5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > I učitelka má právo na krizi

I učitelka má právo na krizi

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 3.12.2008 | Vydání: 10/2008

Každého z nás může v životě potkat složité období – nemoc v rodině či nemoc vlastní, smrt blízkého člověka, manželské neshody a dramatický rozchod, mnohdy provázené i výchovnými problémy s vlastními potomky. A k tomu každodenní práce s dětmi ve školce, zodpovědnost a neustálé soustředění se. Jak včas poznat, že už to nejde dál? A jak to řešit?

„Když jsem se dozvěděla, že manžel musí okamžitě na operaci a výsledek je nejistý, napřed mi to vyrazilo dech. Pak jsem horečně začala shánět informace, rady, kontakty na nejlepší doktory i léčitele. Denně jsem chodila do nemocnice. V práci, ve známém prostředí mezi dětmi a kolegyněmi, jsem si v podstatě odpočinula a nabírala síly,“ říká čtyřicetiletá učitelka Markéta.

Mateřská škola mívá menší, v naprosté většině čistě ženský kolektiv, což může být při podobných životních těžkostech výhodou – ženy jsou otevřenější problémům druhých, jsou schopné trable své kolegyně pochopit, vcítit se do její situace. Mnohdy tu bývají i neformální přátelské vztahy a učitelce v akutní životní krizi se tak může dostávat každodenní kamarádské podpory. Jenže zdaleka ne vždycky všechno funguje tak jednoznačně pozitivně.

Někdy člověk může na první nápor krize reagovat popřením. Pokusí se proti „nepřízni osudu“ obrnit a vší silou se snaží sám sobě i druhým dokázat, že žádný problém vlastně není. V takové situaci se pomoc a podpora nabízí podstatně hůř, dotyčný člověk ji navíc mnohdy více či méně okázale odmítá. Jak se může takový scénář rozvíjet? „Pokud si odmítám přiznat, že se se mnou něco děje, mám menší šanci problém zvládnout,“ upozorňuje psycholožka Ivana Halíková. „Ten, kdo dokáže být v kontaktu sám se sebou a je schopen si uvědomit, že prožívá těžké období, bývá lépe schopen seberefl exe. Spíše nahlédne, že se třeba jeho chování pod tlakem mění, že reaguje nepřiměřeně. Nehrozí, že by ztratil sebekontrolu a je například schopen připustit, že si potřebuje odpočinout,“ dodává poradenská psycholožka.

Akutní pomoc

Zdena učí v mateřské škole už více než třicet let. V posledních měsících prožívá složité období. Rekonstruují s manželem domek, žije v provizoriu, vaří v garáži, z koupelny je staveniště, všude prach a špína. Dcera se rozvádí, matka v domově důchodců týden od týdne chátrá. „Děti jsou moje zlatíčka. Ve školce funguju normálně, ale jak přijdu domů, brečím. Probrečím třeba celou sobotu. Dřív se mi tím ulevilo, ale teď už mi ani to nepomáhá,“ svěřuje se.

Podle psycholožky Halíkové fungují mnohé učitelky podobně. „Otevřeně přiznávají, že ve školce jsou spokojené. Cítí ji jako bezpečný prostor, v němž je pevně stanovené, co se má a co se nemá. Struktura dne je pevně daná, navíc se musejí soustředit na děti, takže nemají čas myslet na osobní problémy. A zpětná vazba, přijetí dospělého dítětem může na člověka, který prochází krizí, působit jako balzám,“ dodává doktorka Halíková.

Stres útočí ze zálohy

Svěřovat se s osobními problémy rodičům, byť s nimi má učitelka dlouholeté přátelské vztahy, rozhodně není dobrý nápad. Je pro ně vždy v první řadě osobou, které svěřují své dítě. A představa, že moje dítě tráví víc jak půl dne společně se ženou, která je psychicky na dně, není právě příjemná. Kolegyně a ředitelka by o soukromých problémech naopak vědět měly, domnívá se Ivana Halíková. A to i z ryze praktických provozních důvodů, aby mohly případně upravit režim a učitelce v náročném období ulevit – umožnit jí na pár dní vypnout, odjet, odreagovat se. Případně upravit služby a nenechávat ji s dětmi samotnou, vyjít jí vstříc s volnými odpoledni, pokud jezdí do nemocnice, tak jako Markéta za svým mužem. „Krátkodobě to bývá možné i v malých školkách. Pravdou ovšem je, že pokud ředitelka chce po ostatních učitelkách služby navíc, měla by se zapojit také. A neměla by zapomínat učitelky ocenit,“ dodává psycholožka.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 10/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!