5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Individualizované vzdělávání v mateřské škole

Individualizované vzdělávání v mateřské škole

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 5.6.2015 | Vydání: 6/2015

O tom, že každé dítě má své specifické potřeby a možnosti, už nikdo nepochybuje. Jak ale v praxi, ve třídě, kam chodí až 28 dětí, přizpůsobit vzdělávací nabídku tak, aby z ní mohly profitovat všechny děti?

Individualizované vzdělávání v mateřské škole

Trojice zkušených pedagožek, Věra Krejčová, Jana Kargerová a Zora Syslová, se na tuto otázku snaží odpovědět ve své nové knize. Všechny tři nyní působí jako vysokoškolské pedagožky, ale mají za sebou praxi v mateřské škole a s učitelkami mateřských škol se často setkávají, jak ve výuce, tak na konferencích a letních školách. Individualizace vzdělávání je pro všechny z nich klíčovým tématem. Co je podle nich podmínkou individualizace? „Ukazuje se, že jedním z nejvýznamnějších rysů přátelské a inkluzivní školy je její prostředí a s ním související klima. Pokud atmosféra v mateřské škole není přátelská, vstřícná a plná porozumění, tedy podpůrná, je duševní zdraví dětí, učitelek i asistentů, stejně jako jejich práce, negativně ovlivňováno. Zvyšuje se např. i riziko odmítání až vyloučení dětí vyznačujících se nějakou odlišností, jinakostí,“ vysvětlují.

Jak by mělo takové podpůrné prostředí v MŠ vypadat konkrétně? „Tuhle otázku od nás dostali učitelé ze Severomoravského kraje. ‚Každý potřebuje svůj kouteček, ve kterém se cítí dobře.‘ ‚Ve školce by měla být místnost, kde by se děti mohly zklidnit, relaxovat. Ve třídě by měl být koutek, kde se děti mohou natáhnout v případě únavy.‘ ‚Vyhovuje mi prostředí, které máme v naší třídě Začít spolu. Je to prostředí uspořádané do center aktivit. Děti si mohou vybírat činnost podle své volby.‘ Uvědomila jsem si, že když sama něco tvořím, nechám si to rozložené i do druhého dne. Pak pokračuji v práci a motivuje mě to. Kdybych si musela vše uklidit, raději práci ani nedokončím. Tak mě napadá, že děti to mohou mít stejně. Potřebují prostor pro rozpracované stavby, výkresy a další výtvory,‘“ cituje trojice pedagožek odpovědi respondentů svého výzkumu na toto téma. V citovaných výpovědích zaznívá potřeba bezpečí, možnosti řídit si práci po svém a také prostoru pro věci, které ještě nejsou dokončené. „Právě věcné (materiální) prostředí může být významným faktorem individualizovaného vzdělávání. Nejedná se pouze o množství a rozmanitost materiálů a pomůcek, ale také o to, jakým způsobem je třída v mateřské škole uspořádána,“ dodávají Krejčová, Kargerová a Syslová.

Pravidla jsou důležitá

Na tom, že pro náš život i pro život dětí ve školce jsou důležitá pravidla, se shodneme asi všichni. „Podnětné prostředí ve třídě se kromě fyzického – materiálního prostředí odvíjí také od prostředí, které je vázáno na sociální vztahy. Velmi účinným prostředkem formování sociálního prostředí, které napomáhá uspokojení potřeb bezpečí, struktury, řádu a jistoty dětí ve třídě, je existence společně vytvořených pravidel,“ podotýkají pedagožky. Ano, jde právě o ta „vlastnoručně“ vytvořená pravidla, která mohou děti vzít za svá.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 6/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!