5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Cizí jazyk se děti učí mluvením

Cizí jazyk se děti učí mluvením

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 8.10.2015 | Vydání: 8/2015

Říkají to autorky nové knihy Praktická angličtina pro děti, ve které zájemci najdou konverzace na témata z dětského života. A to nejen z toho školního. Zábavná kniha Jany Hanšpachové a Zdeňky Křížové je doplněna ilustracemi Libora Drobného.

Cizí jazyk se děti učí mluvením

Co autorky přivedlo k tématu anglické konverzace pro děti? „Praxe,“ říkají. „Obě máme za sebou desítky let výuky angličtiny na základní škole. Našim záměrem bylo učit angličtinu tak, aby se děti rychle a bez zábran rozmluvily. Potřebovaly jsme k tomu připravit praktické návodné rozhovory, které by dětem ve škole a doma s pomocí rodičů pomohly ke snadnému rozmluvení. Domácí a školní prostředí poskytuje reálné situace pro přirozenou komunikaci.

Navodíme-li zde cizojazyčné situace a propojíme je vhodně s tím, co děti potřebují sdělit, co je opravdu zajímá a těší, s pohybovými a herními aktivitami a společnou radostí, pokroky se dostaví rychle. Pro počáteční jistotu komunikace je vhodné používání vzorových, ikonických vět. Když se dětem – a totéž platí pří výuce dospělých začátečníků – vzorové věty uloží do dlouhodobé paměti, potom už snadno podle situace obmění slova a větu pružně vysloví. Mají v paměti uložený vzor, jak se zeptat nebo reagovat. Používají praktický jazyk v životě, což je podstatné.“

V čem se jejich kniha liší od učebnic a příruček, které jsou běžně na trhu? „Během učitelské praxe jsme se setkaly s příručkami zaměřenými na mluvu a pokyny učitele. Postrádaly jsme takové knihy, které by aktivovaly k mluvení především děti a rozvíjely nejen komunikaci dětí s učitelem, ale také mezi vrstevníky,“ říkají Jana Hanšpachová a Zdeňka Křížová. „Děti získají v praktických situacích samozřejmost ve vyjadřování a zároveň dostatek sebevědomí k tomu, aby s chutí a bez obav cizí jazyk používaly.“

Hello, goodbay, how are you…

Jaké konverzační situace kniha zahrnuje? „Běžné každodenní situace ve škole, kdy se děti potřebují domluvit, poprosit, popřát někomu, souhlasit či odmítnout, požádat o pomoc, aktivně se ptát, požádat o něco učitele a spolužáky, poděkovat, plynule vyjadřovat jednoduchou formou své pocity, omluvit se, akceptovat či odmítnout názor druhých apod.,“ vysvětlují autorky. „V domácím prostředí kniha zahrnuje komunikační situace v angličtině od ranního vstávání, výpravy do školy, přípravu snídaně, přes oblékání, pomáhání v kuchyni, prostírání stolu, společné vaření, nakupování, společné hry, rozhovory během tvořivých činností, řešení nejrůznějších problémů či drobných zranění, přípravu společné večeře, ukládání a čtení před usnutím, rodinné oslavy apod.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 8/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!