5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Kvalitní, uvolněný učitel hraje v organismu třídy významnou roli

Kvalitní, uvolněný učitel hraje v organismu třídy významnou roli

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 6.12.2013 | Vydání: 10/2013

Umět relaxovat a zároveň prožívat svůj život „tady a teď“, najít si způsob, jakým mohu opravdu odpočívat. Témata, o nichž jsem si povídala s psychologem Janem Svobodou.

Kvalitní, uvolněný učitel hraje v organismu třídy významnou roli

Co si můžeme představit pod slovem psychohygiena

Rozhodně bychom si pod tím neměli představit čištění zubů.

Což ale tohle slovo do jisté míry evokuje.

Ano, evokuje, a lidé to tak do jisté míry i dělají. První a zásadní chybou je přemrštěnost v tom, že když hodně pracuji duševně, musím to hodně vyvážit fyzickým úsilím. Tělo je „zaťaté“ stresem a člověk do toho nasadí sto kilometrů na kole, aby tím vykompenzoval duševní práci. Tím si po fyzické stránce vyloženě škodí, a co je ještě horší – tenhle odpočinek je jeho tělem chápán jako výkon. Neodpočine si, ale sám sebe přemlouvá, že odpočívá.

Psychohygiena pro učitele znamená nabídnout svému tělu prostor, kde si může opravdu odpočinout, uvolnit se. A to nejde v žádném případě najednou. Nelze to chápat jako rovnici: „Čím více pracuji duševně, tím více se potřebuji zatížit fyzicky.“

Tohle je ale klasická laická představa. „Pracuju hlavou, odpočívám rukama.“

Tahle představa má dobrý základ, který ale nepočítal s tím, co z toho lidé dělají dnes. Pokud učitel odpoledne pracoval na zahrádce, bylo to v pořádku. Ale pokud jsem učitel z paneláku a v pátek sednu na kolo a nejsem spokojený, dokud nenajezdím dvě stovky kilometrů, je to úplně jinak.

A jaký význam má psychohygiena pro učitele?

Učitel potřebuje mít schopnost být fyzicky i duševně mezi žáky, aby dokázal bezděčnou všímavostí nasávat to, co mu sdělují. Pokud to dokáže, je schopen reagovat na jejich potřeby a udrží i koncepční cíl toho, co jim potřebuje předat. Pokud je zavřený v sobě, nevyladěný, nedokáže to. A má pak dvě možnosti: buď manipulovat třídu k tomu, co chce on, nebo si bránit teritorium tím, že je předpojatý. A to je obrovský problém současnosti. Stojí za tím strach a deziluze učitele.

Jak by učitel mohl o svoji duši, svoje psyché pečovat?

Je to vždy individuální.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 10/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!