5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Aténská inspirace

Aténská inspirace

Autor: Petra Vondrová | Datum: 23.5.2007 | Vydání: 5/2007

Atény jsou řeckou metropolí, místem, které je plné historických památek a kde se konaly olympijské hry. Mne však zajímaly hlavně tamní mateřské školy.

Řecko je národnostně homogenním státem. Malé menšiny tvoří Makedonci, Turci a Albánci. Téměř všichni Řekové jsou aktivními členy řecké pravoslavné církve. Řekové jsou tradičně silně spojeni s venkovem, přestože již necelé dvě třetiny obyvatel žijí ve městech – přitom v samotné aglomeraci Athén celá třetina. V Aténách najdeme státní i soukromé mateřské školy.

V Řecku je pedagog v mateřské školce buď absolventem dvouleté soukromé pedagogické školy, na které pokračuje po ukončení střední školy, nebo absolventem univerzity, kde se na své povolání připravuje čtyři roky. Během posledních dvou let se student účastní také praxe ve státních školkách. Po ukončení studia se učitel rozhodne, zda chce pracovat pro státní, nebo soukromou mateřskou školu.

Školka u Plaza Mezogeion

V této státní školce začíná provoz v devět hodin dopoledne. Den se ve školce zahajuje přivítáním a zpíváním písniček. Pak děti dostanou svačinu, většinou ovoce (jablka, banány, pomeranče…). Na svačinu navazují různé aktivity – malování, cvičení, vyprávění pohádek, seznamování se s písmenky…

Každá třída má také během jednoho dopoledne v týdnu výuku anglického jazyka v podobě hrátek se slovy, písničkami apod. Vyučujícím jazykem je samozřejmě řečtina. Do dopoledního programu patří i pobyt na zahradě. Školky se zde uzamykají a přístup do nich mají pouze rodiče nebo předem domluvené návštěvy. Na vycházky mimo školku děti nechodí, pobývají na zahradě, kde mají prolézačky, pískoviště i houpačky. Pokud děti jedou na výlet, do muzea nebo do galerie či divadla, využívají školní autobus.

Oběd se podává ve dvanáct hodin. Je připravován přímo ve školce. Po obědě okolo půl jedné si pro některé děti přicházejí rodiče, ostatní děti odcházejí spát. Do tří hodin je odpolední klid. Poté následuje odpolední svačina a po ní hrátky s různými hračkami. Za příznivého počasí odcházejí děti ven. Školní zahrada tu však není veliká, a tak se jednotlivé třídy při pobytu venku střídají. Výuka končí v 16 hodin. Pro děti si přicházejí rodiče, nebo je vypravován školní autobus, který je rozváží domů. Podobně tomu je i ráno, kdy některé děti autobus do školky přiváží.

Ve školce je několik tříd, nejmladším dětem je dva a půl roku, nejstarším šest let. V šesti letech nastupují děti do základní školy. Většina maminek zůstává doma po porodu pouze několik měsíců a pak se vrací do zaměstnání. Dítě může jít od jednoho roku do soukromých jeslí a pak přejít do školky. Státní školky vezmou do své péče pouze děti maminek pracujících na plný úvazek.

Školka se zavírá na velikonoční a vánoční prázdniny a pak v průběhu léta na měsíc srpen. Také je uzavřena v době státních svátků. Pro Řeky jsou Velikonoce velkým svátkem (významnějším než Vánoce), a proto zde během Velikonoc mají volno i několik dní.

Já (jako pedagog výtvarné výchovy) jsem se zajímala především o výuku výtvarné výchovy. Děti se učí pracovat s různými materiály, při práci střídají výtvarné techniky. Často je k tvorbě používán odpadový materiál (krabičky, roličky, plechovky, plastové láhve, zbytky rozmanitých papírů), ale také textilní materiály (kousky vln, látek, stužek) nebo přírodniny (větvičky, kamínky, ale i mušličky nebo písek). Atény jsou přístavem a přímo součástí města je také několik pláží. Občas děti vyrážejí na výlet právě na pláž, kde mají možnost si nasbírat mušličky či zajímavé kamínky, a pak tyto materiály používají k výtvarné činnosti.

Někdy děti navštěvují i galerii moderního umění. Řecko má bohatou historii výtvarného umění a v Aténách najdeme několik zajímavých muzeí a galerií (Národní archeologické muzeum, Národní galerie apod.), kde se děti mohou setkat nejen se starým řeckým uměním, ale i s uměním současným. Stěny, okna i dveře školky byly bohatě vyzdobeny zajímavými kresbami, malbami, kolážemi. Na poličkách stála různá prostorová dílka.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!