5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Odstrkánek ve školce

Odstrkánek ve školce

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 9.4.2009 | Vydání: 4/2009

Občas některý chlapeček či holčička do třídního kolektivu jaksi nezapadají. Nejde jen o obtíže adaptačního rázu – zůstávají „na chvostu“ trvale. Nemají kamarády, jako by svým uťápnutým chováním ostatní děti dráždili. Učitelka mateřské školy má šanci klima ve třídě změnit snadněji než jakýkoli pedagog kdykoli později.

Můžeme se samozřejmě zamyslet nad tím, jaké příčiny asi stojí v pozadí nízkého sebevědomí, ustrašenosti, plačtivosti či další jinakosti dítěte, které se není schopné sžít s kluky a děvčátky ve třídě. Zároveň je ovšem třeba podnikat kroky, které jeho nerovnoprávné postavení mezi ostatními dětmi změní a nedovolí, aby se ústrky, posměch, nebo dokonce počátky ostrakismu a šikany v kolektivu předškolních dětí zabydlely.

„Doporučovala bych začít uvažováním nad celkovou atmosférou ve školce nebo ve třídě,“ říká poradenská psycholožka PhDr. Ivana Halíková. V rámci takových úvah by podle doktorky Halíkové učitelka měla být schopná jisté objektivní seberefl exe. „Měla by si odpovědět na otázky: Jak třídu vedu? Jsem typ, který častěji chválí pozitivní formy chování, vysvětluju dětem, co je správné a co není? Nebo spíš nechávám děti v klidu a zaměřuji se na sankcionování projevů, které se mi nelíbí?“

Pokud při komunikaci s dětmi častěji zaznívají výroky typu nestrkejte se, nekopej ho, neber jí to apod., mohlo by to být signálem, že kluci a holčičky dostávají častěji negativní zpětnou vazbu na nevhodné chování, zatímco o tom, jak vypadají žádoucí způsoby, se dostatečně jasně nemluví, nebo se takové projevy dost nechválí a nezdůrazňují. Což podle psycholožky může také znamenat, že nejsou dostatečně podporované a posilované, případně že některé děti si jen z kritiky nejsou schopné odvodit, „jak ano, když takto ne“. Zvlášť pokud jsou ve třídě i divočejší děti, což dnes jsou téměř jistě, může učitelka zpočátku vyznávající spíše prvky liberální volnosti občas přejít do pozice „drába“. V takové atmosféře pak mohou být zakřiknuté, bojácné děti ještě zakřiknutější, bojácnější, a tím pádem nápadnější. „Řekla bych, že většina učitelek mateřských škol ale dokáže kritiku kompenzovat jiným, pozitivnějším přístupem. Nesedí za stolem, odkud nemají dostatečný přehled o dění ve třídě, ale při řízených činnostech i v době volné hry skupinky dětí obcházejí, jsou schopny postřehnout, kdy se k něčemu schyluje, a snaží se případným konfl iktům předcházet,“ dodává doktorka Halíková.

Legrace je, když…

Besídka pro rodiče se blíží, čtyřletí caparti zkoušejí scénku o pilných včeličkách. Učitelka sedí u klavíru a hraje, „včelky“ hopsají do rytmu na koberci představujícím paseku a pak přebíhají s košíčky „plnými sladkého nektaru“ přes lavičku do úlu. Vystoupení zkoušejí už týden, všechny děti svou úlohu zvládly, jen Verunka se před lavičkou vždycky zarazí. Bojí se. Ostatní „včelky“ za ní netrpělivě přešlapují, pak ji odstrkují, přebíhají po lavičce a Verunka zůstává s nešťastným výrazem „na pasece“ sama.

Zatímco minule jedna z učitelek nácvik scénky v tuto chvíli ukončila, zavelela k úklidu a přípravě na vycházku – a ponechala tak beze slova Verunku v roli neúspěšného outsidera, druhá jí dnes nabízí ruku. Verunka se křečovitě drží, opatrně přechází lavičku a dostává se jí hlasitého ocenění – včelka Verunka se bála přeletět potůček, protože měla košíčky hodně plné nektaru a zrovna zafoukal silný vítr, ale je šikovná, zvládla to.

Ládík je nápadný podivně beztvarým oblečením po starších sourozencích, Martin chodí ve směšně růžovém pleteném svetru od babičky, Jitka nosí ve vlasech nejošklivější berušku ve třídě, Zuzka šilhá, Péťa se skoro pokaždé legračně zadrhne a až pak teprve něco řekne. Příkladů, čím se mohou některé děti lišit od většiny svých vrstevníků, bychom našli celou řadu. Podle doktorky Halíkové je důležité podchytit od samého počátku, aby se dětem nezdála taková odlišnost legrační.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 4/2009
nebo v On-line archivu.

Upozornění všem uživatelům on-line archivu časopisů. V úterý 28. 4. 2009 proběhne výměna vstupních hesel do on-line archivu článků časopisů Děti a my, Psychologie dnes, Rodina a škola, Informatorium 3 - 8. Všichni stávající předplatitelé dostanou včas nová hesla mailem.

Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!