5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Medové dny ve školce

Medové dny ve školce

Autor: Miroslava Strakatá | Datum: 17.5.2006 | Vydání: 5/2006

Školní vzdělávací program naší MŠ Heřmaničky je již třetí rok zaměřen na poznávání přírody a ekologii. Medové dny jsou jedním z projektů zaměřených na poznávání přírody.

Jednotlivá témata o živé i neživé přírodě na sebe tematicky i časově navazují a vzájemně se prolínají. Jedním z témat bylo například"Jak žijí včely aneb vše o včelách", se kterým děti hravou formou seznámila RNDr.Petra Nová ze sdružení Ochrana fauny. Další dny jsme pak toto téma ve školce dále rozvíjeli, navazovali na ně jinými činnostmi a opakovali je různými způsoby, aby si děti poznatky co nejlépe upevnily.

Petra s dětmi pomocí obrazové dokumentace nejdříve zopakovala to, co již umějí - poznat a pojmenovat domácí zvířata a jejich užitek. Děti pohotově vyprávěly Petře, co vědí o zvířatech, které chováme pro nějaký užitek. Psa,slepice nebo husy lidé nechovají jen tak pro zábavu. A podobně je to i se včelami. Lidé je začali chovat doma pro jejich užitek. Dávají nám med, který je velmi zdravý. Včela je vlastně také domácí zvířátko.

Petra dětem vysvětlila, že včely žijí jen krátce, a proto musejí stihnout za svůj život hodně práce. A i když každá včelička má svůj úkol, mají si vzájemně pomáhat a spolupracovat, aby vše v úle fungovalo. Největší a nejdůležitější včela je královna, která nepracuje, ale naklade hodně vajíček a stará se, aby bylo hodně včeliček. Činnosti, které mají za úkol ostatní včely, si děti vyzkoušely prostřednictvím následujících her.

Včely uklízečky

    Pomůcky: různobarevné geometrické tvary z papíru. 
    Popis činnosti: Děti-včelky mají za úkol udržet v úle čistotu a pořádek a musejí tedy sesbírat všechen nepořádek, který jim vítr do úlu navál. Děti sbírají dle pokynů nejdříve všechny trojúhelníky, pak čtverce, kruhy,obdélníky. Poté, co vše sesbírají, si znovu zopakují jednotlivé tvary i barvy. Tato činnost kladla důraz na orientaci v prostoru a pohotové reakce, děti si zopakovaly také geometrické tvary a barvy.

Včely chůvy

    Pomůcky: tři láhve s vodou, tři prázdné láhve, injekční stříkačky. 
    Popis činnosti: V úle je hodně včelích miminek. Dá to velkou práci a létání, než se všechna nakrmí. Miminka se krmí mateří kašičkou, kterou včely vyrobily z pylu, a pyl nasbíraly na květech. Děti-včely nabírají injekční stříkačkou vodu a vypouští ji do prázdných lahví. U dětí se rozvíjela zodpovědnost poradit si s daným úkolem, aby miminka nezůstala hladová a zároveň se procvičovala jemná motorika.

Včely stavitelky

    Pomůcky: špejle, modelína. 
    Popis činnosti: Včelky stavitelky mají za úkol stavět plástve - komůrky pro své larvičky. Děti u stolečku vytváří kuličky z modelíny a dle instrukcí napojují špejle do tvaru pláství. Přitom musí dávat pozor, aby plástve na sebe navazovaly a měly správný tvar. Tato činnost vedla k procvičování orientace na ploše, k procvičování jemné motoriky, ale především ke vzájemné spolupráci a komunikaci všech dětí.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!