.2013

HODNOCENÍ ŠKOLY A ŠKOLSKÉHO ZAŘÍZENÍ PROVÁDĚNÉ ZŘIZOVATELEM

Celý článek

Hrajeme si ve školce

Jana Pokorná, 6.12.2013

Celý článek

Tajemství výchovy dívek

Mgr. Marie Těthalová, 6.12.2013

Steve Biddulph Praha, Portál 2013

Celý článek

Internátní školky. V Číně nic neobvyklého

Mgr. Marie Těthalová, 6.12.2013

První internátní mateřské školy v Číně vznikly v roce 1949 a byly určeny pro válečné sirotky. Velmi brzy do nich začaly chodit také děti čínských komunistů, kteří byli příliš zaměstnaní na to, aby se starali o své děti. Jaká je současnost čínských internátních školek?

Celý článek

1 2 
6666