5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Každé dítě je úplně jiné

Každé dítě je úplně jiné

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 7.10.2016 | Vydání: 8/2016

Zní to banálně, ale podle psycholožky Petry Štarkové je při práci s dětmi myslet na to, že každé dítě má jedinečnou osobnostní výbavu. Hovoříme nejen o roli psychologie v životě (nejen) malých dětí, ale také o její nové knize věnované psychologii pro děti.

Každé dítě je úplně jiné

Co může dětem nabídnout psycholog? Proč rodiče někdy se svým dítětem vyhledají psychologa?

Psycholog může nabídnout někdy třeba jen vyslechnutí a porozumění dětským starostem a problémům, jindy nejrůznější odbornou pomoc pro děti i jejich rodiče – poradenství, nácviky sociálních situací, hypnózu, psychoterapii. Rodiče hledají odborníka pro své děti většinou v situaci, kdy si nejsou jisti, zda problémy zvládnou spolu s dítětem sami nebo zda postupují v jejich řešení správně.

Co by měla učitelka mateřské školy vědět o psychice a vývoji předškolních dětí?

V předškolním věku více než kdy jindy platí, že každé dítě je úplně jiné. Kromě povahových rysů se liší mimo jiné i vyspělostí a vyzrálostí vůle, emocí, chápání sociálních situací. Pro učitele potom může být náročné rozlišit, kdy je nevhodné chování dítěte zapříčiněno jeho úmyslem a kdy je výsledkem například nezralosti, takže dítě se prozatím lépe chovat nezvládne. U těchto dětí je důležitý pozitivní přístup, aby nedocházelo k naučené bezmocnosti a přesvědčení, že snažit se nemá cenu, protože požadovaný výsledek stejně nebude dostatečně dobrý.

Učitelka pracuje se skupinou dětí. Co znamená termín skupina z pohledu psychologa? Je to něco víc než jen soubor jednotlivců?

Určitě. Jakákoliv skupina je svým způsobem živý organismus, který specificky myslí, cítí a reaguje. Každá třída má svého vůdce, svého šaška, svého/své altruisty, dříče, provokatéry i své samotáře. Skupina dětí ve školce je navíc částečně definována (a determinována) i prostředím - jiná je maloměstská školka, kde se děti i jejich rodiče znají, jiná ve větším městě, do kterého se sjíždějí lidé za prací z větší vzdálenosti, socioekonomickou úrovní dané oblasti a samozřejmě i způsobem vedení školky a pravidly v ní.

Čeho by si učitelka měla na „své“ skupině všímat, co by měla sledovat?

Faktorů, které stojí za pozornost, je v každé třídě velmi mnoho a ne vždy se musí podařit „ohlídat“ všechno. Nejzákladnějším je asi celkové klima skupiny-třídy, vztahy mezi dětmi a to, jestli některé z dětí není opakovaně vyčleňováno z kolektivu.

Práce s rozmanitou skupinou není hračka. Jak zajistit, aby se třída učitelce neslila v jednolitou masu?

To by bylo ideální zajišťovat menším počtem dětí ve třídách, avšak ne vždy je to reálné. Doporučuji při větším množství dětí pokusit se najít na každém z nich to, v čem je dobré, a podle této silné stránky si je pamatovat.

Jak můžeme podpořit dobré vztahy mezi dětmi?

Základem dobrých vztahů obecně je přijetí daného člověka takového, jaký je. Dále jsou vztahy, které utváříme, do značné míry závislé na tom, jak vztahy umíme vytvořit a udržet. A tady je obzvláště u malých dětí obrovské „pole neorané“. Je to oblast, kterou se z učitelů i odborníků málo kdo cíleně zabývá, ačkoli je to velmi potřeba. Učit děti, jak si vytvářet vztahy a hledat kamarády, jak rozpoznat, jestli je druhý má rád nebo ne, jestli jiné dítě stojí o společnou hru, nebo si chce raději hrát samo, co dělat pro to, aby si své přátele udržely, je sice náročná, ale nesmírně užitečná práce.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 8/2016 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!