5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Komunikace s rodiči je nedílnou součástí práce učitele

Komunikace s rodiči je nedílnou součástí práce učitele

Autor: Mgr. et Bc. Marcela Andrašší | Datum: 4.12.2015 | Vydání: 10/2015

Když jsem nastupovala na své první pracovní místo, neměla jsem ani tušení, jak je práce předškolního pedagoga obšírná a náročná. Nejde „jen“ o výchovu a vzdělávání dětí, ale širokou a neméně významnou oblastí jsou také vztahy s jejich rodiči.

Komunikace s rodiči je nedílnou součástí práce učitele

Jako začínající učitelka jsem se bohužel již několikrát dostala do nemilé situace díky svým nedostatečným zkušenostem a neuvědomění si, jak je ve vztazích s rodiči důležité citlivé jednání, jelikož sama jsem v jejich roli zatím nebyla.

V rámci studií na vysoké škole jsme předmět Komunikativní dovednosti v obsahu učiva měli, ale teorie mě připravila jen částečně. Nejvíce mě naučila praxe a významnou roli také hrají osobnostní charakteristiky učitelky, mezi které patří především citlivost, takt, asertivita a osobní přístup.

Musím uznat, že přestože mám za sebou pouze necelých pět let praxe, v této oblasti jsem již dost pokročila a nasbírala mnoho zkušeností. S rodiči většinou již dokážu bez problému komunikovat, vyřešit vše potřebné, sdělit i ty méně radostné informace a také necítit se ve vztahu s nimi podřízeně, což se mi ze začátku často stávalo. A pokud se jedná o nějaké náročnější téma k řešení, máme my v mateřské škole tu výhodu, že jsme na to dvě a není problém si s rodiči domluvit osobní setkání nebo řešení přenechat zkušenější kolegyni.

Nepříjemné informace

Je relativně snadné rodičům dítě pochválit, či vyřešit organizační věci, ale často musí učitelka řešit a předávat i méně vítané zprávy. Jak to udělat, aby rodiče nezranila, neurazila a zároveň došla k cíli a sdělení se neminulo účinkem?

Nejdůležitější je si uvědomit, že rodič i učitelka sledují stejný cíl a na cestě k němu by měli být partnery. Tak jak v běžném životě, byste si ale za partnera nevybrali kohokoliv, tady bohužel možnost výběru není. Je potřeba dokázat vyjít s každým a u každé rodiny skutečně pokaždé mít v předškolním vzdělávání tolikrát zmiňovaný individuální přístup. Tak jako u jedné rodiny si mohu dovolit zavtipkovat, u jiné to zase nejde a musím pečlivě vážit každé slovo. Je jasné, že na začátku školního nově příchozí rodiny teprve potřebují získat k učitelce důvěru, překonat případné počáteční adaptační problémy a důvěřovat tomu, že v mateřské škole se o jejich drobečka dobře postarají. I učitelka si rodiny „oťukává“, poznává, jaké jsou přibližně vztahy uvnitř rodiny a jak efektivně s ní lze komunikovat.

Neustále se však pohybujeme na tenkém ledě a je opravdu potřeba citlivě vnímat hranice v těchto vztazích a v jednání. To však platí vzájemně. Ani učitelka by se neměla stavět do podřízené role a nenechat si vše líbit. Vztah by měl být rovnocenný a partnerský.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 10/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!