5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Dvouleté děti ve školce? Byli jsme se podívat

Dvouleté děti ve školce? Byli jsme se podívat

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.3.2015 | Vydání: 3/2015

Školský zákon již nějakou dobu umožňuje přijímat do mateřských škol i děti, kterým ještě nebyly tři roky. O tom, jaká jsou specifika práce s takto malými dětmi ve školce, jsem se jela přesvědčit do mateřských škol v Plané nad Lužnicí a v Sokolově.

Dvouleté děti ve školce? Byli jsme se podívat

Školka v Plané nad Lužnicí má samostatnou třídu pro děti od dvou do tří let, s kapacitou 15 dětí. Ředitelkou této MŠ je Bc. Jitka Čápová. „Na práci s touto skupinou dětí jsme se připravovali jak teoreticky, tak prakticky. Každá učitelka mateřské školy by měla mít alespoň základní znalosti vývojové psychologie, a předškolní věk nezačíná ve třech letech, ale mnohem dříve. A samozřejmě jsme věděli, že musíme připravit prostředí, které bude tamto malým dětem vyhovovat. Materiálně-technické vybavení musí být v souladu s bezpečnostními a hygienickými předpisy a samozřejmě je v této třídě nižší počet dětí. Ve třídě pracují dvě učitelky, které se po týdnu střídají, a také dvě provozní pracovnice. S dětmi jsou tedy vždycky dvě dospělé osoby, učitelka a provozní pracovnice,“ říká Jitka Čápová. „Přistoupili jsme k tomu tak, že to chceme a umíme. Ale víme, že se musíme přizpůsobit věku a možnostem dětí,“ dodává. „Neměli jsme prostředky na to, abychom třídu vybavili úplně nově, proto jsme prošli celou školku a vybrali jsme to nejvhodnější vybavení. Ve třídě je relaxační bazének s míčky, odpočinkový kout, domeček, kam si mohou zalézt, velký koberec…“

Jak vypadá program v této třídě? „Program se snažíme přizpůsobit tak, aby všem dětem i rodičům vyhovoval,“ odpovídá Mgr. Kateřina Burgstallerová, jedna z učitelek, které v MŠ Planá nad Lužnicí pracují s nejmladšími dětmi. „V adaptačním období jsme velmi dbali na spolupráci s rodiči, dostatek času na společné chvíle strávené ve třídě, na klidný odchod rodičů. Adaptační období probíhalo i v lednu, kdy do třídy nastoupily nové dětí. Jinak v podstatě podobně jako v ostatních třídách. Ranní hry, většinou tedy i s rodiči, to se velmi osvědčilo, hygienické návyky, které nás provázejí celý den, zaberou spoustu času svačinka, klidné posezeni u jídla a hlavně návyk u jídla sedět, řízená činnost, která se odvíjí převážně na cvičení s hudbou, říkadly, popěvky, jednoduché kruhové pohybové hry, logopedickou prevenci, kreslení na velké formáty papíru, tiskání, počáteční práce se štětcem a barvou, modelování, lepení. Vždy včas reagujeme na potřeby a chuť děti, která se v jejich věku velmi často mění. Je potřeba být velmi empatická, citlivá a včas vyhodnocovat situaci. Kolem desáté hodiny odcházíme na procházku – využíváme látkového pejska s úchyty. Dost času nám zabere samotné oblékání dětí. V prostorách naší zahrady jsme si vytvořili ohraničený prostor, kde si děti mohou bezpečně dopřát volný pohyb. Po návratu následuje oběd, odchod převážné většiny dětí domů a odpočinek na lehátku, při kterém tak jako v běžných třídách upřednostňujeme každodenní čtení a vyprávění pohádek, zde převážně klasických, tradičních, jednoduchých pohádek.“

Jaká jsou specifika práce s netříletými dětmi v mateřské škole? „Mezi dvou a půlletým a tříletým dítětem je diametrální rozdíl,“ říká Bc. Věra Hradilová z MŠ Planá nad Lužnicí. „Zaměřujeme se na úplně základní věci, jako je sebeobsluha nebo základy sociálního chování. Tyto děti si nehrají spolu, ale vedle sebe, a konflikty řeší tak, že bouchnou hračkou, kousnou nebo štípnou. Rozvíjíme hrubou a jemnou motoriku, některé děti dostanou pastelky nebo barvy poprvé do ruky až tady ve školce. Pracujeme na hygienických návycích, správném stolování. Starší děti tohle už většinou umějí. Také musíme zohledňovat jejich jazykové dovednosti, některé děti teprve začínají mluvit. Proto pracujeme s říkadly a krátkými příběhy.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 1 / nových příspěvků: 1

  • Samozřejmě 15 dětí ??? 10.3.2015, 18:28 Zobrazit

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!