5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Návštěva u předškoláků v Anglii

Návštěva u předškoláků v Anglii

Datum: 7.10.2010 | Vydání: 8/2010

Na začátku června jsem se díky programu studijních návštěv SVES mohla podívat do Anglie. Hrabství North Lincolnshire uspořádalo týdenní exkurzi po nově vybudovaném systému předškolního vzdělávání. Program nesl název Pevné základy – vytváření úspěchu v raném věku.

Návštěva u předškoláků v Anglii

Úkolem prvního dne bylo zorientovat se v systému zařízení pro děti v raném věku (0–5 let). Nebylo to právě snadné, protože systém je roztříštěný, pravděpodobně proto, že vznikl kombinací dřívějších neorganizovaných typů předškolní péče a převodem vzdělávací agendy s titulem „Na každém dítěti záleží“ labouristického období do praxe. Ve Velké Británii platí zásada, že je potřeba udržovat různorodost systému, aby si rodiče mohli vybrat typ zařízení, které vyhovuje jim i jejich dítěti při zachování stejných standardů. Každé dítě ve věku 3–5 let má nárok na 15 hodin předškolní péče týdně v jakémkoli zařízení zdarma. Prakticky to bývají 3 hodiny denně v dopoledním nebo odpoledním programu.

První den jsme se dostali ještě do jednoho z místních 10 dětských center pro podporu dětí do 5 let a jejich rodin a okamžitě nás upoutal jeden podstatný rys služeb směřovaných k malým dětem, který jsme měli sledovat po celý týden – koncept integrovaných služeb. Tedy pečlivé propojení systému předškolního vzdělávání, sociálních a zdravotních služeb a to včetně stacionární a terénní práce s celou rodinou. Dítě tak může být v kontaktu s tímto integrovaným systémem už od první návštěvy porodní asistentky.

A tady malou odbočku – kdykoli se začalo mluvit o integrovaných službách, uváděli naši hostitelé výklad slovy „Od dob Viktorie…“, což ve většině posluchačů navodilo představu historické královny. Po úvodním zmatku se ale vyjasnilo. Jednalo se o Victorii Climbie a její příběh, který znají všichni Britové. Tragický případ osmileté holčičky afrického původu utýrané k smrti vlastními příbuznými byl v roce 2000 pro Brity takovým šokem, že se stal synonymem pro reformu veřejných služeb. Poukázal na fatální nepropojenost a neschopnost komunikace mezi sociálním sektorem, ošetřovatelkami, lékaři a policií. Od té doby přijali Britové zásadu „žádná informace se nesmí ztratit“. I přes veškerou snahu se tragickým důsledkům týrání dětí nedaří zabránit, jak ukázala v roce 2007 smrt dalšího dítěte, tzv. Baby P.

Typickým příkladem zařízení pro integrované služby jsou právě dětská centra, kterých je v hrabství zatím deset. Jsou určena dětem ve věku do pěti let a jejich rodinám a zaručují přístup k různým typům potřebných služeb a informací prostřednictvím profesně multidisciplinárních týmů. Hlavními oblastmi působení center je cílené působení na rodiče, zdravotní služby pro děti i dospělé, propojení se školami a dětskou informační službou, vzdělávání v raném věku spojené s péčí o děti a výcvik v centru zaměstnanosti pro rodiče. Kromě provozních zaměstnanců zaměstnává centrum také specializovaný zdravotnický personál, pedagogické pracovníky, pracovníky pro rozvoj komunity, specialisty pro práci s rodinou, integrační pracovníky z různých etnických komunit a další konzultanty. V centrech vládne milá a neformální atmosféra.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 8/2010 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!