5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Mateřská škola komunikuje s rodiči

Mateřská škola komunikuje s rodiči

Autor: Jana Pokorná | Datum: 10.5.2013 | Vydání: 5/2013

Nová publikace, kterou napsala známá poradenská psycholožka, ve mně v první chvíli vyvolala spoustu otazníků. Učím ve školce a ti, s kým si nejvíc povídám, jsou děti v mé třídě.

Mateřská škola komunikuje s rodiči

Musela jsem se zamyslet nad tím, o čem bych měla komunikovat s jejich rodiči, a ejhle, hned tu byla spousta témat. Když jsem pak prošla obsah knihy Ladislavy Lažové, říkala jsem si, že autorka prostředí mateřských škol dozajista velmi dobře zná, protože se v knize věnuje téměř všem „mým“ tématům a také mnoha dalším. Co její knížka přináší? Protože se týká komunikace, domlouvání se mezi lidmi, věnuje se autorka tomu, jak spolu komunikujeme, jak my, učitelky a učitelé v mateřských školách, působíme na rodiče, kteří k nám vodí své děti. Apeluje na naše profesní sebevědomí a také nás vyzývá k tomu, abychom se snažili udělat si na rodiče čas hned na začátku, ve chvíli, kdy k nám jejich dítě nastoupí. Tvrdí totiž, že když dáme rodičům najevo, že máme o jejich dítě zájem, snáze si je získáme. Provází nás také komunikačními nástroji, které máme k dispozici. Opravdu je využíváme efektivně? A nezapomínáme na některý? Protože je Ladislava Lažová psycholožka, v knize se věnuje také vývoji dítěte a případným nerovnoměrnostem, které mohou ve vývoji nastat. Nejdřív jsem přemýšlela o tom, proč je v knize o komunikaci pasáž z vývojové psychologie. Pak jsem si ale uvědomila, že bez znalosti vývojové psychologie by mi při komunikaci s leckdy velmi vzdělanými rodiči (a to nemyslím ironicky) mohly chybět argumenty.

Část věnovaná komunikaci jako takové se dělí na další dvě podčásti. První jsou situace, které mohou ve školce nastat. Dítě zlobí, nedojídá, neposlouchá, žaluje… Všechny tyhle situace autorka zná, ilustruje je pomocí kazuistik a nabízí vodítko, jak o nich mluvit s rodiči, abychom se jich nedotkli, a přitom jsme dokázali dítěti pomoci. Věnuje se i našim komunikačním partnerům, tedy rodičům, kteří mohou také mít své problémy. Nemusí se jim chtít se s námi bavit, mohou mít psychické problémy, nechápat, v čem je problém… Někteří rodiče do školky nepřijdou, jak je rok dlouhý, a jiní mohou být agresivní. Se všemi bychom se měli pokusit navázat komunikaci.

Čtivá knížka Ladislavy Lažové podobnými situacemi provází s lehkostí a přitom s potřebnou úctou k tématu. I když se možná někdy s rodiči sejdeme jen ve dveřích mezi šatnou a hernou, mělo by nám podle jejího názoru záležet na tom, aby rodiče byli pokud možno našimi výchovnými partnery. Rady, které nám k tomu dává, provází její pochopení pro náročnou roli pedagoga v mateřské škole. Publikace by neměla chybět v žádné mateřské škole.

Ladislava Lažová - Praha, Portál 2013


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!