5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Učitelka musí o své práci i o dětech přemýšlet

Učitelka musí o své práci i o dětech přemýšlet

Autor: Marie Těthalová | Datum: 10.11.2010 | Vydání: 9/2010

Práce učitelky v mateřské škole není jen hra a zábava s dětmi. Děti se ve školce učí pravidla chování, soužití s druhými a poznávají i samy sebe a své schopnosti. S Lenkou Krejčovou jsme si povídali o práci předškolních pedagogů z pohledu dětské psychologie.

Učitelka musí o své práci i o dětech přemýšlet

Co by měla učitelka mateřské školy vědět o psychice a vývoji předškolních dětí?

Myslím, že nemusí znát nějaké složité teorie a cizí jména, ale určitě by měla vědět něco o vývojových charakteristikách předškolního věku, aby rozuměla tomu, čím dítě prochází, co prožívá, co je typické pro dítě ve věku tří, čtyř, pěti let, což je v tomto vývojovém období strašně dlouhá doba. V mateřské škole dítě bývá od tří do šesti let, takže šestileté strávilo ve školce polovinu svého života. Tříleté dítě se navíc chová jinak než dítě šestileté, což musíme vzít v potaz, když přemýšlíme, jestli dát různě staré děti dohromady nebo je dělit podle věku.

Takže by určitě měla znát něco málo z vývojové psychologie. A protože každá učitelka musí komunikovat s rodiči dětí, měla by znát principy toho, jak dobře komunikovat s druhými lidmi. K dítěti patří jeho rodiče, kteří ho milují, žijí s ním a mají o ně zájem. Takže i když má učitelka pocit, že dítě něco potřebuje, nemůže to rodičům diktovat. Ke komunikaci s rodiči patří to, že je bere jako partnery. Ona i rodiče se starají o stejné dítě, a proto je třeba, aby spolupracovali.

Co si myslíte o nápadu, že by do mateřských škol chodily děti od dvou let?

To po pravdě není nic, co by tu ještě nebylo, pomalu se vracíme zpátky. Ale dřív tyhle malé děti chodily spíše do jeslí. Upřímně si moc neumím představit, že by tak malé dítě bylo v mateřské škole od rána do večera. To je náročné i pro tří-, čtyřleté dítě. Myslím si, že není nic proti ničemu, když tak malé dítě – samozřejmě pokud to zvládne – stráví několik hodin týdně v mateřské škole. Ale stejně tak může být v nějakém klubu nebo mateřském centru, která takovou péči zaštiťují. Myslím si, že dvouleté děti jsou ještě malé a jsou zvyklé být doma s rodiči.

Učitelka pracuje se skupinou dětí. Co znamená termín skupina z pohledu psychologa? Je to něco víc než jen soubor jednotlivců?

Z pohledu sociální psychologie je skupina mnohem víc než jen souhrn různých dětí. Každá sociální skupina má svoji dynamiku a lze očekávat, že se jednotlivci budou ve skupině chovat jinak, než když jsou sami. Funguje to tak i v rodině; pokud se jeden její člen někam vypraví, chová se jinak, než když jdou všichni společně. Je to přirozené.

Ve skupině se potkává spousta různých vlastností, osobnostních rysů… Také je nějak vymezeno prostředí, to, co se bude dělat, působí tam různé sociální role. I malé děti vycítí, když se od nich něco očekává, když jim dáváme najevo, jak se mají chovat. Někdy jim úplně nevědomky můžeme dát najevo, že od nich čekáme chování, které je negativní. Nebo proto, že víme, že určité dítě je živější a trochu zlobí, určitým způsobem se vůči němu chováme. A tím ho můžeme postavit do role zlobivého dítěte.

Ve skupině fungují i další principy, děti se spolu porovnávají. Není to samozřejmě tak výrazné jako v dospívání, ale i v tomhle věku děti pozorují, co dělají ty druhé, bojují o přízeň vedoucího skupiny, což je většinou učitelka. Mají tendenci na sebe upozorňovat, navzájem se od sebe učí. Skupina je pro dítě někdy přínosem a jindy může situaci komplikovat. Banální příklad – jakmile dítě začne chodit do mateřské školy, začne domů „nosit“ vulgární slova, která do té doby neznalo, a rodiče se jenom diví. Děti si mezi sebou prostě předávají nejen bacily.

Děti se ve skupině učí společně žít. Když se ve třídě něco stane, děti jsou společně smutné nebo se společně radují, někdy je to, že spolužák řekne něco nezvyklého nebo zajímavého, donutí k tomu, aby o tom přemýšlely.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 9/2010 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!