5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Klidná výchova k disciplíně

Klidná výchova k disciplíně

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 5.6.2015 | Vydání: 6/2015

Záchvaty vzteku a zuřivosti, pláč, kterým se dítě snaží vynutit si to svoje, a někdy také nízké sebehodnocení. To jsou problémy, jimiž se zabývá kniha o výchově k disciplíně. Autoři v ní vycházejí z jednoduchého přírodního zákona: akce vyvolává reakci. Neklidný a nedisciplinovaný dospělý tudíž s největší pravděpodobností neklid a nízkou disciplínu vyvolá u dítěte, které vychovává.

Klidná výchova k disciplíně

V případě chování neplatí zákon akce a reakce tak jednoznačně jako ve fyzice, proto i když jsme sebeklidnější, může se naše dítě chovat tak, jak se nám to nelíbí. A stejné je to u disciplíny. Přesto bychom se podle autorů měli pokusit přistupovat k dětem v klidu a s rozvahou. Většina dospělých si přeje, aby děti, které vychovávají, byly spokojené a šťastné, aby neměly moc složitý život. Často proto sahají k vymezování hranic, které by měly děti chránit. Někdy jsou ale tyhle hranice moc těsné. Podle autorů dětem říkáme „ne“ častěji, než je nutné. Místo toho, abychom jim vysvětlili, kdy budou moci dělat to, o co mají zájem, jednoduše jim to zakážeme. „Můžu jít na zahradu?“ „Ne.“ Bylo by tak těžké odpovědět: „Ano, ale později,“ když stejně máme v plánu s dětmi za chvíli odejít na zahradu? Další důležitá věc, kterou se v knize autoři zabývají, je hodnocení. Často máme tendenci hodnotit dítě a ne jeho chování. Místo toho, abychom dětem řekli, že se nám nelíbí jejich chování, slyší od nás, že jsou zlobivé a podobně. Přitom by stačilo jediné: změnit své vyjadřování, přístup.

Z knihy plné příkladů ze života plyne zajímavé poučení. První krok k tomu, aby se děti chovaly ukázněně a pěkně, musíme udělat my sami. Záleží na nás, na našem přístupu, vyjadřování, na tom, jaké signály vysíláme. Pokud dítě chceme napomenout, měli bychom být konkrétní a vyhnout se negativnímu hodnocení dítěte, a stejně tak bychom měli postupovat, pokud chceme dítě pochválit. Velmi účinné je také prosté konstatování faktu. Pokud děti upozorníme na to, že je někde problém, s velkou pravděpodobností najdou řešení samy a nebudou potřebovat naši radu. Kniha, která je určena především rodičům malých dětí, osloví také pedagogy mateřských škol a prvních tříd škol základních. Rozhodně stojí za přečtení.

Daniel J. Siegel, Tina Payneová-Brysonová - Praha, Triton 2015


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!