5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Firemní a soukromé školky - postrach, nebo užitečná věc?

Firemní a soukromé školky - postrach, nebo užitečná věc?

Autor: Marie Těthalová | Datum: 3.9.2008 | Vydání: 7/2008

Když se na jaře nechal ministr práce a sociálních věcí slyšet, že by rád podpořil vznik firemních mateřských škol, jeho slova vyvolala doslova bouři. Obavy z toho, že by děti trávily čas v klimatizovaných hlídacích koutcích, procházely se na firemním parkovišti a na oběd by chodily do fastfoodů, ale rozhodně nejsou namístě.

 Rodiče by to v současné situaci, kdy je míst ve školkách a jeslích zoufalý nedostatek, velice uvítali. Petra, maminka dvou dětí, nám napsala: „Firemní školku bych brala, protože bych obě děti vezla na stejné místo, děti by byly spolu (mají se rády a těší je, když jsou spolu), zaskočila bych k nim a mohli bychom společně poobědvat a popovídat si (nebyly by 8-10 hodin bez jakéhokoli kontaktu s rodiči). Určitě bych preferovala spíše,školkovou‘ školku než pouze hlídání.“

Nápad Petra Nečase není žádnou světobornou novinkou. Mnozí z nás navštěvovali mateřské školy, které měly „hlavičku“ některého výrobního závodu; já jsem například chodila do českolipské školky firmy Narex a děti psycholožky Václavy Masákové, které jsme se ptali na její názor na firemní školky, zase jako „externisti“ navštěvovaly školku železniční.

I když jde spíše o „vzkříšení“ předlistopadové podpory zaměstnanců, měly by firemní školky odpovídat tomu, co se očekává od současných předškolních zařízení. PhDr. Václava Masáková vysvětluje: „Firemní mateřské školky jsou dobrý nápad, jen je třeba je vést s opravdu dobře profesně připravenými zaměstnanci. Naše předškolní pedagogika má i ve světě zvuk, učitelky mateřských škol patří mezi ty nejkreativnější a hodně citlivé profesionálky a mohou být jen ku prospěchu ve vývoji dětí. I firemní mateřská škola by měla mít jakýsi řád - nemyslím tím sešněrování, jaké jsem zažila u svých dětí - ranní filtry s kontrolou zdravotního stavu dítěte, předání dítěte do 8 hodin, ale pravidelně nastavený program dne, kde má místo jak rozvíjení dětí formou,výchov‘, tak rekreační činnost a polední odpočinek - relaxace.“

A dodává: „Ještě mne napadá, že bohaté firmy by mohly ke kvalifi kovaným silám také umožnit další služby - logopedické asistenty, psychology apod. Vycházím z poznatku, že současní rodiče malých dětí se někdy nemohou vyznat v tom, jak děti vychovávat a zdravě rozvíjet -přemíra svobody, která je proklamovaná směrem k vývoji,silné osobnosti‘, spíše děti znejišťuje a neurotizuje, snaha o výkon v předškolním věku zase omezuje vývoj zdravé osobnosti…“ Vidí i výhody, které by zavedení nové formy školek přineslo rodičům: „Pro děti a maminky by taková služba znamenala velké ulehčení, od dopravy po zkrácení času, který je třeba investovat do předávání dítěte a vyzvedávání.“

Podobné přání mají i rodiče, například maminka dvou holčiček Lucka vysvětluje, za jakých podmínek by firemní školku využila: „Pokud by takovou školku vedli profesionálové, tak ano. Kdybych však měla dítě svěřovat jen,nějaké‘ kolegyni, odmítla bych. Myslím, že je důležité, aby se dětem věnoval někdo, kdo také dokáže rozpoznat dyslexii, dysgrafii a jiné vývojové poruchy.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 7/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!