5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Cvičíme jógu s dětmi (1)

Cvičíme jógu s dětmi (1)

Autor: Pavel Hájek | Datum: 19.4.2006 | Vydání: 4/2006

Jóga je filozofie zahrnující všechny stránky života - duchovní, citovou, myšlenkovou i tělesnou. Je možné používat některé jógové prvky také při práci s dětmi? Co je to dětská jóga?

Dětskou jógou může být určitá forma hravě pojatého pohybového cvičení s jógovými prvky. Mohou jí také být jógově prováděné dechové techniky. Může to být práce s prsty, očima, rovnováhou, myslí, soustředěním, přesností. Může to být tohle všechno dohromady jako harmonický všestranně vyvážený celek. Pokud pro začátek zůstaneme u pohybu, jóga pro děti se často nepovažuje za jógu s tím, že se jedná o pohybové cvičení a ne o výdrže v pozicích. Tohle samozřejmě může a nemusí být pravda, záleží na úhlu pohledu. Jestliže téměř každý pohyb lze provádět jógově, pak za těchto podmínek lze i dynamické cvičení bez výdrží považovat za jógu. Dětskou jógu lze provázat s jinými hravě pojatými aktivitami, velmi vhodná je například psychomotorika.

U dětí kolem tří let věku jde především o nácvik dynamického pohybu všestranně rozvíjejícího dětský pohybový aparát, o vytváření správných pohybových stereotypů, o vnímání těla jako takového, jeho těžiště a rovnováhy a o kompenzaci případné růstem způsobené svalové nerovnováhy. Zaměřujeme se na větší tělesné celky. Začínáme rozvíjet i správné dechové návyky během pohybu. Statické výdrže v polohách je vhodné nevyžadovat. Pokud se bez nich z nějakého důvodu neobejdeme, aplikujeme je vždy jen na kratičkou dobu. Většinou ani nejde o typické jógové pozice, které používáme v praxi s dospělými. Víc času trávíme při činnosti v nízkých polohách (např. na čtyřech) než ve stojích. Používáme krátké sestavičky s říkadly, cvičíme se zpěvem nebo s vyprávěním. Je třeba děti silově nepřetěžovat. Relaxovat umějí malé děti přirozeně především tím, že neustále mění svoji činnost při hře, což je potřeba využít a neustále cvičení měnit. Toto pomáhá i mnohem déle udržet dětskou pozornost.

Stejná doporučení platí i u dětí kolem čtyř let věku, ale pohyby můžeme zjemňovat. Děti se umějí trochu lépe soustředit, jsou šikovnější a lze pracovat na jemnější motorice pohybu. Také více dbáme na vytváření správných dechových návyků, děti už můžeme učit sfázovat pohyb s dechem a zaměříme se na hrubší detaily pohybu a vzpřímeného držení těla. Lze používat krátké statické výdrže například v balančních pozicích.

U dětí mladšího školního věku je patrná schopnost lépe se soustředit po delší dobu, přesto činnosti stále měníme. Na dětech je většinou poznat vliv našeho klasického způsobu školního vyučování, po kterém mají děti přirozenou potřebu se vydovádět a vykřičet. S tímto faktorem je nutno počítat a cvičení jógy mu přizpůsobit a formou hry tuto potřebu dětí naplnit. Zaměříme se na jemné detaily motoriky pohybu, dbáme na všestrannost cvičení a správné držení těla. Napravujeme svalové disbalance způsobené nerovnoměrným růstem a rozvíjíme koordinaci pohybu s dechem. V tomto věku jsou děti schopné sledovat dech a vnímat účinky lokalizovaného dýchání. Lze aplikovat výdrže v polohách, ale se soustředěním a bez soutěživosti. Pořád platí důležitost neustálé změny a jednostranného nepřetěžování.

Jak správně motivovat?

Při práci s dospělými je v józe doporučováno pilovat známé věci, například dlouhodobě stále jednu sestavu, zdokonalovat ji a sžívat se s ní. Při józe s dětmi osobně preferuji různorodost a pokaždé se snažím vnést novou nebo dlouho nepoužitou motivaci, případně motivací několik - podle situace. Nejznámějším druhem motivace při jakémkoliv cvičení je hlas učitele, dávající instrukce zároveň s příkladem fyzického pohybu, který děti napodobují.

Motivace zvukem hlasu

Kromě instrukcí k práci (jóga není jen tělesné cvičení) během jógy lze motivovat dětskou pozornost pohádkou, povídkou, bajkou, příběhem (který prakticky hrajeme - vžíváme se do postav, děje, situace...). Další, pro nejmenší děti nejvhodnější motivací, jsou básničky a říkanky - pohyb v rytmu je velmi důležitý, snadněji zapamatovatelný a sestavičky jsou krátké a tím nenáročné na výdrž. Podobná je i motivace písničkou, kterou doporučuji i mimo jógu všude, kde je to možné, hlavně při činnosti nenáročné na přemýšlení.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 4/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!