5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Italské děti studují už od školky

Italské děti studují už od školky

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 8.10.2009 | Vydání: 8/2009

Dětství jako čas „sladkého nicnedělání“ v mnoha zemích trochu „nabourávají“ snahy o co nejčasnější vzdělávání. I italští předškoláci, zejména ti, kteří se dostanou do některé prestižní školy, mají na programu kromě her i řadu předmětů, které bychom u nás našli až v rozvrhu školáků.

Římská Marymount International School je soukromá katolická škola. Dochází do ní dívky a chlapci od tří do dvanácti let. Její vedení klade důraz na toleranci a učitelé se – podle svých slov – snaží děti dovést k tomu, aby se učily s radostí a aby je těšily nově nabyté vědomosti a dovednosti; také tvrdí, že vzdělávací program je sestavený tak, aby byl co nejpestřejší a aby děti skutečně zaujal. Marymount International School navštěvují děti více než padesáti národností a různých náboženských vyznání.

Dětem od tří do pěti let slouží Marymount’s Early Childhood Center, které se dělí na oddělení pro děti do a od čtyř let. U mladších dětí se program zaměřuje hlavně na „otužení“ dětí; učitelé se snaží, aby se děti nebály chodit do školky a aby v ní našly kamarády. Ovšem na vzdělání se ani u tak malých dětí nezapomíná. Vzdělávací program má tři hlavní části: Language Arts, Mathematics a Science. Nepřekvapí rozvoj komunikačních dovedností, prohlubování slovní zásoby, hry založené na hraní různých rolí. Ovšem v programu najdeme i „rozvíjení předčtenářských dovedností a prvního psaní“, děti by se také měly naučit číselnou řadu do deseti, umět třídit věci do různých kategorií a rozlišovat protiklady jako lehký a těžký. Část věnovaná vědám je založena na zkoumání okolního světa, ale děti se učí používat „dospělou slovní zásobu a pracovat s diagramy“.

Deborah Woodsová, která tuto školu řídí, uvedla, že učitelé musejí mít nejméně bakalářské vzdělání a také alespoň pětiletou pedagogickou praxi. Učitel v jejich mateřské škole má na starost skupinu deseti dětí. Školné je poměrně vysoké, 9 200 € ročně zaplatí rodiče dětí od tří do čtyř let. Za pětileté děti se platí 11 300 €.

Prověřování dovedností

I když bychom ve školce nečekali nějaké zkoušení, tak na čtyřleté studenty Marymount International School čekají činnosti, které mají „prověřit, jaké znalosti a dovednosti děti získaly“. Od čtyřletých dětí se také již čeká určitá osobnostní výbava. Děti by měly být schopné spolupracovat, brát ohled na druhé a na jejich potřeby. Čtyřletí studenti jsou také již zasvěcováni do studia náboženství, účastní se bohoslužeb ve školní kapli a společných modliteb.

Vzdělávací program druhého oddělení mateřské školy tvoří kromě Religion neboli náboženství Language Arts, Mathematics, Science a Social Studies. Děti se připravují na čtení a psaní a materiály, se kterými pracují, velmi připomínají naše pracovní listy – když jsem viděla fotku čtyřletého „špunta“, který pruhovaným hadům napjatě dokresloval barevné pruhy, pochopila jsem, že přes velmi seriózní a učeně znějící jazyk vzdělávacího programu v téhle školce nikdo „netrpí pod jhem“ neadekvátních nároků, možná až na zmíněnou práci s diagramy a grafy.

Musím přiznat, že víc než rozbor matematických, čtenářských a „vědeckých“ kompetencí mě zaujala část nazvaná Social Studies. Pod ho nosně znějícím názvem se neskrývá nic jiného než velmi důležité rozvíjení vztahů ke druhým lidem, péče o prostředí, ve kterém se děti pohybují, ohleduplnost k ostatním a respekt k lidem jiných kultur a názorů. Poslední ročník předškolní přípravy, který se zde nazývá Kindergarten, navštěvují děti ve věku do šesti let a jejich program sestává ze stejných oblastí, jako program předchozího stupně.

Protože se studenti Marymount International School připravují na studium v angličtině a škola deklaruje, že z ní děti odcházejí na zahraniční školy (ve dvanácti letech), klade se poslední rok školky velký důraz na jazykové dovednosti. Hlavním rozdílem mezi „běžnou“ českou školkou a předškolním stupněm této školy jsou poměrně vysoké požadavky na „studenta“, které se navíc uplatňují již u těch nejmenších dětí. Marymount International School je podle všeho školou elitní (v dobrém smyslu slova) – její absolventi by podle vedení školy měli obstát na těch nejlepších světových středních a vysokých školách. Škola navíc nabízí volnočasové aktivity a starší studenti mohou využívat hřiště a sportovišť i školního baru, který ale připomíná spíše kavárnu „kříženou“ s klubovnou, a její součástí je i kampus.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!