5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Hlas je pracovním nástrojem učitele

Hlas je pracovním nástrojem učitele

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 5.11.2015 | Vydání: 9/2015

Mnozí pedagogové se ale podle zkušeností klinické logopedky Markéty Hrubínové za hlasové profesionály nepovažují. Je to podle ní škoda, protože práce učitele je hlasově náročná, a řadě problémů s hlasem se dá předejít.

Hlas je pracovním nástrojem učitele

Hlasová únava, chrapot a nakonec naprostá ztráta hlasu. To je zážitek, který má ve své profesní historii řada učitelů. Co je podle logopedky Markéty Hrubínové příčinou? „Učitel je člověk jako každý jiný, proto jsou příčiny problémů s hlasem podobné jako u jiných lidí, kteří mají tyto potíže. Může jít o chybné užívání hlasu nebo o onemocnění celého vokálního traktu, tedy nosu, nosohltanu, vedlejších nosních dutin a ústní dutiny, hrtanu a hlasivek. Problém může nastat v každé části tohoto systému. Pokud je ten problém akutní, může sám o sobě vést k poruše hlasu, a pokud se akutní problém zanedbá, přejde do problému chronického, se kterým člověk nakonec jde k foniatrovi a následně k logopedovi.“

Jaký charakter poruchy vokálního traktu mají? Jde o záněty? „Ano, může to být obyčejná rýma,“ říká Markéta Hrubínová. „Může to také být zánět dutin nebo hltanu, či zánět hrtanu, který může být alergického původu a u něhož se už objevuje intermitentní neboli občasný chrapot. Alergie způsobí neinfekční zánět, a v případě, že se objeví chrapot, je potřeba zjistit, zda člověk nemá nějakou alergii. Může jít také o vazomotorickou rýmu, což ve zkratce znamená, že cévy reagují patologicky na podněty. Tyto problémy se řeší na foniatrii.

Proč se učitelům špatně mluví?

Zajímalo mě, co vede k poruchám hlasu u učitelů. Jde vždy o to, že by učitel užíval hlas chybně? „Není to podmínkou, chybné užité hlasu samo o sobě k hlasovým problémům, z nichž jsou asi nejznámější hlasivkové uzlíky, vést nemusí. Pokud se ale sejde určitá dispozice, kterou může být zánět, jenž vede k narušení sliznice, a chybné užití hlasu, a člověk navíc pracuje v prostředí, které je pro hlas rizikové, může se porucha hlasu objevit.“ O tom, že škola může být rizikovým prostředím pro hlas, jsem moc nevěděla. Markéta Hrubínová mi vysvětlila, že zejména učitelé, kteří učí v různých třídách, pracují z hlediska hlasu v rizikovém prostředí. „Musejí se přizpůsobovat proměnlivým parametrům. Problém jsou také velké tělocvičny a posluchárny, kde se učitel přirozeně snaží mluvit silně.“

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 9/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!