5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Dítě s Downovým syndromem v běžné školce

Dítě s Downovým syndromem v běžné školce

Autor: Marie Těthalová | Datum: 8.2.2013 | Vydání: 2/2013

Downův syndrom je genetická anomálie ovlivňující celý život jedince. Příčinou je ztrojení 21. chromozomu. Děti s tímto handicapem mívají také snížený intelekt a charakteristický vzhled. Integrace je pro ně velkou šancí, možností zúročit potenciál, který mají.

Dítě s Downovým syndromem v běžné školce

Čtyřletá Eliška Löffelmannová, která se narodila s Downovým syndromem, už druhým rokem dochází do běžné školky v Chodské Lhotě u Domažlic. Eliščina maminka Lucie Löffelmannová i ředitelka mateřské školy Eva Moravcová vzpomínají na Eliščin vstup do školky podobně. „Eli jsme chtěli dát mezi zdravé děti, aby byla mezi svými vrstevníky, a o jiné školce jsme neuvažovali. Ve školce jsme se setkali s velmi vstřícným přístupem. Byli jsme standardně u zápisu, Eli byla přijata, v září pak nastoupila do školky. Byly jí tři roky a dva měsíce. Paní ředitelku prý ani nenapadlo, že by ji nepřijala,“ říká paní Löffelmannová. „Rozhodla jsem se přijmout Elišku bez váhání, s podmínkou, že přijmeme asistenta pedagoga. I tak pomohl otevřený rozhovor s Eliščinou maminkou a setkání s paní Skalovou ze Střediska rané péče Diakonie CČE v Praze 5 Stodůlkách, s níž rodina Löffelmannových spolupracuje od Eliščina jednoho roku; setkání nám domluvila Eliščina maminka. Ihned jsme také objednali odbornou literaturu. Neměli jsme ale s kým mluvit o integraci dítěte s Downovým syndromem, ani neznám takové dítě ve svém okolí.“ uvádí paní ředitelka Moravcová. Doplňuje, že do školky je zapsáno 26 dětí. Zajímalo mě ještě, z čeho školka hradí náklady spojené s integrací. „Naše asistentka pedagoga je financována z krajských peněz ze společného balíčku s ostatními pedagogickými pracovnicemi.“

O integraci jsem si povídala také s Mgr. Miloslavou Starou, jež řadu let vedla speciální mateřskou školu ve Štíbrově ulici v Praze a působí ve Společnosti rodičů a přátel dětí s Downovým syndromem. Co by si podle ní učitelky, které chtějí integrovat dítě s DS, měly zjistit? O co by se měly zajímat? „Měly by vědět, oč v případě tohoto handicapu jde, takže by si měly najít literaturu o Downově syndromu, případně se spojit například s naší společností. Ale někde to funguje bez jakéhokoli poradenství, jen na základě lidského faktoru, kdy má učitelka nebo ředitelka vztah k dětem s postižením a chtějí jim pomoci. Je samozřejmě potřeba si uvědomit, že stejně jako jsou rozdíly mezi zdravými dětmi, tak i děti s tímto handicapem se jedno od druhého liší.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 2/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!