5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Nechci, neudělám, nepůjdu...

Nechci, neudělám, nepůjdu...

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 15.5.2006 | Vydání: 5/2006

Dítě, které se ihned vrhá do aktivit nabízených učitelkou, najdeme jen v idealizujících teoriích. Občasná nechuť dětí spolupracovat je vcelku běžná. Problém nastává, pokud negativismus v chování převládne.

Dětské odmítání a negativismus mají celou řadu podob a podle psycholožky Ivany Halíkové je důležité odlišit, zda se jedná o projevy spojené s adaptací nebo jestli se objeví u dítěte, které do školky chodí už delší čas a dosud se do činností bez problémů zapojovalo.

Já kreslit nebudu

Za přiměřenou adaptační dobu, během níž si dítě postupně zvyká na odloučení od rodičů a na režim mateřské školy, považují odborníci tři měsíce. V prvních týdnech docházky se kluci a holčičky po ránu poměrně často odmítají zapojit do společných her - protestují tímto způsobem proti pocitu, že je rodiče"odložili"a odešli. Málokomu ale vydrží podobný negativní pocit po celý den. Mnohdy stačí nechat dítě v klidu"rozkoukat"a po chvíli se samo připojí ke společným aktivitám.

Typickou skupinou jsou děti, které se odmítají účastnit jen některých činností."Například mnozí chlapečci neradi kreslí a školka bývá prvním místem, kde dostanou cíleně do ruky tužku nebo pastelku s výzvou, aby něco namalovali,"říká psycholožka Ivana Halíková. V takových případech doporučuje dítě příliš nenutit, dovolit mu, aby se zatím věnovalo nějaké jiné činnosti, a pozorně sledovat, jestli časem ke stolečkům kreslících dětí zvědavě nenahlédne. Malující kluky a holčičky je potřeba hlasitě chválit, aby"odmítači"začala docházet souvislost mezi poslechnutím instrukce a sociální odměnou."Jakmile se ale připojí k jiné řízené činnosti,poslechne výzvu k úklidu a podobně, zaslouží si být odměněn stejným způsobem také,"upozorňuje PhDr. Ivana Halíková. Podobně názorné může být umístění všech obrázků na nástěnku, k níž děti vodí rodiče, aby si jejich výtvor prohlédli.

Některé děti tvrdošíjně odmítají zpívat, účastnit se pohybových her či říkat básničky."Pokud se nechtějí zapojovat do tak zvaných výchovných složek, měly by paní učitelky požádat rodiče, aby se těmto aktivitám zkusili společně věnovat i doma. Se staršími předškoláky mohou mezi čtyřma očima promluvit o tom, že školka má určitý režim, že některé věci děláme všichni dohromady a že jindy má každý možnost hrát si po svém,"doporučuje psycholožka. I když dítě k činnosti nenutíme, v každém případě je třeba zřetelně deklarovat, že učitelka takové chování neschvaluje. To by mělo být, společně s pochvalou, uznáním a odměnou za žádoucí chování, pro všechny děti jasným signálem a dostatečnou prevencí, že se podobné"povstalecké praktiky"nezačnou rozmáhat.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 5/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!