5000
Kurz jako dárek Zdrava 5 Kompletní ročník časopisu 2016 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > I nadané dítě se potřebuje učit

I nadané dítě se potřebuje učit

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.2.2017 | Vydání: 2/2017

O nadaných dětech panují různé mýty. Někdy si myslíme, že všechno „mají zadarmo“, jindy je považujeme za malé „chytrolíny“, kteří se nad druhé vytahují. O tom, že nadané děti jsou především děti, jsem si povídala s psycholožkou Šárkou Portešovou a pedagožkou Lenkou Zemanovou.

I nadané dítě se potřebuje učit

Mgr. Lenka Zemanová se nadaným dětem věnuje v Základní škole sv. Voršily v Praze a psycholožka doc. Šárka Portešová v Centru rozvoje nadaných dětí. Zeptala jsem se jich, u jak starého dítěte může psycholog odhalit nadprůměrné rozumové schopnosti? „Nadání se u dítěte často projevuje už odmalička, takže psycholog ho může potvrdit už v předškolním věku,“ říká Lenka Zemanová. Šárka Portešová přidává svou zkušenost. „Když dvouleté dítě poznává písmena, ve třech letech čte, máme ‚co dělat‘ s časným čtenářem. Nadané děti také používají jiná slova než jejich vrstevníky, poznala jsem třeba chlapečka, který jako čtyřletý znal slova hypotéza, exekutor a jiné výrazy a uměl je správně používat. Tyhle děti se také zajímají o věci, které jejich vrstevníky ještě ani nenapadnou, čtou si encyklopedie, hledají nové poznatky…“

Laici mají někdy představu, že nadané dítě se nemusí učit, že má všechno „zadarmo“ a že ho automaticky čeká úžasná budoucnost. Může to tak fungovat? „Nadání je dispozice, potenciál, schopnost dosahovat výsledků snáze nebo rychleji. Neznamená to automaticky, že dítě umí všechno hned,“ zdůrazňuje Lenka Zemanová. „I pro nadané je důležité naučit se zpracovávat informace, naučit se učit. Na počátku školní docházky se většinou učit nemusí, všechno jde samo, ale právě proto je třeba dávat dětem takové podněty a úkoly, aby to odpovídalo jejich potenciálu. Pokud už dítě umí číst, nemusíte ho učit písmena, ale můžete mu dávat číst přiměřeně náročné texty a naučit ho číst s porozuměním,“ dodává.

I nadané dítě může mít s něčím obtíže

To, že je dítě nadané, neznamená, že mu některé věci nedělají problémy. Potvrzuje to i Lenka Zemanová. „Ano, je to možné. Vývoj nadaných dětí může být nevyrovnaný, mohou být v některých oblastech výrazně napřed oproti svým vrstevníkům, zatímco v jiných mohou být průměrné i podprůměrné. Některé děti jsou tzv. dvakrát výjimečné – mají jak výrazné nadání v nějaké oblasti, tak třeba specifickou poruchu učení nebo poruchu pozornosti apod. Tím, že je v předškolním věku zajímavé jiné věci než ostatní děti, mohou být vyčleněny z kolektivu a mohou být pozadu v sociálních dovednostech.“

Někteří učitelé se někdy bojí, že když budou mít ve třídě nadprůměrně rozumově nadané dítě, nebudou mu stačit. Že budou prostě hloupější než on. A podobně někdy uvažují i rodiče. Je to oprávněná obava? Mohu dítěti, které má IQ přes 140, nabídnout něco zajímavého, i když nejsem tak chytrá jako ono? „Pokud by měli rodiče nebo učitelé takovou obavu a raději by nadané dítě chtěli ‚srovnat do průměru‘, aby se neukázalo, že je dítě chytřejší než oni, bylo by to špatné. Pokud má dítě IQ přes 140, tak je skoro jisté, že je na tom v tomto směru lépe než většina z nás. Takovou inteligenci má méně než procento populace. Ale je to podobné jako třeba ve sportu. Každý trenér nemusí být stejně dobrý sportovec jako jeho svěřenec, a přesto ho vede k co nejlepším výkonům. A tak i každé dítě může od rodičů i učitelů dostávat smysluplné podněty. Myslím si, že dobrého učitele těší, když může učit chytré a zvídavé děti a být jejich průvodcem a pomocníkem na cestě k poznání,“ vysvětluje pedagožka Lenka Zemanová.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 2/2017 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666