5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Cizí jazyk i vztah k přírodě se děti učí už ve školce

Cizí jazyk i vztah k přírodě se děti učí už ve školce

Autor: Marie Těthalová | Datum: 9.11.2011 | Vydání: 9/2011

Zajímavý projekt, který propojil environmentální výchovu a seznamování dětí s angličtinou, letos získal prestižní Evropskou jazykovou cenu LABEL. O co v projektu šlo? Zeptali jsme se Ivety Dudkové, ředitelky vítězné MŠ Ohaře.

Cizí jazyk i vztah k přírodě se děti učí už ve školce

Proč se malá, jednotřídní školka zapojila do projektu eTwinning? „Na začátku školního roku 2006–2007 jsem měla zapsáno třináct dětí a školka byla před uzavřením. Díky tehdejšímu vedení obce se školka udržela a já chtěla dětem a rodičům nabídnout programově zajímavou školku, školku, která ctí hru a zábavu a ve které má dítě dostatek prostoru pro svou kreativitu a zvídavost. A co s mou znalostí angličtiny a počítačů ve školce? Předat vše přiměřeně dětem. Proč by děti na malé vesnici a ve státní školce nemohly mít stejnou příležitost jako děti ve městech? Trochu mě iritovalo, jak se všude prezentují soukromé školky a jejich hra s angličtinou. O státních školkách se mluvilo v médiích pouze v souvislosti s nízkými platy, úrazy dětí nebo při opilosti ředitelek nebo učitelek v pracovní době. Udělat z toho hru a zábavu pro děti i mě, to byl ­ideální základ pro eTwinningové projekty.

Aktivní ředitelka

Svými aktivitami nad rámec povinností ředitelky jsem získala peníze na nákup interaktivní tabule, projektoru, počítače a dalších ‚vychytávek‘ z oblasti informačních technologií, které pro výborný projekt, jejž chcete přihlásit do různých soutěží, prostě potřebujete. Zabralo to tři roky usilovné práce na přihláškách do grantových programů v Kolínském re­gionu. Projekt Where do the raindrops disappear to? přinesl kýžené ovoce. Nejdříve dostal v rámci eTwinningu Národní i Evropskou Quality Label, poté byl ohodnocen Národní cenou eTwinningu za druhé místo v kategorii mateřských a základních škol a částkou 40 000 Kč. Reprezentovala jsem s ním český eTwinning na Evropské eTwinningové konferenci v dubnu 2011 v Budapešti.

Všechny tyto úspěchy mě vedly k tomu, že jsem napsala letos v červnu přihlášku na Evrop­skou jazykovou cenu LABEL a uspěla jsem. Projekt získal Evropskou jazykovou cenu LABEL 2011, jejíž součástí je i finanční odměna od MŠMT ČR ve výši 200 000 Kč. Za vším byla na prvním místě zábava. Kdyby to mě nebo děti nebavilo, nedělala bych eTwinningové projekty. Je to aktivita bez nároku na honorář, pohltí vás, a pokud vás jako kantora baví, nekoukáte na čas strávený nad počítačem. Výstupy, které ukládáte na eTwinningový portál, který je velmi bezpečný, je totiž jediným pojítkem mezi vámi a komisí, jež rozhoduje o kvalitě projektů. Na druhém místě to byla nabídka zajímavých aktivit pro děti předškolního věku, které povedou k získání elementárních znalostí z oblasti angličtiny a komunikace prostřednictvím informačních technologií. Ještě je nutno říci, že bez skvělé partnerky ze Skotska, Mrs. Dorothy Ostacchini z Bowhouse Primary School v Grangemouth, by nebylo nic,“ vysvětluje ředitelka MŠ Ohaře Iveta Dudková.

Za úspěšným projektem je vždycky spousta práce. Dlužno podotknout, že Iveta Dudková věnovala spoustu energie i vlastních prostředků svému osobnímu rozvoji. „V letech 2002–2005, kdy jsem pracovala jako skladnice ve skladu s náhradními díly pro nákladní automobily, jsem si zaplatila studium angličtiny (40 000 Kč za pět semestrů) na Karlově univerzitě. V roce 2006 jsem se do školství vrátila jako ředitelka Mateřské školy Ohaře.“

Vítězný projekt mě zaujal propojením anglič­tiny a environmentální výchovy. Proč právě tato dvě témata? „Mateřská škola má oproti základním a středním školám jednu velkou výhodu. Ve školce mohu během jedné činnosti využít elementární matematiku, fyziku, biologii, chemii, přírodopis, zeměpis a okořenit je zpěvem, cizím jazykem, tancem, kreslením nebo pracovními činnostmi. Časově jsem na tom také ve výhodě, protože mohu využít celý režim dne, od spontánních činností přes částečně řízené až po řízené, dopoledne i odpoledne, v budově a především při pobytu venku. Angličtinu jsem volila proto, že ji ovládám a v projektu mám partnerku s dětmi z anglicky mluvící země. Environmentální tematiku proto, že voda je nám blízká a nezávisle na tom, zda školka dělá eTwinningové projekty či ne, se s vodou ve školkách setkáváme po celý rok. Bohatě jsem také využila materiály Zpravodaje, který vydává Podblanické ekocentrum ČSOP pro potřebu členů Středočeské Mrkvičky. Mateřská škola Ohaře je členem této aktivity již čtyři roky.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 9/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!