5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Bez znalosti vývoje dítěte se učitelé neobejdou

Bez znalosti vývoje dítěte se učitelé neobejdou

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.11.2013 | Vydání: 9/2013

Tvrdí to profesorka psychologie Marie Vágnerová, přední česká odbornice v oblasti vývoje dítěte. Dodává, že předškolní období je velmi dynamické, řada dovedností se vyvíjí právě v předškolním věku a také se v něm stabilizují temperamentové vlastnosti dítěte.

Bez znalosti vývoje dítěte se učitelé neobejdou

Pokud se psychologa, který pracuje s předškolákem, ptáme, zda je dítě nadané a zda mu to půjde ve škole, nemůže nám na to úplně přesně odpovědět. „Rozumové schopnosti se skládají z dílčích faktorů, které v předškolním věku ještě nejsou rozvinuté,“ vysvětluje Prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc. „Povídat o něčem, co ještě není, prostě nejde. Můžeme poznat, zda se dítě vyvíjí standardně nebo zda se jeho vývoj odchyluje lehce mimo normu, ale přesné vymezení inteligence v tomto věku zatím možné není. Navíc inteligence naměřená v šesti a 18 letech se shoduje pouze u 60 % jedinců. Tam se prostě ještě spousta věcí rozvine a stane,“ upozorňuje Marie Vágnerová na rizika časného testování inteligence.

„Důležité je všímat si předností a nedostatků dítěte. „Nesetkáváme se s dětmi, které by byly úplně ideální, nebo které ‚za nic nestojí‘,“ tvrdí prof. Vágnerová. „Je důležité tyto věci pojmenovávat, aby se s nimi dalo pracovat. Rozvíjet to, co není, a to, co je v pořádku, slouží jako jakési ujištění, ubezpečení pro rodiče, že dítě má i pozitivní stránky.

Celková úroveň schopností

Co si můžeme představit pod pojmem „celková úroveň schopností“? Podle Marie Vágnerové je to zralost usuzování s podílem znalostí. „Schopnost usuzování je v předškolním věku vázána na to, jak moc se dítě dokáže soustředit a jak dokáže regulovat to, na co se zaměřuje. Pokud to nedokáže, tak si to ani nezapamatuje.“

Čeho si máme všímat, abychom mohli zhodnotit vývojovou úroveň předškoláka? „Učitelky jsou s dítětem denně v kontaktu, proto dokážou říci, jaké je,“ tvrdí psycholožka Marie Vágnerová. „Je dobré si všímat, jak se dítě chová v naučených a naopak v nenaučených situacích. Dítě, které se bez větších problémů pustí do neznámého úkolu, ale v nenaučené situaci ‚se nechytá‘, potřebuje, abychom mu průběžně pomáhali. Je dobré pozorovat, jak dítě na naši pomoc reaguje a zda ji dokáže zužitkovat. Děti z nepodnětného prostředí, které jsou inteligentní, dokážou využívat podněty, kterých se jim dostane. Roli hraje samozřejmě pozornost. Ta je ovlivněna nejen zrání, ale také zkušeností z raného období,“ uvádí Marie Vágnerová.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 9/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!