5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Hledání vlastní hodnoty a (ne)soutěžení

Hledání vlastní hodnoty a (ne)soutěžení

Autor: Mgr. Erika Faltysová | Datum: 6.3.2017 | Vydání: 3/2017

Téma v titulku je probírané a probrané ze všech stran. Odborníky kovanými v psychologii i pedagogice, rodiči a vlastně tak trochu každým, kdo se s ním třeba i náhodně v různých situacích a diskusích setkal.

Hledání vlastní hodnoty a (ne)soutěžení

Je to téma, které ve společnosti dokáže vzbudit emoce, vyprovokovat mnohočetnost názorů, argumentů a konotací, obsáhnout množství článků, příkladů ze života a mnohdy dost jednostranných pohledů. A také mnohými studiemi doložený fakt, že velký důraz na výkon, soutěžení, spěch, srovnávání nesrovnatelného a jednostranné hodnocení dítěti (ale mám zde chuť říci spíše člověku) nesvědčí. Ochuzuje ho o mnoho prožitků, pohledů a vrstev, které jsou svou kvalitou pro zdravý vývoj a životní spokojenost daleko podstatnější. Zvýšený důraz na výkon a srovnávání výkonů mezi dětmi může dlouhodobě znamenat nepřiměřenou zátěž, ubližovat a ponižovat. Někomu může přinést sebedůvěru, ale také třeba představu, že lidi lze dělit na ty lepší a na ty horší. Představu, že já nebo moje dítě patříme do té či do oné skupiny. Může být zcela přehlédnut fakt, že výkon (ten, který v sobě obsahuje motiv být lepší, když ten druhý bude horší) není směrodatným kritériem úspěchu. A už vůbec ne kritériem toho jedinečného lidského pocitu, jímž je radost ze života.

Tento text je proto spíše mozaikou úvah o hledání míry a možností, jak dětem dopřát radost z vlastních výkonů, ze sebe samých, z možnosti růstu a překonávání sebe sama. Pobídnutím k zamyšlení, jakým způsobem uchopit fakt, že každý člověk je jedinečný svými dary, talenty, nedostatky i obtížemi. A že se nedá jednoduše měřit, srovnávat, hodnotit ani škatulkovat. I když se tento způsob mnohdy mnohým jeví jako objektivní a vlastně nejjednodušší.

Super děti a super soutěže

Vyhledávač mi po zadání hesla „děti a soutěžení“ jako první našel super děti a super soutěže. O nejkrásnější dítě, o nejtalentovanější, o nejrychlejší, o nejlepšího počtáře, zpěváka a komika. Dokonce i o nejkrásnější úsměv. A mně najednou začalo docházet, že měřítko určitého postihnutelného výkonu či úspěchu sestávajícího většinou z malého množství jasně viditelných znaků má stále ohromnou moc zastínit a znejistit hodnoty pro lidský život daleko podstatnější.

Přemýšlím, do jakých kritérií zařadit dívenku s líbezným úsměvem, která na fotkách asi nezíská potřebných pět hvězdiček, protože po opakovaných operacích rozštěpu se její úsměv do soutěže jaksi nehodí. Kam zařadíme jinou, poněkud nesmělou holčičku, která moc ráda a s velkou dávkou fantazie vypráví příběhy o skřítcích, ale v soutěži o nejlepšího vypravěče jí bude chybět dominance a zvučný hlas, kterým na první poslech zaujme a prorazí? Jak ohodnotíme kluka, který zpívá s radostí a na plné kolo, hezky, ale přeci jen ne nejlépe? A jak toho, který běhá a skáče přes hory a doly, nikdy nebývá první, dost často spadne, ale umí vstát a běžet dál? A jak budeme hodnotit ty, kteří mají téměř vždy pět hvězdiček z pěti, aniž by se o to nějak zvlášť zasadili a námi dohodnutá kritéria hravě zmohou? Ubereme jim z jejich talentu a schopností? Upřeme jim jejich talent a schopnosti, když je pravidelně nebudeme vyhlašovat jako ty nejlepší z nejlepších? Kdo nám řekl, že máme vymýšlet soutěže a stupnice úspěšnosti? A kdo nám řekl, že máme všechno měřit a hodnotit? Proč si máme myslet, že ti druzí jsou naši soupeři?

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 3/2017 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666