5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

6/2017

Kocourek, který měl rád déšť

Jana Pokorná, 7.6.2017

Mít tak svoje zvířátko. Po tom touží snad každé malé dítě. Lukasovi, který je hrdinou knihy Kocourek, který měl rád déšť, možná ani nevěděl, že by rád měl domácího mazlíčka. Ale když se v den jeho narozenin u něj v pokoji objevili rodiče se starou krabicí od bot v ruce, věděl naprosto jasně, co si nepřeje. Rozhodně to nemají být nějaké obnošené boty. Měl už pomalu pláč na krajíčku, když se do narozeninové písničky, kterou mu zpívali tatínek s maminkou a taky starší brácha, kterému se říkalo Virbl, přimotalo nějaké kníkání. A pak se krabice začala klepat. V tu chvíli bylo jasné, že v krabici se schovává něco jiného než staré okopané polobotky. Víko se pomalu nazdvihlo, a ven vykouklo kotě. Kocourek černý jako uhel, kterému Lukas začal říkat Uhlík.

Celý článek

Kocourek, který měl rád déšť

Zub času a jeho pomocníci Překlep a Škraloup

Mgr. Marie Těthalová, 7.6.2017

Taky si někdy myslíte, že za to, že se vám něco rozbije, někdo může? Kniha Překlep a Škraloup, kterou napsali Tomáš Končinský spolu s Barborou Klárovou a jejímž spolutvůrcem-ilustrátorem byl Daniel Špaček, to dokazuje. Jak se všichni shodují, knihu si psali především pro sebe.

Celý článek

Zub času a jeho pomocníci Překlep a Škraloup

Aby léto nebolelo

PhDr. Helena Chvátalová, 7.6.2017

„Kam nechodí slunce, tam chodí lékař,“ říkávali naši prarodiče, kteří jako děti zažívali běhání naboso téměř bez oblečení, bez jakýchkoli krémů s ochranným faktorem, které v jejich dětství a mládí ani neexistovaly, a na konci prázdnin byli opálení „jak ašanti“. V současné době však lékaři před slunečními paprsky stále více varují…

Celý článek

Aby léto nebolelo

Školní zahrada jako prostor pro vzdělávání

Mgr. Marie Těthalová, 7.6.2017

Naprostá většina mateřských škol má svou zahradu, a mnohé ze školních zahrad se z místa, které slouží k „vyřádění“ dětí po společné činnosti, stává prostorem pro vzdělávání, hru, sport a samozřejmě také trochu toho divočení.

Celý článek

Školní zahrada jako prostor pro vzdělávání

To, jak žijeme, máme ve svých rukou

Mgr. Marie Těthalová, 7.6.2017

Záleží na nás, jak si svůj život zařídíme, sami se můžeme svobodně rozhodnout, s čím se trápit budeme a s čím ne. Tvrdí to MUDr. Olga Kunertová, se kterou jsem si povídala o duševním zdraví a o tom, jak čelit vyhoření.

Celý článek

To, jak žijeme, máme ve svých rukou

KDE ŽIJE RADOST A POHODA?

Jana Konopková, Bc. Iva Štorková, 7.6.2017

Celý článek

Až se setmí…

Mgr. Marie Těthalová, 7.6.2017

Celý článek

POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLE

7.6.2017

V letošním školním roce navázala naše mateřská škola spolupráci s místní Střední školou stavebních řemesel. Spolupráce probíhá hlavně na úrovni projektu „Technické mateřské školy“. Projekt je pilotním projektem jedenácti mateřských škol na území Statutárního města Brna. Finanční podpora projektu umožňuje zakoupit nářadí a materiály pro pracovní činnosti v mateřské škole a proškolit pedagogy. Cílem tohoto projektu je probudit zájem dětí o technickou, řemeslnou a manuální práci. Formou prožitkového a situačního učení si děti osvojují řemeslnou zručnost, pracovní postupy a vytváří si vztah k řemeslu. Děti využívají skutečné pracovní nástroje, které jsou velikostně přizpůsobeny – ponk, kladívka, pilky, apod. Jedinečnost spolupráce s místním „učilištěm“ vidíme nejen v realizaci polytechnické výchovy, ale i v účasti studentů na akcích mateřské školy (společné sázení ovocných stromů na zahradě školky, spolupodílení se na organizaci při lampiónovém průvodu v rámci tematického celku „Uspávání broučků“). Předškoláci se zúčastnili se studenty instalace „pítek“ pro ptáčky v areálu školy. Zážitkem pro děti byla návštěva dílen. V „kovodílnách“ si děti prohlédly vrtačky, vyzkoušely virtuální svářečku a další stroje a nástroje k opracování kovových materiálů. Téma „od stromu po nábytek“ zaujalo děti v truhlářské a tesařské dílně, kde si vyzkoušely ochranné pracovní pomůcky při práci na pile a u soustruhu. Děti sestavovaly model dřevostavby, zatloukaly hřebíky, seznámily se s dlátem, hoblíkem, úhelníkem, s druhy dřeva a pozorovaly práci s dýhou. V umělecké truhlárně viděly práci restauratérů a uměleckých řezbářů. U čalouníků si vybraly látku ze vzorkovníku a vyzkoušely si čalounickými nůžkami ustřihnout vzorek. V Regionálním vzdělávacím centru stavebních řemesel Jihomoravského kraje se děti seznámily s prací instalatérů a topenářů. Závěrem zhlédly práci CNC stroje, 3D tiskárny a odnesly si dárky (ježkoviště, hmyzí domeček, ptačí budku a obrázky opracované CNC strojem). Výrobky umístí studenti dětem na zahradu mateřské školy. Věříme, že tato jedinečná spolupráce „malých s velkými“ obohacuje všechny zúčastněné. Za vstřícnost a spolupráci děkujeme hlavně vedení SŠSŘ, vychovatelům Domova mládeže při SŠSŘ a nadšeným studentům za spolupráci s dětmi. n

Celý článek

To, jak žijeme, máme ve svých rukou

Mgr. Marie Těthalová, 7.6.2017

MUDR. OLGA KUNERTOVÁ

Celý článek

Jak připravit dítě na vstup do školy

Mgr. Marie Těthalová, 7.6.2017

Podle psycholožky Lenky Šulové dítě primárně vychovává jeho rodina. Instituce, které rodině pomohou nebo kompenzují rodinu nefunkční, jsou podle ní jistou nadhodnotou, ale v procesu socializace jsou pro dítě klíčovými osobami jeho rodiče.

Celý článek

Mé dítě není hvězda

Marie Těthalová, 7.6.2017

Každý nemůže být „jednička“ a vynikat mezi ostatními. Pokud se ale dítě cítí mezi spolužáky jako „páté kolo u vozu“, je smutné, protože ho ostatní neberou, a školka nebo škola je pro něj proto jen utrpení, není to v pořádku.

Celý článek

Aby léto nebolelo

PhDr. Helena Chvátalová, 7.6.2017

„Kam nechodí slunce, tam chodí lékař,“ říkávali naši prarodiče, kteří jako děti zažívali běhání naboso téměř bez oblečení, bez jakýchkoli krémů s ochranným faktorem, které v jejich dětství a mládí ani neexistovaly, a na konci prázdnin byli opálení „jak ašanti“. V současné době však lékaři před slunečními paprsky stále více varují…

Celý článek

Školní zahrada jako prostor pro vzdělávání

Mgr. Marie Těthalová, 7.6.2017

Naprostá většina mateřských škol má svou zahradu, a mnohé ze školních zahrad se z místa, které slouží k „vyřádění“ dětí po společné činnosti, stává prostorem pro vzdělávání, hru, sport a samozřejmě také trochu toho divočení.

Celý článek

Sluníčko

7.6.2017

Potřebujeme díl z větší lepenkové krabice, bílý kreslicí karton, temperové barvy, misku na vodu, štětec, plastovou desku, váleček na barvy, nůžky, zbytky látek, černou tuš, špejle, nůž na vyřezání sluníčka z lepenkové krabice, kousek provázku, barevné papíry. Na větší díl lepenkové krabice (asi 100 × 100 cm) tupujeme štětcem temperové barvy do tvaru kruhu, tedy štětcem namočeným do temperových barev poťukáváme po lepence. Používáme žlutou, červenou a oranžovou barvu. Bílý kreslicí karton kolorujeme válečkem na barvy takto: temperové barvy vymáčkneme na plastovou desku, barvu dobře rozválíme a válečkem přejíždíme po bílém kartonu. Po zaschnutí z něj vystřihneme jednotlivé „paprsky“ sluníčka. Kolem „hlavy“ nalepíme „paprsky“ vystřižené z kartonu kolorovaného válečkem. Některé dozdobíme kresbou tuší, některé nalepením kousků látek, které dekorujeme černou tuší a špejlí, některé ponecháme bez ozdobení. Obličej vytvoříme dolepením z barevných papírů, bílého kartonu a kousků látek. Oči dokreslíme černou tuší. Kontury sluníčka zvýrazníme obtažením oranžovou a žlutou temperovou barvou a pak ho vyřežeme z lepenky. Na vrchním okraji protáhneme provázek a sluníčko pověsíme na zeď.

Celý článek

Letní šátek…

7.6.2017

… provázkovou batikou

Celý článek

1 2 
6666