5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál Psychologické kurzy Ročník 2015

Portál.cz > Časopisy > Informatorium 3-8 > Ukázky > Porucha pozornosti bez hyperaktivity

Porucha pozornosti bez hyperaktivity

Autor: Mgr. Marie Těthalová | Datum: 7.4.2014 | Vydání: 4/2014

Poruše pozornosti, která je spojena s hyperaktivitou, se věnuje řada knih. A hyperaktivita se mnohdy stává zastřešujícím pojmem pro obě podobné poruchy – ADHD i ADD. Kniha školní psycholožky Emmanuelle Pelletier se věnuje ADD, tedy poruše pozornosti bez hyperaktivity. Děti, které mají tento problém, na sebe neupozorňují, tiše sedí u stolečku nebo v lavici a to, že jim mnohé věci unikají a že se ztrácejí v pokynech, které jim dáváme, hned tak nepoznáme.

Porucha pozornosti bez hyperaktivity

Jsou to tiché děti, které se často ztratí ve svých „vzdušných zámcích“ budovaných jejich fantazií. Děti, které často mají pocit, že se jim věci „ztrácejí“ z hlavy, které nevnímají, co se jim říká, které mají problém přejít od jedné činnosti k druhé. Jedná se o neurologickou poruchu a nelze ji diagnostikovat „od dveří“, proto nemůžeme o každém dítěti, které nám připadá jako malý „mimoň“, tvrdit, že má právě ADD. Dlouhodobé pozorování, především pedagogická diagnostika a také poznatky rodičů o tom, jak se dítě projevuje, mohou velmi přispět k tomu, že psycholog (často ve spolupráci s neurologem) zjistí u dítěte právě poruchu pozornosti. Podle statistik trpí poruchou pozornosti s hyperaktivitou a bez hyperaktivity 3–5 % dětí. Podle některých průzkumů zhruba čtyři děti ve třídě trpí jednou z těchto poruch. Porucha pozornosti bez hyperaktivity tvoří z tohoto počtu asi třetinu. Toto číslo je pouze orientační, mnohé děti, které mají poruchu pozornosti bez hyperaktivity, uniknou pozornosti učitelů, protože jsou „hodné, ale trochu natvrdlé“, mají „svůj svět“, jsou to zkrátka „mimoni“. Podle autorky to je chyba, protože čím dříve se začne pracovat na zmírnění a nápravě obtíží, tím je větší šance, že se dítě naučí se svým problémem pracovat.

Autorka v knize popisuje příznaky, kterých si můžeme na dítěti všimnout. Kromě nepozornosti to bývají problémy s udržením pořádku a zapomínání. Tyto děti bývají také mnohdy přecitlivělé, protože se neustále ztrácejí v čase i prostoru a leccos je vyvede z míry. Hlavní část knihy ovšem tvoří rady, jak dítěti pomoci. Ty autorka předkládá pomocí příkladů z praxe, které jsou i v případě této knihy skvělým pomocníkem k pochopení problému. Kniha byla lokalizována, proto v ní český čtenář najde doporučení a tipy na odborníky, terapie a odborná pracoviště, jež jsou dostupná v České republice.

V knize Emmanuelle Pelletier se spojuje odbornost s lidským přístupem. K čemu by nám bylo, kdybychom rozuměli tomu, co je příčinou poruchy pozornosti bez hyperaktivity a co na ni „zabírá“, pokud bychom zapomínali na děti, které ji „dostaly do vínku“. Kniha bude užitečná pro rodiče i učitele dětí s ADD.

Emmanuelle Pelletier - Praha, Portál 2014


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Čtěte nás online!