5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Autoevaluace v mateřské škole

Autoevaluace v mateřské škole

Autor: Marie Těthalová | Datum: 7.11.2012 | Vydání: 9/2012

Ohlédnutí za svým výchovně-vzdělávacím působením, zhodnocení své práce, rekapitulace toho, co se zvládlo a co ne. To všechno patří k autoevaluaci, a k tomu mnoho dalších procesů. Vysokoškolská pedagožka a bývalá ředitelka mateřské školy Zora Syslová ve své knize provádí předškolní pedagogy všemi dílčími postupy, které patří k autoevaluaci.

Autoevaluace v mateřské škole

V úvodu vysvětluje, proč je autoevaluace důležitá a co může školám přinést. Pokud se provádí poctivě, ne jen formálně, „pro inspekci“, může vést ke zkvalitnění pedagogického působení. Zaměřuje se na podmínky ke vzdělávání, které jsou dány Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a dalšími předpisy, na průběh a výsledky vzdělávání, klima ve škole a spolupráci s rodiči, vedení a řízení školy a v neposlední řadě na hospodaření s finančními a materiálními prostředky. Syslová všechny oblasti, jichž se autoevaluace týká, podrobně rozebírá a vysvětluje, na co je potřeba se zaměřit. Vysvětluje také, že je potřeba stanovovat si měřitelné a konkrétní cíle. Ukazatelem kvality nemůže být pouze spokojenost dětí, i když ta je také velmi důležitá. Učitel ale musí vědět, proč se rozhodl pro určité postupy a vzdělávací nabídku, co jimi sleduje a co by jeho práce měla dětem přinést. Měl by také umět poznat, proč se mu práce nevydařila, analyzovat jednotlivé kroky a najít případná slabá místa svého výchovně-vzdělávacího působení. Všichni občas upadneme do zajetí „provozní slepoty“ a zodpovědně prováděná autoevaluace nám může pomoci odhalit slabá, ale i silná místa své práce. Zora Syslová ve své knize učitelům nabízí i různé nástroje, které mohou použít. Jsou to ukázky dotazníků a manuálů, které mohou pedagogy i vedení škol inspirovat k tvorbě vlastních nástrojů. Přidává i postřehy z praxe, příklady vhodného vedení porad, které může učitelky dovést k tomu, že si samy uvědomí, kde dělají chybu a co by ve svých postupech měly změnit.

I když by se z názvu knihy mohlo zdát, že jde o teoretickou publikaci, opak je pravdou. Zora Syslová připravila přehledného a praktického průvodce procesem, který je pro školu, jež chce s dětmi pracovat co nejlépe, nepostradatelný. Věřím, že si najde místo v každé mateřské škole, a myslím si také, že učitelky, kterým záleží na výsledku jejich práce – a těch je podle mého názoru naprostá většina –, při čtení knihy pochopí, že většinu postupů doporučovaných Zorou Syslovou už dávno znají a intuitivně používají.

Zora Syslová

Praha, Portál 2012

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 9/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!