5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Jak by měl vypadat rok budoucího školáka?

Jak by měl vypadat rok budoucího školáka?

Autor: PhDr. Daniela Kramulová | Datum: 8.10.2015 | Vydání: 8/2015

Ať si ještě užije bezstarostné dětství, myslí si někteří rodiče. Přibývá ovšem těch, kteří souhlasí s názorem, že se dítě už musí připravovat na povinnosti školáka, jinak pro ně bude přechod do první třídy příliš náročný a možná i méně úspěšný. A velké naděje ohledně přípravy vkládají do mateřské školy.

Jak by měl vypadat rok budoucího školáka?

I poradenská psycholožka PhDr. Ivana Halíková říká, že jde o zlomové období a že by poslední rok před školou mělo dítě strávit ve školce nebo v přípravném ročníku základní školy. „Od letošního roku v něm nemusejí být jen děti s odkladem školní docházky nebo ty ze znevýhodněného sociokulturního prostředí,“ vysvětluje. Přípravné mikrotřídy zřizované při ZŠ se ale zdaleka netýkají takového počtu dětí jako předškolní rok v mateřské škole. V čem tedy může školka pomoci a kdy už supluje práci rodičů?

Zvykej si poslechnout

Ještě před několika lety by možná psycholožka začala v souvislosti s předškolní přípravou hovořit především o jemné motorice nebo o matematických představách. Dnes ale říká: „V poslední době jsou děti velmi málo ochotné akceptovat vyšší nároky.“ Myslí tím samozřejmě nároky přiměřené věku a zákonitostem dětského vývoje, které by měly přirozeně narůstat.

„Dnešní děti jsou z domova méně připraveny na to, aby čelily vnějším požadavkům a vyrovnávaly se s nimi. Jsou spíš zvyklé na umetání cestiček a protektivní přístup ze strany rodičů. Poslední rok před nástupem do školy by jednoznačně měly být vystaveny frontálnímu vedení, tomu, že musejí odložit své bezprostřední přání, že se musejí zařadit do nějaké skupiny a pracovat, i když zrovna mají nápad dělat nebo říkat něco úplně jiného. Naše školství je postavené na skupinovém vzdělávání – a v předškolním roce je nejvyšší čas, aby se dítě naučilo respektovat, že je členem skupiny a musí v ní pracovat. To vidím v poslední době jako velký problém, děcka jsou z rodinného prostředí mnohem víc podporována ve spontánnosti než v dodržování pravidel,“ konstatuje doktorka Halíková.

Aby pěkně mluvily

Další oblastí, které by se měla věnovat pozornost v posledním předškolním roce, jsou řečové dovednosti. „Dnes běžně špatně mluví i děti, které k tomu v podstatě nemají žádný důvod, nemají v pravém slova smyslu vady řeči. Jejich řeč není jen z domova dostatečně cvičená. Mají problém s výslovností, ale i se slovní zásobou. Jsou evidentně bystré a chytré, bohužel řeč je jejich okolím hodně podceňovaná,“ upozorňuje odbornice.

Předškolní rok je podle ní tím posledním, kdy by si měla učitelka ve školce udělat inventuru řečových dovedností a vyzvat rodiče, aby navštívili logopeda, pokud k němu ještě nechodí. „Ř nebo R se dá napravit za dvě tři návštěvy, ale sykavky ne, měkčení už vůbec ne. A velký problém je, když je L posazené dozadu nebo dítě ještě neříká K – patlavost bývá zpravidla vícečetná,“ dodává a pokračuje: „V oblasti rozvoje řeči může školka hodně pomoci především ve vhodném navedení rodičů.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 8/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!