5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Mateřská školka v lese

Mateřská školka v lese

Autor: Marie Těthalová | Datum: 9.3.2011 | Vydání: 3/2011

Místo židliček kmeny a pařezy, místo hraček klacky, listy a někdy i bláto. Může v takovém prostředí pracovat mateřská školka? Jistěže ano. Důležité schopnosti a dovednosti lze podle pedagogů z první české lesní školky rozvíjet i v terénu.

Mateřská školka v lese

Práce lesní školky pochopitelně nespočívá v tom, že se děti „vypustí“ do lesa nebo na louku. I „lesní učitelé“ musejí o své práci přemýšlet a plánovat ji. Navíc mají možnost inspirovat se v lesních školkách v zahraničí. Mgr. Magdalena Kapuciánová, ředitelka mateřské školy Semínko, která se nachází v prostorách pražského Toulcova dvora a k níž patří také lesní školka Lesníček, říká, že snaha o založení lesní školky od začátku provází její pedagogické působení.

„Když byly moje děti malé, pracovala jsem v mateřském centru Mateřídouška. Už tam jsme se snažili chodit s dětmi hodně ven. Pak se založila mateřská školka Semínko, kde byl program od začátku postavený na tom, aby děti byly co nejvíce venku. Snažili jsme se ukázat, že děti mohou prožít většinu času venku a že i tak budou dobře připravené pro život. I venku mohou získat kompetence, které budou potřebovat k dalšímu životu. Není potřeba vázat se při získávání potřebných kompetencí na nějaké místnosti. Ke snaze o založení lesní školky nás vedl mimo jiné velký převis dětí – každoročně odmítáme kolem tří set zájemců o umístění. Nemůžeme otevřít další třídu ‚pod střechou‘, protože pro ni nemáme prostory, takže jsme nejprve chtěli založit dětský dopolední klub. S plány otevření lesní mateřské školy jsme obeznamovali úředníky z ministerstev. Vysvětlovali jsme, jak bude probíhat provoz. Při několika setkáních mezirezortní skupiny nazvané ‚Pro kontakt dětí s přírodou‘ se ukázalo, že lesní mateřské školy mohou být v dnešním nárustu počtu nepřijatých dětí do mateřských škol a plíživému odcizování se dětí přírodě pomocí. MŠMT ČR nám povolilo pokusné ověřování provozu integrované lesní mateřské školy, takže Lesníček může nést označení ‚mateřská škola‘. Zatím nemáme akreditaci, pokusné ověřování potrvá dva roky a pak uvidíme,“ vysvětlila mi Magdalena Kapuciánová, jak vznikla lesní školka.

Dodala, že činnost lesní školky Lesníček průběžně sleduje MŠMT ČR i VÚP. Na základě výsledků ověřování (resp. pokud se tato forma osvědčí) by měl být zahájen legislativní proces novelizace právních předpisů, kterou by bylo umožněno integrování LMŠ do provozu běžné mateřské školy. Do Lesníčka zatím děti docházejí jen na dva dny v týdnu a rodiče za docházku platí 2000 Kč měsíčně. Relativně vysoká částka je dána tím, že ve skupině je méně dětí a celou dobu jsou tam dva dospělí. Navíc se školka snaží vařit z biopotravin, což také ovlivňuje výši platby za stravné. Školka bohužel nemůže využívat produkty z chovu na Toulcově dvoře, protože hygienické předpisy nedovolují, aby děti například pily přímo nadojené mléko nebo aby konzumovaly vejce od slepic ze statku.

Školní den v lese

Zajímalo mě, jak vypadá činnost Lesníčka a jak probíhá celý den ve školce. „Děti se ráno sejdou na dvoře, uprostřed areálu Toulcova dvora. Přivítají se s paní učitelkou a pak společně vyrazí do lesa, cestou se pozdraví se zvířátky a dají si svačinu. Děti si nosí svačinu z domova – snažíme se rodiče vést k tomu, aby děti měly zdravé svačinky,“ říká Magdalena Kapuciánová. Měla jsem možnost vidět, co si dětí nosí k svačině, a ve většině případů jsou to obložené chleby; je to určitě praktičtější než nějaké lupínky a křupínky, navíc dětem venku opravdu vyhládne a chleba je dobře zasytí. Děti si také většinou nosí nějaké ovoce nebo zeleninu, třeba mrkev.

„Po svačině děti vyrážejí do přírody, buď lezou po svahu, hrají si s lanem, věnují se výtvarným činnostem, nebo vyrážejí někam dál – za bažanty nebo k rybníku. Po dopoledni stráveném venku se děti vracejí na oběd k nám do školky a pak jdou domů,“ popisuje „v kostce“ denní program Magdalena Kapuciánová. Neodpustila jsem si jeden zvědavý dotaz – kam děti v lesní školce chodí na záchod. „Děti z Lesníčka nechodí moc daleko, zatím jsou docela malé, s prostory i se sebou se seznamují a moc toho neujdou. I pro tento případ jsou s nimi pokaždé dva pedagogové, takže je v případě potřeby možné vrátit se s dítětem do areálu školky Semínko. Když se vyjde někam dál na výlet, tak si dojdou v přírodě, jako při výletě. Učitelka má s sebou v kárce lopatku, takže pokud je potřeba, může vše v přírodě začistit a zahrabat. Mají s sebou vlhčené ubrousky, takže se mohou bez problémů utřít. Ruce si umývají vodou, kterou mají na kárce v lahvích, a pokud mají ruce hodně špinavé, mohou se očistit zase pomocí vlhčených ubrousků,“ vysvětlila mi ředitelka školek Semínko a ­Lesníček.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!