5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > On-line archiv článků > Seznam vydání

Seznam vydání

Informatorium

9/2009

Všichni potřebujeme mít kontakt s přírodou

Mgr. Marie Těthalová, 11.11.2009

Výchova k ohleduplnosti vůči přírodě, její poznávání, chápání i respektování, to vše bylo tématem rozhovoru s Kateřinou Jančaříkovou. Povídali jsme si nejen o tom, proč děti vést ke vztahu k přírodě, ale i o její motivaci k této práci.

Celý článek

Pusťme děti do přírody!

Mgr. Marie Těthalová, 11.11.2009

O tom, že by děti měly trávit co nejvíc času venku, asi nikdo moc nepochybuje. Podle zakladatelů lesních školek, které najdeme i v Čechách, se pobyt venku nemusí omezit jen na vycházky, ale děti se mohou v přírodě učit, společně tvořit, poznávat spoustu zajímavých věcí…

Celý článek

Dítě ve střídavé péči rodičů

PhDr. Daniela Kramulová, 11.11.2009

Dětí, které se po rozvodu rodičů dostávají do střídavé péče, v posledních letech zvolna přibývá. I učitelky v mateřských školách už mají první zkušenosti s dětmi, které jeden týden bydlí u maminky, druhý týden u tatínka – a otevřeně bychom si měli přiznat, že pro školku to může být situace v mnohém náročnější.

Celý článek

Saunou proti nemocem

Mgr. Marie Těthalová, 11.11.2009

Období plískanic provázejí časté respirační infekce. Rýma a kašel dokážou pořádně znepříjemnit život. Proto všichni hledáme možnosti, jak podpořit svou imunitu, aby nás nemoci tolik netrápily.

Celý článek

Dvacet let od studentské revoluce

Mgr. Marie Těthalová, 11.11.2009

Rok 1989 začal Palachovým týdnem, pokračoval masovým exodem východních Němců přes Prahu do svobodného západního Německa a skončil sametovou revolucí a zvolením bývalého disidenta Václava Havla prvním prezidentem demokratického Československa.

Celý článek

Těšíme se na zimu

Jitka Horová, 11.11.2009

Jak vypadá nebe v zimě? Jak vypadá moře v zimě? Jaká je zimní krajina a zimní řeka? Po nebi plují těžké mraky plné sněhových vloček. Severní moře zdobí ledové kry, krajinu pokryly bělostné závěje a do chladné řeky se snášejí sněhové vločky.

Celý článek

Odpovídáme na vaše dotazy

Mgr. Helena Müllerová, 11.11.2009

Co je školní úraz?

Celý článek

Pevné objetí

Jana Pokorná, 11.11.2009

Nikdo nepochybuje o tom, že dětem je třeba dávat najevo svou lásku a že je máme přijímat takové, jaké jsou.

Celý článek

Hrajeme si s padákem

Mgr. Marie Těthalová, 11.11.2009

Dobrých nápadů není nikdy dost.

Celý článek

Putování za martinským světlem

Šárka Pražáková, 11.11.2009

Ve druhém listopadovém týdnu uspořádala MŠ Jahodnice pro rodiče s dětmi akci s názvem „putování za martinským světlem“. Pro děti předškolního věku byla vyhlášena soutěž o nejhezčí výkres, tématem byl svatý Martin na bílém koni. Rodiče všech dětí měli možnost hlasovat pro nejzdařilejší práci. Paní učitelky spolu s dětmi vyzdobily školní zahradu vyrobenými pracemi na téma světlo a zima. Zimní víly a sněhové vločky navodily atmosféru nadcházející zimy a barevné papírové lampionky rozzářily celou zahradu. Nakonec k nám přijel svatý Martin na bílém koni. Pověděl nám, proč přijel, a vyzval všechny děti „rytíře“ k plnění úkolů. Dětští rytíři plnili úkoly na čtyřech stanovištích rozmístěných na zahrádce mateřské školy. Za jízdu na koni, hod podkovou, souboj na lavičce a vystřižení papírové vločky získali žetony, které při odchodu z mateřské školy vyměnili za martinské světýlko. Rodiče s dětmi si rozsvítili lampionky a vydali se na večerní procházku po Jahodnici. K dobré pohodě a uvolněné náladě přispěl také stánek s občerstvením, který nám zajistily paní kuchařky z naší školky.

Celý článek

Pevné objetí

Jana Pokorná, 11.11.2009

Celý článek

Hrajeme si s padákem

Mgr. Marie Těthalová, 11.11.2009

Celý článek

Odpovídáme na vaše dotazy

Mgr. Helena Müllerová, 11.11.2009

Pracovní oděv učitelky MŠ

Celý článek

Když mají draci premiéru

Eva Gardošová, 11.11.2009

První podzimní dny se určitě snaží potěšit slunečným počasím děti i dospělé. Možnosti vyjít si na procházku, projet se na kole nebo prohánět míč na hřišti využívá každý, kdo nerad za dlouhých zimních večerů sedí doma za pecí. To byste nevěřili, s jakou chutí si vyletí do oblak i draci. Premiérový let letošního podzimu byl přímo ukázkový. Dokonalé podmínky pro pouštění draků přilákaly na louku za rybníkem Komora spoustu rodičů a dětí z MŠ Hastrmánek. To byla panečku přehlídka. Do oblak vyletělo takové množství draků i dráčků, že jsme často ztráceli přehled, kdo ke komu dole na zemi patří. Drakům to ale očividně nevadilo. Přátelsky spolu rozmlouvali, kamarádili se na obloze letními dotyky a někteří staří známí z loňska se tak objímali, že se do sebe zamotali. Bohužel se někdy i poranili či se jim utrhl provázek a odlétali do dálky. Děti s napětím sledovaly dračí hrátky, pomáhaly rodičům rozmotat provázky a poslat svoje papírové kamarády zpátky na oblohu. Co dodat? Připravili jsme pro rodiče a děti z MŠ Hastrmánek tolik zajímavých a společných akcí, že ani v zimě určitě nebudeme sedět za pecí.

Celý článek

Mikulášská bez slziček

11.11.2009

Každým rokem, když do školky přišel čert a Mikuláš, se stalo, že několik dětí plakalo a čerta se bálo. Loni ale bylo všechno jinak. Mikulášský týden začal už v pondělí. Třída nejstarších dětí – Berušek – byla vyzdobená jako peklo. Děti třídu připravily spolu s učitelkami už předešlý týden. Všude visely červené, žluté a černé fábory a obrázky čertíků. Tunel hlídal čert v životní velikosti, v hrnci se vařily ryby, čerti hráli pexeso, pojídali kyselé zelí a šklebili se. Tančili v rytmu čertovské hudby a hráli kuželky. Malé děti – Koťata – si spolu s učitelkami udělaly ve třídě „nebe“. Stoupaly po nebeském žebříku a zvonily na zvoneček, hrály na nebeskou zvonkohru, pojídaly andělské oplatky, třída byla vyzdobená andílky a mráčky, fáborky byly světle modré a bílé. V logopedické třídě Myšek bylo zimní království. Chaloupka zapadlá sněhem, rampouchy, zimní hry. Každý den strávily děti v jiné třídě, aby si užily nebe, pekla i království zimy. Vyvrcholením byl čtvrtek, kdy všechny děti přišly v maskách, které jim připravily maminky. Berušky přišly jako čerti, Koťátka jako andílci a Myšky jako sněhové princezny a princové. Byli úžasní… Při

Celý článek

Čertovské rojení

11.11.2009

Začátkem loňského prosince se otevřela pekelná brána do naší školky, aby se mohli bavit a tančit všichni malí i velcí čerti ze širokého okolí. K zábavě hrálo trio pana Kolaříka, jedl se čertovský gulášek, buchty od čertovy babičky a u Luciferova ohně se podávalo pekelné pití na zahřátí. Všude kolem poskakovali čerti a čertice, kteří si s dětmi zazpívali a zatančili. Soutěžilo se také v házení bramborou do ošatky, otáčení polínek a v tanci. Poté již přišla na řadu nadílka od samotného Mikuláše, anděla a čerta. Všechny děti byly po celý rok hodné, a tak dostaly balíček plný sladkostí. Se spokojeným úsměvem na tváři se všichni rozloučili u čarokrásného ohňostroje. Děkujeme všem 162 čertům a čerticím, které nás poctili svou návštěvou, a za rok se těšíme na „čertovskou shledanou“.

Celý článek

Za zvířátky letem, světem

Jitka Hornerová, 11.11.2009

Celým uplynulým školním rokem nás provázel projekt „Za zvířátky letem, světem“, který podpořilo MŠMT ČR. Cílem projektu bylo přiblížit dětem život zvířat nejen metodickými materiály, ale především formou pozorování a prožitkovým učením, nabídnout dětem návštěvy a exkurze do prostředí, ve kterém žijí domácí, volně žijící či exotická zvířata. Můžete namítnout, že něco takového děláte taky, ale pro naši mateřskou školu, která se nachází uprostřed sídliště, v jejímž okolí nejsou lesy, louky či obory se zvířaty, to byl nelehký úkol. A tak jsme oslovili drobné chovatele z řad rodičů a prarodičů. Měli jsme příležitost pozorovat slepice i s malými kuřátky, pohladit a pochovat si králíčky. Navštívili jsme přírodovědný koutek v DDM, kde jsme se seznámili s krajtou, leguánem či právě narozenými myškami. Během zimy jsme se starali o ptáčky, kteří přilétali k našim krmítkům. A protože víme, že zvířátkům musíme i pomáhat, rozhodli jsme se podpořit nedaleký psí útulek. Za peníze získané sběrem plastových víček jsme zakoupili krmení a dobroty pro pejsky. Děti se dozvěděly něco o osudech opuštěných pejsků, mohly nabídnout pejskům laskominu a pomazlit se se štěňátky. Naší poslední návštěvou byly lesy v Krušných horách, kde jsme byli na škole v přírodě. Lesních zvířátek jsme sice moc neviděli, ale mohli jsme se zaposlouchat do zpěvu ptáků, ťukání datla, hlasu kukačky či obyčejného cvrkotu lučních kobylek. Třešničkou na dortu pro nás byla návštěva 350 oveček, které jsme mohli nakrmit a pohladit, a dokonce jsme mohli i ochutnat právě nadojené mléko. Vůbec nám nevadilo, že začalo mrholit, a s úžasem jsme sledovali práci bači a jeho ovčáckých psů. Věříme, že projekt dětem přinesl nové zážitky a informace.

Celý článek

Dvě veverky v jednom les e

Alena Kutílková, 11.11.2009

V lese stojí jeden strom vedle druhého, celý svůj dlouhý život na stále stejném místě. Mezi nimi je vysoká borovice s pokroucenými větvemi. Vidí široko daleko a o všem moc ráda vypráví. Dnes poví svůj příběh vám.

Celý článek

Mikulášská trojice u módního návrháře

Markéta Lukáčová, 11.11.2009

Co člověk, to jiný vkus, jiné oblíbené barvy, jiné vzory. Jednoduché postavičky Mikuláše, anděla a čerta lze tentokrát využít ke hře na oděvní salon a dětem dát prostor zkusit si navrhnout různé převleky pro tuto klasickou trojici.

Celý článek

Globální výchova

Jana Šmydkeová, 11.11.2009

Globální rozvojové vzdělávání (GRV) je poměrně nový přístup, který v sobě zahrnuje mnoho dalších podoblastí. Využívanými metodami i tématy má blízko k interkulturnímu vzdělávání, environmentální výchově, výchově k lidským právům, výchově k občanství apod. Po svém zrodu bylo GRV doménou vysokých a středních škol. Postupně se do něj začaly zapojovat i školy základní. Dnes se z úst mnoha odborníků ozývají názory, že s GRV by se mělo začínat již na úrovni MŠ. V souladu s věkem i mentální vyspělostí dětí by tato výchova měla být založena na bázi her a pohádek a na seznámení se s odlišnými kulturami a životními podmínkami. Zároveň se rozvíjejí základní dovednosti a schopnosti přiměřené věku dětí (rozvoj motoriky, jemné motoriky, smyslového vnímání, matematického a logického myšlení…). Prostřednictvím komplexního přístupu se děti učí odpovědnosti za sebe i za svět, v němž žijí. Vzbuzuje se v nich zájem o aktivní řešení místních, regionálních, národních i nadnárodních problémů a můžeme jim ukázat důležitost respektování odlišných názorů a pohledů na svět. Děti se také seznamují s příčinami a důsledky nejdůležitějších globálních problémů. Lze jim též objasnit těžké životní podmínky lidí žijících v rozvojových zemích, stejně tak i příčiny a důsledky této situace a vysvětlit, proč a jakým způsobem se uskutečňuje rozvojová spolupráce, to vše pochopitelně přístupnou formou. Naše MŠ se do koncepce rozvojového vzdělávání zapojila v průběhu loňského školního roku prostřednictvím humanitární organizace ADRA a jejího projektu PRVák. Do naší MŠ docházela lektorka GRV, s kterou se děti vydávaly na zajímavé „výlety“ do rozvojových zemí po celém světě. Na pozadí životních příběhů konkrétních dětí ze zemí třetího světa se seznámily s nejožehavějšími globálními problémy současnosti. To vše metodou prožitkového učení. Díky využití různorodých aktivit, bohatého obrazového materiálu, netradičních pomůcek i nádechu exotiky si tyto lekce u dětí rychle získaly velkou oblibu. Osobně svého rozhodnutí zapojit naši MŠ do tohoto projektu rozhodně nelituji. Přes počáteční obavy z náročnosti tématu jsem byla mile překvapena, jak moc děti tato problematika zaujala a kolik si toho byly schopné z lekcí odnést. Za sebe mohu říci – nebojte se nových a netradičních témat.

Celý článek

1 2 
6666