5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

6/2009

Knížka je můj kamarád

Marie Těthalová, 12.6.2009

I v dnešní době internetu a dalších médií, která nám zprostředkovávají informace a zábavu, zůstává kniha a čtenářství silným fenoménem. Možná si ani neumíme představit, že by ze světa zmizely klasické, papírové knihy. Knihovnička ostatně nechybí ani v žádné mateřské školce.

Celý článek

Každý z nás se musí dobře starat o svou duši

Marie Těthalová, 10.6.2009

S problémem můžeme udělat ledacos. Smeteme ho ze stolu, strčíme před ním hlavu do písku, ale také se mu můžeme postavit tváří v tvář. O tom, jak se vypořádat s každodenními starostmi a přitom si zachovat zdravý rozum, jsme si povídali s psychoterapeutkou Markétou Kačerovou.

Celý článek

Informatorium 3-8 č.6/2009

Marie Těthalová, 10.6.2009

Předprázdninové vydání časopisu Informatorium 3-8 nabízí rozhovor s psychoterapeutkou Markétou Kačerovou; tématem je odpočinek, relaxace, péče o sebe samého. Jestli se těšíte, že si v létě přečtete nějakou pěknou knížku, určitě vás osloví článek Knížka je můj kamarád. A pokud rádi cestujete, můžete najít inspiraci v neuvěřitelném osudu českého lékaře Emila Holuba. Poslední dny školního roku si s dětmi můžete zpříjemnit vyráběním nebo pohádkovým hraním a nezapomněli jsme ani na legislativu a knižní tipy. Pěkné léto!

Celý článek

763.jpg

S odvahou do nitra Afriky

Marie Těthalová, 10.6.2009

Černý kontinent lákal a stále láká spousty cestovatelů, objevitelů i výzkumníků. Patřil k nim i český lékař Emil Holub, který Africe doslova daroval své srdce. Velký milovník přírody a zapálený dobrodruh věděl už odmala, co je jeho životním cílem.

Celý článek

Odpovídáme na vaše dotazy

Helena Müllerová, 10.6.2009

Bezpečnostní předpisy

Celý článek

Pojď sem, míčku, pojď si hrát

Alena Kutílková, 10.6.2009

Je ráno, sluníčko otevřelo svá ospalá očka, narovnalo paprsky, vyhouplo se na oblohu a rozhlédlo se do všech stran. Svůj nejdelší paprsek poslalo do okénka s květinovou záclonou, za kterým byl dětský pokojík.

Celý článek

Jak bydlí indiáni? A jak Eskymáci?

Jitka Horová, 10.6.2009

Předprázdninové vyrábění uvedeme společným povídáním o tom, jak kdo bydlí. Jak bydlí domorodci v rovníkové Africe? Jak kočovní pastevci v Mongolsku a jak Eskymáci v polárních krajích?

Celý článek

Pohodoví rodiče – pohodové děti

Marie Těthalová, 10.6.2009

I když děti mají své vývojové úkoly „naprogramované“, zakódované v genech, nemůžeme je nechat, aby „rostly jako dříví v lese“. Potřebují naši pozornost, péči a samozřejmě lásku.

Celý článek

Jak bydlí indiáni? A jak Eskymáci?

Jitka Horová, 10.6.2009

Předprázdninové vyrábění uvedeme společným povídáním o tom, jak kdo bydlí. Jak bydlí domorodci v rovníkové Africe? Jak kočovní pastevci v Mongolsku a jak Eskymáci v polárních krajích?

Celý článek

Pojď sem, míčku, pojď si hrát

Alena Kutílková, 10.6.2009

Je ráno, sluníčko otevřelo svá ospalá očka, narovnalo paprsky, vyhouplo se na oblohu a rozhlédlo se do všech stran. Svůj nejdelší paprsek poslalo do okénka s květinovou záclonou, za kterým byl dětský pokojík.

Celý článek

Jak se chovat na silnici?

Jitka Čerstvá, 10.6.2009

Dopravní projekt Barevný semafor byl hlavní náplní dubnové činnosti naší mateřské školy. Děti se učily jednak poznávat dopravní prostředky, ale hlavně orientovat se bezpečně v dopravním ruchu, poznat základní dopravní značky, barvy semaforu a dbát na svou bezpečnost při chování na silnici. V rámci projektu mateřskou školu navštívili policisté, kteří pro nás připravili dvě přednášky o bezpečnosti, správné cyklistické výbavě, připravili pro děti zajímavé soutěže s odměnami. Děti si také prohlédly policejní automobily, největším zážitkem byla ale ukázka výcviku policejního psa Zanuse na školní zahradě. Předvedl dětem, jak umí poslouchat, ale také zadržet zloděje. Společnou akcí rodičů a dětí v rámci projektu byl pak cyklistický výlet podél řeky Moravy. Téměř 50 cyklistů se vydalo cyklostezkou do Kostelan a přes Kunovský les a občerstvení v hospůdce Pod kaštany zpět k mateřské škole. Ti nejmenší účastníci se vezli na sedačkách maminek či tatínků, ti zdatnější zvládli deset kilometrů sami. Všichni účastníci pak obdrželi veselé pamětní listy. Děti také navštívily v rámci projektu letiště v Kunovicích, Muzeum letadel, projely se vláčkem i autobusem. Vyvrcholením projektu pak bylo „Koloběžkování“ na sportovním hřišti, kde děti předvedly své schopnosti a dovednosti při jízdě zručnosti, rychlosti a obratnosti na koloběžkách a své znalosti ukázaly při určování dopravních značek a správném poskládání barev semaforu. Všechny si pak právem zasloužily krásné diplomy, drobné odměny i nějakou tu sladkost. Různé projekty v naší mateřské škole pořádáme často, ale na společný cyklovýlet jsme si troufl i poprvé a určitě ne naposled, děti byly nadšené a rodiče pochopitelně s nimi.

Celý článek

Panenka z Namibie

Alena Freyová, 10.6.2009

Naše mateřská škola se zapojila do unikátního projektu Člověka v tísni, největší neziskové organizace v České republice. Tato organizace si vytkla za cíl pomáhat dětem a dospělým po celém světě prostřednictvím řady programů rozvojové a humanitární pomoci. Jedním z nich je také projekt v Namibii, kde zřizuje chráněné dílny a tak dává zaměstnání a tím i trvalý příjem místním lidem. Vznikají zde tašky, šperky, ale také například panenky s tradičními africkými vzory. Jednu z nich zakoupila také naše MŠ z finančních prostředků získaných sběrem pomerančové a citronové kůry. Naše děti tak vedeme k poznávání odlišných kultur a rozvíjení multikulturního pohledu na svět. Hra s černou panenkou je pro děti stejně zábavná jako s těmi, na něž jsme zvyklí u nás. Panenka z Namibie nás učí, že odlišné způsoby života nejsou bariérou mezi námi.

Celý článek

Lodí kolem svět a

Jana Ulrichová, 10.6.2009

Každoročně s našimi nejstaršími dětmi jezdíme na týdenní výlet do rekreačního zařízení ve Šlovicích u řeky Berounky. Tato oblast nabízí spoustu aktivit pro trávení času v lese, u řeky či na louce. Každý výlet má podobu projektu, který motivuje děti pro každodenní činnosti. Třináctá výprava nesla název „Lodí kolem světa“. První den se děti seznámily s chatou, jejím okolím a především s námořníkem a jeho mapou země Tramtárie, znázorňující okolní ostrovy a zátoky. Z dětí se tak rázem stali plavčíci, kteří každý den „vyplouvali“ z Tramtárie za dobrodružstvím. Před výpravou bylo nutné, aby si plavčíci vyrobili každý svůj dalekohled. Navštívili společně ostrov Pestropéráků, kde jeho obyvatelům upletli proutěné klícky (klícky z pedigu a ptáček z keramiky). V Krokodýlí zátoce našli „opravdové“ krokodýlí zuby, jimiž se ozdobili. Další den je šipky dovedly až do země Chapadlové. Zde našli spoustu neznámých rostlin, ty si uchovali na památku (paletky z přírodnin). V zemi Mokrých ploutví za nočního šera hledali a našli poklad. Celý den pak společně strávili na Ostrově divokých koček u Žraločí zátoky (celodenní výlet ke Skryjskému mostu). Na konci týdne byli za odvahu všichni pasováni z plavčíků na kapitány, u této slavnostní příležitosti si společně na rozloučenou zatančili. Domů si pak kromě „pokladů“ odváželi i spoustu nezapomenutelných zážitků.

Celý článek

Učitel – umělec

Mgr. Pavla Petrů-Kicková, 10.6.2009

Každý tvůrčí člověk si nejvíce cení nápadu, který může umělecky zpracovat. Umělec bez nápadu je jako země bez vody. Jedině z nápadů vznikají romány, sochy nebo obrazy. Samozřejmě je důležité zpracování i řemeslná zručnost. Spisovatel, sochař nebo malíř zpracují svůj nápad v jedno umělecké dílo, a pokud nedostane nový nápad, může se dostavit umělecká krize. Kolik takových děl vytvoří i velmi produktivní umělec za život? Deset, dvacet, či více? To znamená jeden umělecky ztvárněný nápad za čtyři nebo sedm let? Učitel každou hodinu předkládá dětem poznatky, které jim má podat pokud možno zajímavou formou a s individuálním přístupem. Jak to zařídit, aby pětadvacet i více dětí najednou poslouchalo, vnímalo a osvojilo si vědomosti, když to navíc nepokládá za svůj zájem. Proto je učitel nucen sypat nápady z rukávu, materiálně si je zpracovat, předložit poutavou formou dětem, individuálně probrat s dětmi, které neporozumí vykládané látce napoprvé, mít připravené další nápady pro ty, kteří naopak pochopí a po zbytek času by se nudili. Následně zkontrolovat a ohodnotit výsledky práce dětí a tím i své. Další, ne úplně jednoduchou prací učitele je nést na trh svou divadelní kůži. Každý den je přehlídkou vystoupení učitelů před publikem dětí a to je velmi kritické až nemilosrdné. Hodnotí vzhled, postoje, gesta, mimiku, řeč, způsob komunikace, slovník a náladu pedagoga a sleduje jeho reakce. A že je to publikum pozorné, lze například ověřit při pantomimických hrách, kdy je dětem navrženo představovat své učitele. O to více je třeba ocenit pedagoga, který je schopen a ochoten pracovat před svými kolegy, nadřízenými, inspekcí či rodiči. Pozvat rodiče do školy a ukázat jim, jak tvůrčí a komunikačně náročná je kantorská práce, je podle mne tou pravou cestou, jak učitelskému povolání vrátit respekt veřejnosti. V naší mateřské škole jsme zvolili cestu rodinných dílen, ve kterých s dětmi za přítomnosti rodičů i prarodičů zpíváme, cvičíme, tancujeme, hrajeme hry a vyrábíme drobné dárky. Zpětnou vazbou, že naši práci rodiče oceňují a uznávají, jsou otázky a konstatování typu: „A vy mu rozumíte?“ „On vás ten náš kluk poslouchá.“ „Jak to, že tady si všechno dělá sama a doma to tak nefunguje?“ „To umí tolik básniček?“

Celý článek

Odpovídáme na vaše dotazy

Mgr. Helena Müllerová, 10.6.2009

Bezpečnostní předpisy

Celý článek

Odrážedla na zahradách mateřských škol

10.6.2009

Všichni jsme se jednou u??ili jezdit na kole, ale ješt?? nikdy to nebylo pro d??ti tak snadné. Na odrážedle First BIKE ??ili prvním kole bez pedál?? se již dvouleté d??ti nau??í držet rovnováhu. Úpln?? samy, bez vaší pomoci ??i dokonce kibicování. Nejd??íve na n??j nasednou a odrážejí se. P??itom mají neustálý kontakt nožkami se zemí. Postupn?? získávají v??tší a v??tší jistotu a za??nou se vozit s nožkami ve vzduchu. Jsou na sebe ohromn?? pyšné a hned odmali??ka si vytvo??í kladný vztah ke kolu. Pozd??ji p??ejdou na šlapací kolo, které však v tomto v??ku ješt?? nezvládnou ušlapat ani s ním manipulovat. Odrážedlo First BIKE je lehou??ké, malý cyklista si jej sám zvedne ze zem??, nasedne na n??j nebo si jej kousek poponese. Andrea Balharová ze spole??nosti First Bike, která je výhradním dovozcem t??chto n??meckých odrážedel do ??eské a Slovenské republiky, ??íká: „Naší dce??i jsme odrážedlo po??ídili v dob??, kdy nem??la na ??em jezdit – vyrostla z klasické odrážecí motorky, ale na šlapací kolo byla ješt?? moc malá. Není nijak pohybov?? výjime??ná, ale již na druhé procházce se sama nau??ila držet rovnováhu.“ Odrážedla v sou??asné dob?? vytla??ují d??tská kola s postranními kole??ky, která jsou nebezpe??ná a dít?? nijak neposouvají ve vývoji. Na odrážedlech d??ti zábavnou formou rozvíjejí své motorické schopnosti, u??í se orientaci v prostoru a odhadu vzdálenosti. „V naší školce rozvíjíme u d??tí samostatnost a sebed??v??ru. Odrážedla First BIKE do prost??edí naší školní zahrady ideáln?? zapadla. Krom?? toho, že jsou další možnou pohybovou aktivitou, d??ti se na nich p??irozen?? u??í n????emu novému“, popisuje Kate??ina Be??ková, zakladatelka a výkonná ??editelka International Montessori School of Prague. Odrážedlo First BIKE navrhl n??mecký designér Ralf Coerschulte, a to pro své vlastní d??ti. Postupn?? jej vylepšoval, p??idával další technické a bezpe??nostní vychytávky, až jej dovedl tém???? k dokonalosti. First BIKE je prvním odrážedlem u nás, které nese zna??ku Bezpe??né hra??ky. Ud??lil mu ji nezávislý zlínský Institut pro testování a certi?? kaci. „Tato odrážedla jsou prakticky bezúdržbová, nijak se o n?? nestaráme. Jezdí na nich r??zn?? staré d??ti, ale výšku sedla upravíme p??ímo na h??išti velice snadno, nepot??ebujeme k tomu žádné ná??adí,“ dodává Kate??ina Be??ková. Mnohem více o typech, barvách a veselých dopl??cích First BIKE najdete na www.?? rstbike.cz, doporu??ujeme sekci VIDEA.

Celý článek

Pohodoví rodiče – pohodové děti

Mgr. Marie Těthalová, 10.6.2009

Celý článek

Honzíkova cesta Evropou

Jana Černochová, 10.6.2009

Angličtina je první cizí jazyk, se kterým se naše děti setkávají již v předškolním věku. Napadlo nás ale někdy, jestli děti ví, kde se mluví anglicky, ve které zemi by si mohly anglicky říct třeba o zmrzlinu? Nebo proč se učí právě takový jazyk, když ani netuší, odkud pochází? Příležitost představit Velkou Británii formou pro děti nejbližší se nám naskytla při vyhlášení výtvarné soutěže „Honzíkova cesta Evropou“. Pro děti jsem připravila panely s mapou a fotografi emi známých a populárních anglických postav i postaviček z filmů a seriálů, které okamžitě poznaly, a textem s obrázky pro vytvoření představy, jak odlišná a zajímavá země to je. Děti zajímalo, proč tam není prezident, proč tam často prší, jak chutnají jejich moučníky a kde bydlí královna, jak je možné, že tam jezdí tak krásné červené autobusy a u nás ne. Paní učitelka, která s dětmi každé úterý pracuje, s nimi pročetla celý text i v angličtině a děti anglicky pojmenovávaly, co viděly na obrázcích. Vybrat náměty na výtvarné práce bylo snadné – královna na procházce, fiktivní jízda dvojposchoďovým autobusem do Londýna…, až jednou budou velcí a budou cestovat. Seznámení se zemí, jejíž jazyk se u nás děti učí, je výborný nápad. Vždyť i ten anglický text jejich písničky, kterou si zpívají: „London Bridge is falling down, falling down, falling down, London Bridge is falling down, my fair lady…“ zní teď nějak přesvědčivěji.

Celý článek

1 2 3 
6666