5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.11.2013 | Vydání: 9/2013

Proč děti kreslí? A co můžeme vyčíst z jejich obrázků?

Dětská kresba jako diagnostický nástroj

Podle francouzského klinického psychologa a psychoterapeuta Georgese Cogneta, kresba vypovídá o vnitřním světě dítěte, o jeho představivosti a kreativitě. Ve své nové knize Cognet radí především pedagogům a psychologům, jak s dětskou kresbou zacházet. Tvrdí, že kresba je komunikační prostředek často využívaný malými dětmi, jejich rodiči a vychovateli. K tomu, aby dítě kreslilo, je potřeba interakce s lidmi z jeho okolí. Když tříleté dítě nakreslí na papír tvar, o kterém prohlásí, že je to táta, může nás podnítit k přemýšlení. Dětská kresba podle Cogneta odráží fantazii dítěte a také jeho vývoj. Jinak kreslí dítě dvouleté a jinak pětiletý předškolák. Cognet se ve své knize zamýšlí nejen nad technikou kresby, ale především nad její výpovědí. Tvrdí, že se v kresbě může projevit například to, že dítě pociťuje úzkost. Zdůrazňuje, že pokud se v kresbě objeví prvky úzkosti, nemusí to být vždy negativní signál. Dítě se potřebuje naučit nějak zacházet s věcmi, které v něm vyvolávají strach nebo úzkost, a kresba mu pomáhá si je „odžít“ a dát jim tvar. Zmiňuje, že se v kresbě můžeme setkat se signály, které nám říkají, že dítě prožilo trauma nebo sexuální agresi. Varuje ovšem před zjednodušenou interpretací podobných projevů. Pokud se v kresbě dítěte podobné věci objeví, je potřeba zkoumat celkový kontext, chování dítěte a jeho fyzickou a psychickou kondici. Stručně řečeno: z jednoho obrázku se rozhodně nedá usoudit, že dítě někdo zneužil.

Cognet ve své knize také vysvětluje, jaké místo má kresba v psychologickém vyšetření a co z ní odborník může poznat. Popisuje jednotlivé testy, které se při vyšetření používají, a opět varuje před unáhlenou interpretací a doporučuje posuzovat kresbu v kontextu. Teorii doplňuje příklady ze své klinické praxe, což velmi usnadňuje pochopení odborného textu. Cognet knihu uzavírá myšlenkou, že prostřednictvím kresby naplněné estetickým cítěním a tvořivostí lze mnohem lépe než čímkoli jiným ukázat na předpoklady pozitivních změn, tendence, důvody k naději. A to je podle jeho názoru jeden z hlavních důvodů, proč dává ve své profesionální praxi tolik prostoru kresbě.

Kniha osloví pedagogy, kteří pracují s dětmi předškolního i školního věku. Bude velmi dobrým pomocníkem všem učitelům, kteří se snaží o komplexní diagnostiku schopností a dovedností dětí a rádi by pochopili, co se může skrývat v dětských obrázcích.

Georges Cognet - Praha, Portál 2013


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!