5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Nadané děti bývají velmi citlivé

Nadané děti bývají velmi citlivé

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 10.5.2013 | Vydání: 5/2013

Tvrdí to Jitka Fořtíková, předsedkyně pražského Centra nadání. Děti, které mají nadprůměrnou inteligenci, si podle jejího názoru zaslouží zvýšenou pozornost pedagogů.

Nadané děti bývají velmi citlivé

Když jsem hledala příklady nadaných dětí, na jednom rodičovském fóru jsem našla případ holčičky ve věku dva roky a devět měsíců: umí všechny barvy i odstíny, počítá do 10, umí odečítat a přičítat do tří, plynně mluví, umí abecedu, zkouší číst první slova, skládá puzzle, domino, pexeso, kostky…

Jak dítě, které je nadané tak jako holčička v uvedeném příkladu, rozvíjet? Co jí nabízet?

Dost často se stává, že takovéto dítě se rodí do podnětného prostředí, tedy že automaticky rodiče nabízejí více, než se v tomto věku obvykle dětem nabízí. Toto povzdychnutí maminky v předchozím příkladu ale pochází z obavy, že dítě je zvyklé dostávat více podnětů a někdy už to péče rodičů neustojí. Navíc, obtížnější situace nastává, když se do rodiny v takovémto údobí narodí ještě sourozenec. Doporučuji samozřejmě dítěti nabízet podnětnější hračky a pomůcky, které jsou třeba určeny i pro starší děti. Nesnažila bych se ale dítě „hnát dopředu“, tedy vše by mělo vycházet z potřeb a požadavků dítěte.

U jak starého dítěte může psycholog odhalit nadprůměrné rozumové schopnosti?

My testujeme děti od 2,5 let věku, máme na to tři psychodiagnostické nástroje. Někteří kliničtí psychologové umějí testovat i roční děti. Směrodatná je však vždy u dítěte pracovní zralost. Pokud je dítě neklidné a nevydrží u řízených činností a her déle než 10 minut, může se stát, že nezměříme nadání ani u jinak velmi výjimečného dítěte.

Laici mají někdy představu, že nadané dítě má všechno „zadarmo“ a že ho automaticky čeká úžasná budoucnost. Může to tak fungovat?

Nadané děti bývají velmi citlivé a obecně zranitelnější než běžná populace. Není jim třeba doslova „umetat cestičku“, ale určitě není potřeba do ní házet klestí, aby si tu cestu dítě prošlapalo samo. Je zapotřebí znát správnou míru. Nadané děti se učí rychleji, často nepotřebují opakování, ale pokud se nenaučí na prvním stupni základní školy učit, může jim to později chybět a průměrné děti s naučenými strategiemi učení je tak mohou začít i předhánět.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!