5000
Předplatné jako dárek Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

2/2014

Informatorium 3-8 č.2/2014

Marie Těthalová, 7.2.2014

Únorové vydání časopisu Informatorium 3-8 nabízí rozhovor s Václavem Mertinem. Učitelé by se podle něj měli ve své práci řídit poznatky vědy a ne neověřenými teoriemi. Nabízíme také článek zaměřený na prožitkové učení. Tématem čísla je rozvíjení vztahu dětí k hudbě. Nezapomněli jsme samozřejmě na právní poradnu, která se věnuje novele občanského zákoníku, ani na knižní tipy. Přejeme pěkné čtení!

Celý článek

Informatorium 3-8 č.2/2014

Jen v lásce přežijeme

Jana Pokorná, 7.2.2014

Psycholožku Jiřinu Prekopovou není třeba dlouze představovat. Její knihy znají nejen čtenáři v Čechách, ale i v mnoha dalších zemích. Nová kniha této svérázné a jedinečné osobnosti pojednává o lásce. Nečekejme laciné povídání o citech, ale hlubokou analýzu toho, proč se současná rodina potýká s mnohými problémy a co je potřeba pro to, aby se mezi manželi a jejich dětmi obnovil opravdový, láskyplný a hluboký vztah.

Celý článek

Jen v lásce přežijeme

Legislativa

MŠMT ČR, 7.2.2014

Vyloučení dítěte ze ŠD

Celý článek

Legislativa - Odpovídáme na vaše dotazy

Prožitkové učení v podmínkách současné mateřské školy

Mgr. Dana Bazalová, 7.2.2014

Prožitkové učení je v současné době v předškolním vzdělávání běžně užívaný termín. Chápeme však správně podstatu a význam pojmu „prožitek“ pro dětské učení a jeho všestranný rozvoj osobnosti?

Celý článek

Prožitkové učení v podmínkách současné mateřské školy

Hudba a pohyb jsou neoddělitelné

Mgr. Marie Těthalová, 7.2.2014

Tvrdí to pedagožka Lenka Pospíšilová, učitelka hudební výchovy a lektorka hudebních seminářů pro učitele. Za chybu považuje skutečnost, že se z našeho života postupně vytrácí aktivní muzicírování. Málo zpíváme a tím se podle ní připravujeme o radost, již nám hudba může přinést.

Celý článek

Hudba a pohyb jsou neoddělitelné

Psychický nebo pedagogický problém přes noc nezmizí

Mgr. Marie Těthalová, 7.2.2014

Konstatuje to dětský psycholog Václav Mertin. Učitelům, kteří se setkají s novou, údajně zázračnou metodou, radí, aby byli obezřetní a při své práci se opírali především o vědecké poznatky.

Celý článek

Psychický nebo pedagogický problém přes noc nezmizí

Hudba a pohyb jsou neoddělitelné

Mgr. Marie Těthalová, 7.2.2014

Tvrdí to pedagožka Lenka Pospíšilová, učitelka hudební výchovy a lektorka hudebních seminářů pro učitele. Za chybu považuje skutečnost, že se z našeho života postupně vytrácí aktivní muzicírování. Málo zpíváme, a tím se podle ní připravujeme o radost, již nám hudba může přinést.

Celý článek

Podivuhodná výprava Po z pokoje až na kraj světa

Mgr. Marie Těthalová, 7.2.2014

Norton Juster, ilustrace Jules Feiffer, Praha, Argo 2013 No

Celý článek

Ze zahraničí

Zdroj: Apa.org, 7.2.2014

Celý článek

Jak nám tluče srdce?

Veronika Kirchnerová, Radka Rubešová, 7.2.2014

Lidské tělo se skládá ze spousty částí. Některé jsou vidět na první pohled – oči a ruce a nohy…, jiné máme ale schované uvnitř. Přesto nám však o sobě dávají vědět – žaludek nám kručí, plíce zvedají hrudník a naše srdce tluče…

Celý článek

Město v zimě

Alena Kulhánková, 7.2.2014

„Když na město snížek padá, je tu zima, to mám ráda.“

Celý článek

Noc ve škole aneb Pyžamová párty

7.2.2014

Jak to vypadá ve škole přes den, to nám řekne každé dítě školou povinné, ale co se tam asi děje v noci? Jaké „příšernosti“se tam asi odehrávají? Rozhodli jsme se to prozkoumat, vždyť naše stará škola se strašidelnými sklepy, rozlehlými chodbami a tmavými kouty přímo nabádá a svádí k nočnímu životu. Jakmile jsme rozhlásili, že budeme prozkoumávat noční školu, dobrovolníci se jen hrnuli. Celkový počet se ustálil na 57 odvážných žácích, kteří navštěvují školní družinu, a tři vychovatelky. A co bylo na programu? Prozkoumávání okolí s baterkami, chutná večeře, vymýšlení strašidelných historek, zpěv hrůzostrašných písní u táboráku a disco v pyžámku… vše zakončeno polštářovou bitkou… Jen se spaním to bylo trošičku horší. Některým dětem se vůbec spát nechtělo, chtěly si prostě noc ve škole pořádně užít. Nakonec ale padla únava i na ty nejotrlejší. A ráno nás všechny čekalo překvapení. Na snídani byly dobrůtky a mňamky od maminek. Ale že jsou ty maminky šikovné!!! I když jsme školní strašidýlko neviděli, cítili jsme, že tam s námi je, že nás pozoruje, kontroluje a dohlíží a také se moc těší, až zase bude naše stará škola patřit jen jemu samotnému. Tak ahoj, školní strašidlo, zase někdy příště… Vychovatelky školní družiny děkují všem rodičům za pomoc a podporu při této akci.

Celý článek

Večerníčkový karneval

Jana Oplová, 7.2.2014

Již po několikáté pořádala i loni naše mateřská škola karneval, tentokráte s tématem večerníček. Téma karnevalu bylo dohodnuto několik měsíců dopředu a samotné přípravy začaly už v únoru – malovaly se kulisy, připravovala se výzdoba, vymýšlely se soutěže pro děti i rodiče, chystaly se kostýmy pro náš „tým“… Do příprav byli zapojeni i rodiče. S dětmi doma tvořili obrázky večerníčkových postav. Ty pak zaplnily příchodovou chodbu areálu MŠ. Z těchto prací pak samotné děti zvolily vítěze. Rodiče s dětmi také doma chystali kostýmy. Na karnevalu pak byli k vidění např. Mach a Šebestová, Včelí medvídci, Maková panenka a motýl Emanuel, Bob a Bobek, víla Amálka, Beruška, vodník Česílko a mnoho dalších. Ve svých vzdělávacích plánech měly jednotlivé třídy 14 dnů před karnevalem jako hlavní téma pohádky z večerníčků. Děti byly na celou akci předem připraveny. Dvakrát jsme s nimi byli ve školní tělocvičně, kde jsme nacvičovali karnevalový nástup na píseň Večerníček. Děti se tak mohly adaptovat na prostředí i větší počet lidí. I nejmenší děti si tak karneval mohly naplno užít a vychutnat. Samotný karneval pak vyvrcholil jedno sobotní březnové odpoledne v tělocvičně ZŠ. Kolektiv mateřské školy celý den připravoval plánovanou akci – zdobili jsme tělocvičnu plakáty, kulisami s postavami z večerníčků, zkoušela se muzika a jednotlivé soutěže, aby vše klaplo. Těchto příprav se účastnily nejen paní učitelky, ale i paní uklízečky, kuchařky, školnice a také školník ze základní školy. Náš „tým“ byl velmi dobře sehraný. Každý věděl, co má za úkol a proto všechno proběhlo v klidu a pohodě. Ohlasy rodičů byly pozitivní. Stejně tak jako my, byla většina rodičů z akce nadšena. Zaujali jsme nejen děti z naší školky, ale i jejich sourozence, rodiče a prarodiče. Je pravdou, že karneval byl záležitostí dosti časově i fyzicky náročnou, ale uznání od rodičů, radost dětí a náš pocit z dobře odvedené práce za to opravdu stojí! Účast na těchto akcích MŠ je vždy veliká, vzhledem k tomu, že jsme pětitřídní mateřská škola a rodiče o ni projevují každoročně zájem. Pro svou náročnost ji však do programu školky zařazujeme každé dva roky. V naší kronice najdete fotografie z karnevalu klaunského, vodnického, čertovského nebo Růžového království.

Celý článek

Vynášení Morany aneb Vítáme jaro ve školce

Helena Dvořáková, 7.2.2014

S příchodem prvních jarních dní se v mateřské škole nabízí využití tradičního zvyku vynášení „paní Zimy“. Děti tak dostanou příležitost prožít starý rituál pojící se s vítáním jara a spolupodílet se na jeho přípravě.

Celý článek

LEGISLATIVA

7.2.2014

VYLOUČENÍ DÍTĚTE ZE ŠD

Celý článek

Jen v lásce přežijeme

Jana Pokorná, 7.2.2014

Jiřina Prekopová, Praha, Portál 2014

Celý článek

Prožitkové učení v podmínkách současné mateřské školy

Mgr. Dana Bazalová, 7.2.2014

Prožitkové učení je v současné době v předškolním vzdělávání běžně užívaný termín. Chápeme však správně podstatu a význam pojmu „prožitek“ pro dětské učení a všestranný rozvoj osobnosti dítěte?

Celý článek

Mateřská škola je ideální místo pro rozvoj komunikace

Mgr. Marie Těthalová, 7.2.2014

Tvrdí to klinická logopedka Mgr. Kateřina Slezáková. Učitelky mateřských škol by si podle ní měly uvědomit, že jsou to ony, které jsou dítěti vzorem správné komunikace, správného tvoření hlasu, správného tempa a artikulace.

Celý článek

Jihlavská Mozaika aneb 18 školek pod jednou „střechou“

Mgr. Marie Těthalová, 7.2.2014

Optimalizační vlna, která před více než deseti lety zasáhla mateřské školy, dala vzniknout nebývalému právnímu subjektu. Mateřská škola Mozaika vznikla sloučením 16 školek, k nimž časem přibyly ještě dvě.

Celý článek

Moje dítě má zlou učitelku!

PhDr. Daniela Kramulová, 7.2.2014

Na rodičovských internetových diskusích najdeme příspěvky, v nichž si maminky stěžují, že učitelka, která pečuje ve školce o jejich dítě, není dost vlídná. Občas to dokonce vypadá, že se navzájem „trumfují“, která má děsivější zkušenosti se zlou učitelkou.

Celý článek

1 2 
6666